A je to tady! ČTK zveřejnila hromadné foto ze své říjnové oslavy z pražského Žofína, kde slavila svých 100 let. Najít na snímku šéfredaktora Médiáře není těžké. Najdete se taky?

“Budoucnost retailu jsou technologie i transformace nákupních center”

Roboti částečně nahradí pracovní sílu

Roboti částečně nahradí pracovní sílu

Často skloňovaná automatizace, přizpůsobení zákazníkovi nebo sběr dat o zákazníkovi jsou pouze některé z trendů, od nichž se očekává, že změní maloobchod. Mezi další patří například kabinky, které poradí s výběrem oblečení, open-air části nákupních center nebo zaměření byznysu na lokální komunitu.

CBRE předpokládá částečné překlopení obchodních center do open-air zón

CBRE předpokládá částečné překlopení obchodních center do open air zón

Budoucnost maloobchodního prostředí v roce 2030 shrnuje 40 předpovědí, které dali formou reportu Future of Retail 2030 dohromady představitelé poradenské firmy CBRE z celého světa. Při předpovídání brali v potaz například jaké budou rozdíly v maloobchodu vyvolané změnami v životním stylu lidí, městském prostředí, provozními postupy, logistice i jiných trendech ovlivňujících toto odvětví.

Hlavní změny, které čekají světový retail do roku 2030

  • Retail = volný čas – hranice mezi zábavou a retailem téměř vymizí díky snahám obchodníků o poskytnutí zážitku spotřebiteli. Místo chození na nákupy budou zákazníci do prodejen chodit trávit volný čas.
  • Robotika a automatizace – podle CBRE se bude stále více investovat do nových technologií, automatizace a robotiky. To bude mít do roku 2030 za následek změnu v počtu nabídky pracovních míst v maloobchodu, protože některé lidské činnosti nahradí automatizované procesy. K vytváření robotů, které mohou nahradit pracovníky v supermarketech, ale i hotelech, přistoupila už například firma LG.
  • Útrata za zážitky  zákazníci čím dál častěji raději utrácí za zážitek, roste podíl takzvané “zážitkové ekonomiky” a lidé navíc častěji rádi platí za přístup k zážitku, než za jeho trvalé vlastnictví. Roste tak význam sdílené ekonomiky a konkurence, která usiluje o disponibilní příjem svého zákazníka.
  • Interakci zlepší umělá inteligence – už nyní první retaileři investují do zlepšení interakce se zákazníky, v roce 2030 bude běžně používaná umělá inteligence, zákazníci si budou moci virtuálně zkoušet módní kousky nebo makeup. V Česku například pilotuje chytré kabinky Tchibo a holografickou reklamu Alza.cz. Aplikaci na zkoušení makeup disponuje Sephora i Maybelline. Zapojení digitálních a virtuálních prvků spolu s automatizací výroby a skladování pomůže obchodníkům investovat do upsellingu nebo poradenství v jednotlivých kategoriích. 
  • Rostoucí popularita open-air retailových zón – tradiční obchodní centra budou z určité části přetransformovány do open-air modelů. Budou se umět vypořádat díky technologiím také se změnami počasí.
  • 3D tisk pomůže s individualizací – 3D tiskárny pomohou prodejcům sloužit jako inventář, zatímco jejich prodejny se přemění spíše na showroomy. Při 3D tisku budou moci zákazníci mít v daný moment jakékoliv zboží, je zde prostor pro individuální požadavky na produkty.
  • Více vyniknou specializované prodejny – specializované prodejny nebo showroomy postavené na jedné kolekci budou mít mnohem větší šanci vyniknout na poli poradenství a kvality produktu.
  • Retaileři budou chtít znát detailně emoce zákazníků – prodejci budou podle tváří zákazníků nejen vědět jejich věk, ale také emoce. Prodávat a platit na základě emocí zkouší například KFC v Číně ve spolupráci s Alibabou.
  • Zákazníci budou očekávat, že za věrnost přijde odměna – řetězce budou muset vyvíjet věrnostní programy a speciální nabídky nebo klubová členství pro loajální zákazníky, kteří to od nich čekají. Bude vznikat stále více partnerství mezi retailery a ostatními společnostmi, například odvozy s Uberem.
  • High street změní svůj vzhled – bude se více experimentovat se značkami, které se na nákupních třídách objeví. Půjde hlavně o značky spojené s lokální komunitou a ty, které nabídnou zákaznický zážitek.
  • Poklesne závislost na smartphonech – díky větší propojenosti a pohodlnosti doplňků, jako jsou chytré hodinky, poklesne poptávka po smartphonech. Menší nástroje budou dobře fungovat propojením s internetem věcí, prodejci získají ještě detailnější informace z dat svých zákazníků.
  • Obchodní centra nabídnou větší diverzitu služeb – zvýší se poptávka po začlenění zdravotních služeb do obchodních center, stejně tak vzdělávacích služeb, volnočasových službách a co-workingových prostorách.
  • Běžně si koupím co chci, kde chci a jak chci – technologie umožní nákup zboží pouze na základě vyfotografování preferovaného produktu, například na ulici. Product placement bude ve všech typech médií přímo odkazovat na nákup. Vzroste náročnost real-time zásobování a skladování a pokročilých logistických metod.

Další změny do roku 2030

  • Centra metropolí budou nepřístupná automobilové dopravě
  • Vlastnictví automobilů se dramaticky sníží, přibude automatizovaných aut
  • Cirkulární ekonomika a zájem o životní prostředí bude nedílnou součástí byznysu
  • Lokální trhy, prodejci a zážitky porostou
  • Poroste tlak na automatizaci výroby a zrychlení dodání zboží
  • Zvětší se požadavky na transparentnost a důvěru ve značky
  • Kamenné prodejny čeká maximální propojení s digitálními prvky
  • Výlohy se budou měnit na digitální, například po dobu uzavření prodejny v noci
  • Zdravé produkty a potraviny budou mít prominentní postavení
  • Poroste zájem o služby na vylepšení vzhledu
  • Zboží bude doručeno kamkoliv a kdykoliv
  • Kustomizace bude klíčem k získání věrnosti zákazníka
  • Sdílená ekonomika bude naprosto běžnou součástí života
  • Vratky budou jednodušší, se zajištěnou dopravou, která je vyzvedne
  • Informace o objednaném zboží a jeho trase bude do detailu přesná
  • Flexibilní nájemní struktury budou mnohem častější
  • Virtuální realita umožní lidem zkoušet zboží, než ho nakoupí
  • Z prodejen zmizí tradiční prostor kas 
  • Zkušební kabinky zvýší možnost zákaznického zážitku
  • Poroste podíl wellness, fitness a lifestylových zařízení, i v nákupních centrech

Součástí prodejen budou chytré kabinky

Součástí prodejen budou chytré kabinky

„Kamenné obchody, coby prodejní kanál, zůstávají i nadále důležité a bude kladen velký důraz na komunikaci značky, a s ní spojené zážitky a schopnost obchodníků se odlišovat a personalizovat svoje produkty na míru zákazníka. Obchodníci se budou muset ještě víc zaměřit na digitalizaci ať už v online nebo v offline a na napojení emocí zákazníka na značku ve všech komunikačních kanálech,“ doplnila Katarína Brydone, která vede retail v českém CBRE, a pokračuje: „Změny očekáváme v supply chain managementu, rychlosti a trackování dodávek, kompetencí některých typů produktů bližších zákazníkovi, automatizace zásobování domácností a možnosti transformovat mnohé obchody na showroomy s dodávkou zboží zákazníkovi v okamžiku příchodu domů.“