Je tomu už víc než čtyři sta let od okamžiku, kdy ve Štrasburku Johann Carolus vydal první noviny. Od té doby se staly noviny tradičním médiem, které se na první pohled několik století kromě formy a barevnosti obsahu vlastně příliš neměnilo. Staré dobré noviny včetně reklamy uvnitř mají ale díky dnešním technologiím šanci pořádně ožít.
Tesco a interaktivní novinové inzeráty
Příkladem, co umí udělat technologie s papírem, je kampaň britského Tesca. Ve spolupráci s Blipparem připravil obchodní řetězec kampaň v tisku, kdy obyčejná reklama otištěná v novinách The Sun či The Mirror po naskenování chytrým telefonem ožila a proměnila se v interaktivní animaci. Čtenář tak mohl najít nejbližší prodejnu Tesco, nebo si stáhnout recept. Je to první kampaň v Británii využívající rozšířenou realitu na základě obrázkového kódu.
Jak to funguje
Aplikace od Blipparu umí zobrazit animaci (tzv. 3D overlay) bez potřeby QR kódu, k naskenování jí stačí jednoduchý obrázek. Oproti QR kódům je příjemné, že nepotřebujete několik aplikací, ale stačí vám ta od Blipparu, jejich službu si potom firmy jako Tesco pronajímají jako další médium a vlastní aplikace nevytváří.
Co na to marketéři
Pro marketéry posedlé čísly jsou podobné novinky výborným způsobem, jak konečně změřit i jinak neměřitelné offline médium - tisk. Rozšířená realita nabídne interakci a dokáže přesunout čtenáře na web, kde se jeho aktivita změřit dá. Kromě inzerujících firem je technologie zajímavá i pro vydavatele novin a časopisů. Ti mají možnost kreativně propojovat tištěnou verzi a online.
Zatím mají k technologii a jejímu využívání blíž větší společnosti (inzerenti), které mají dostatečné rozpočty na podobné kreativní kampaně.
Technologie v budoucnu
Možná se jednou dočkáme interaktivních novin, a to nejen díky reklamám a la Tesco. Místo infografiky bychom si mohli přes chytrý telefon pustit z papíru infoanimaci, z článku bychom se jednoduše dostali za pomoci odkazu na heslo ve Wikipedii nebo si prohlédli související články. A samozřejmě bychom článek z novin sdíleli.
Propojení mobilních zařízení s papírem je jednou z možností, ale tahle technologie tady určitě nekončí. Funguje i na obalech produktů nebo třeba v metru. A co takhle dát při prohlídce zoologické zahrady „like“ zvířátku a prohlédnout si na místě „jeho“ videa v mobilu?
Rozšířená realita otvírá dveře mnoha zajímavým kreativním nápadům a konečně může posunout dopředu nejen zájmy inzerentů, ale snad i prožitek nás normálních lidí, kterým kouká smartphone z kapsy.