Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulého týdne. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.
Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené. Barevně pro vás nově odlišujeme top komentář pod každou zprávou.
1. Ikea uvažuje o vlastním rozvozu a menších prodejnách jídla
Švédský prodejce nábytku Ikea zvažuje otevření nových prodejen, v němž by se nabízelo jen jídlo, a navíc také dovážku balených potravin. V rozhovoru pro Retailek to uvedl Gergely Miskolczi, country food manager Ikea pro Česko, Slovensko a Maďarsko. „Naše obchodní domy mají určitý zafixovaný model, který je atraktivní pro danou lokalitu, zejména pro okraje města, kde bývají prodejny umístěné. S modelem nelze moc hýbat, je zkrátka vytvořen tak, aby odpovídal lokalitě. Protože je ale prodej potravin v rámci skupiny Ikea úspěšný, přemýšlíme i o menším formátu samostatného prodeje této kategorie, umístěné někde víc v centru města,“ popsal pro Retailek Miskolczi. Rozvoz balených potravin z marketu by mohl přijít s přechodem na novou online platformu v roce 2019. Česká Ikea má podíl potravin na celkových tržbách ve výši 5,9 %, nejvíce z toho vytváří restaurace, poté prodejna a na konec bistro.
I já občas zatoužím po švédských masových kuličkách, ale nechce se mi jet deset kilometrů do marketu. Potraviny a restaurace Ikea jsou populární, bude-li jich víc, jedině dobře. Uvidíme, jaký městský koncept vymyslí. Snadné to nebude.
Tomáš Hájek (Admez)
Stále přemýšlím, jestli je v Ikea food courtu někde napsáno ‚Složte si vlastní menu.‘ Je jasné, že prodej jídla je pro tyhle Švédy na stejné úrovni důležitosti jako nábytek nebo svíčky, a je to to tak správně. Ostatně, asi nebudu jediný, kdo tam občas zajede jen na pár koulí s brusinkovou omáčkou. Koncept samostatných prodejen jídla nebo restaurací by byl vykročením zase do jiného segmentu a jak tam znám Ikea, myslím, že by to pro ně byl krok správným směrem. Teď už jen, aby se vše podařilo dotáhnout do konce.
Petr Podlešák
Budovat rozvoz jídla při omezeném sortimentu bude relativně obtížné... spíše bych doporučil spojení s nějakou současnou, dobře fungující službou.
Jan Penkala (Acomware)
Rozhodně mě překvapil vysoký podíl těchto gastro aktivit na obratu firmy. V tom případě se nedivím, že do toho chtějí šlápnout.
Jan Polák (Ipsos)
Takové zprávičky už proskočily vícekrát, kombinace menších městských prodejen s vhodnou nabídkou stravování je správným trendem, a Ikea má pro tuto službu v nabídce kvalitní, chutný a zdravý sortiment za rozumné ceny. Jen se těším, až to Ikea přestane zvažovat a začne to konečně opravdu realizovat...masové kuličky u mě nad hamburgerem určitě zvítězí.
Barbora Krásná (Blue Events)
2. Amazon umožní Čechům vstup na svůj marketplace
Obří americký e-shop Amazon otevřel možnost připojit se skrze program Fulfillment by Amazon do platformy Seller Central pro české malé a střední prodejce. Ti tak mohou obchodovat na marketplace (internetovém tržišti) největšího e-shopu světa Amazon skrze pět evropských stránek. V Česku tržiště a další prodejní služby využívá podle údajů firmy 3.200 obchodníků. Samotný web Amazonu zatím není dostupný v českém jazyce, česky je přeložená pouze platforma marketplace.
Prodej přes marketplace je velký fenomén e-commerce. Pro jedny představuje možnost přístupu na mezinárodní trhy, pro provozovatele tržišť cestu k dalšímu růstu. Amazon rozšiřováním tržišť a skladů vytváří neskutečnou obchodní infrastrukturu a buduje si dále pozici globálního lídra. Mimochodem – v českém manuálu pro prodejce Amazon ukazuje jako příklad obchodníka s ponožkami balenými jako sushi. Super nápad. To si asi z legrace koupím.
Tomáš Hájek (Admez)
Tak prostředí k prodeji už by tu bylo, teď ještě aby bylo co prodávat. Moc rád si za půl roku nebo rok přečtu příběhy českých značek, které díky Amazon marketplace udělaly díru do světa.
Petr Podlešák
Spousta ‚progresivních‘ obchodníků Amazon využívá již nyní pro prodej v zahraničí, takže to zásadní průlom úplně není. Čeština pomůže asi dalšímu rozšíření k větší skladbě obchodníků. Byť je pravda, že dlouhodobě přežít a dělat slušná čísla mají šanci jen ti nejsilnější a to s takovým zbožím, kde je vysoká marže.
Jan Penkala (Acomware)
Pro podnikatele velmi zajímavý způsob, jak se dostat na zahraniční trhy a více méně bez rizika. Chápu, že se asi lépe vydělává na b2b klientech, ale moc nechápu, že česká mutace pro koncové zákazníky stále není vytvořena.
Jan Polák (Ipsos)
Je paradoxní, že tolik pomlouvané a mnohými nenáviděné globální firmy jako Amazon (a koneckonců mezi kamennými obchodníky i Lidl) poskytují větší podporu českým podnikatelům a výrobcům pro vývoz jejich zboží na nové zahraniční trhy než naše oficiální orgány. A je pěkné když našim podnikatelům usnadní přístup až do té míry, že s nimi komunikují česky. Jen aby si toho nepovšiml i nějaký další snaživý soudruh Štěch a neudal vývozce jako nepoctivé podnikatele.
Barbora Krásná (Blue Events)
3. Kolonial.cz spustil na webu hlasovou asistenci
Online supermarket Kolonial.cz ze skupiny Mall Group do vyhledávání na webu implementoval hlasového asistenta. Skrze něj je možné na desktopu nebo tabletu nadiktovat hlasem nákupní seznam nebo listovat mezi položkami e-shopu. Podle zástupců e-shopu tak zákazník dokáže hlasovým vyhledáváním ušetřit čas. V aplikaci zatím služba hlasové asistence integrovaná není.
Jako nevěřící Tomáš jsem si to vyzkoušel a funguje to dobře. Skvělý počin. Náklady na technologii se jistě brzy vrátí. V širokém sortimentu potravin to zákazníkům přinese výhody v podobě úspory času. Kolonial.cz patří do velké Mall Group s miliardáři za zadkem a touhou být jedničkou na trhu místo Alzy. Proto inovuje.
Tomáš Hájek (Admez)
Úplně původně jsem chtěl napsat, že Češi (a Češky) jsou prostě typičtí klikači, takže velký průlom hlasový asistent do způsobu objednáváním asi neudělá. Jenže pak jsem si tuhle vychytávku vyzkoušel a musím říct, že jsem z toho unesený (jen škoda, že na Kolonial.cz nenakupuju, protože proč - protože do Zlína nezaváží). Až stránka ještě vyřeší hledání a nabídku u synonymních jmen produktů (kondom/prezervativ), může to pro ni být pěkná konkurenční výhoda.
Petr Podlešák
Zkusil jsem to a funguje docela dobře, jen je to taková drobnost, která zásadně ten celý proces objednávky nezjednoduší. Jen to hledá a co víc? To už prehistorická služba Rohlíku, kdy pošlu textový nákupní seznam a objednají mi to, je možná lepší. Co takhle poslat celou krátkou nahrávku a tu umět analyzovat a zboží objednat a doručit? S dnešními nástroji na analýzu hlasu a s AI by to nemuselo být brzy sci-fi.
Jan Penkala (Acomware)
Pokud to ušetří při objednání ne polovinu ale i kdyby třetinu času, tak je služba rozhodně smysluplná. Nicméně pro mne, který se nenarodil se smatphonem nebo tabletem u ruky je to opravdu hodně vzdálené.
Jan Polák (Ipsos)
Rozhodně zajímavá služba, která posouvá komfort nakupování zase dál. Ještě jsem nevyzkoušela, ale věřím, že to ocení nejen technologičtí hračičkové, ale že to může zrychlit pořizování nákupního seznamu. Jenom už nebude tak snadné si objednávat nákup v pracovní době ve sdílené kanceláři.
Barbora Krásná (Blue Events)
4. Albert má novou značku potravin Česká chuť
Maloobchodní řetězec Albert na trh uvádí novou značku Česká chuť. Chce tím rozšířit nabídku produktů od českých výrobců v prodejnách a zároveň splnit definici zákona o označení českých potravin. Albert představil několik produktů z nové řady už v prvním čtvrtletí letošního roku, například česká jablka nebo pultové delikatesy. Momentálně nabízí 80 výrobků napříč čerstvým i trvanlivým sortimentem. Pod značkou Česká chuť se aktuálně prodávají mléčné a masné výrobky, ovoce, čerstvou i sterilovaná zelenina, těstoviny, majonéza nebo hořčice, ale také pečivo, tyčinky a piškoty.
Mezi spotřebiteli je jistě řada patriotů, pro které jsou české výrobky ty nejlepší. Takže dobrý marketingový tah hrát na českou notu. U Alberta bych ale uvítal více se věnovat prostředí prodejny a personálu.
Tomáš Hájek (Admez)
Je to dobře, české a čerstvé potraviny, určitě nalákají lidi. Jenom to tak musí být, čerstvé a od českých výrobců a pěstitelů. Doufám, že si Albert toto ohlídá.
Monika Hrubalová
Název privátní řady v kombinaci s obrázkem pana ministra u billboardu okamžitě navodil vzpomínku: Českáááá soda! Snad si ostatní spotřebitelé značku s tímto klenotem české satiry nespojí.
Barbora Krásná (Blue Events)
5. McDonald’s zvažuje, že v Česku svá jídla zdraží
Česká divize sítě fast foodů McDonald’s podle informací serveru iHNed.cz zvažuje, že by zdražila některé ze svých jídel. Firma aktuálně řeší nedostatek zaměstnanců a také rostoucí cenu vstupních surovin. Zdražení by inflaci a tlak na vyšší mzdy reflektovalo, zároveň s tím se ale řetězec podle slov Ivany Prosecké, finanční ředitelky McDonald’s, bojí ztráty zákazníků. Podle Prosecké aktuálně řetězec postrádá v téměř stovce svých restaurací asi 150 lidí na plný úvazek. V případě dlouhodobého nezájmu by McDonald’s rád sáhl i po zaměstnancích ze zahraničí, například po Ukrajincích. Má už prý připravené manuály v různých jazycích.
Jestlipak si McDonaldovi takovým sdělením nedělají průzkum trhu, aby sledovali reakce veřejnosti. Ale myslím, že se nic moc nestane. Firma zdraží, trochu ztratí na tržbách, ale zákazníci se vrátí. Tedy pokud zdraží i konkurenti.
Tomáš Hájek (Admez)
Studentům se nechce makat a Filda už taky nedodává tolik nových zaměstnanců jako v minulosti, tak je nutné zdražit hambáče... Dobře, přestanu být sarkastický. Jen si nemůžu pomoct, že v záplavě těch pozitivních zpráv ohledně zvyšování mezd (Lidl a další) se McDonald’s vydal trochu jinou cestou. A ještě ne úplně šťastně komunikovanou, protože zvýšit nejdřív mzdy a pak říct, že kvůli tomu musím taky zdražit, mi připadá tak trochu chamtivé (a to vůbec nerozporuju, že hlavním cílem této společnosti, je vedle rychlého krmení lidí, také tvorba zisku).
Petr Podlešák
Jsem velmi rád, že se v McD obávají, že jim ubude zdražením lidí na provozovnách. I když bohužel v našem NEkonkurenčním fast food prostředí si to nemyslím. Situace v USA je opravdu ‚malinko‘ jiná, konkurence ve fast food občerstvení je na rozdíl od tuzemska neskutečná.
Jan Polák (Ipsos)
Nemyslím, že zdražování má opodstatnění. Ano, platy a tlak lidí na přiměřenou odměnu za práci rostou, ale tento produkt je už teď cenově nadprůměrný ve srovnání s jinými formami občerstvení. Jak sama společnost uvádí, zisky v Česku rostou, tedy chápu, že franchisanti by rádi vydělali více, ale vystavují se riziku, a to dost reálnému, odlivu zákazníků. Mladí lidé jsou převážně jejich klienti a ani argument, že inflace je 2,4% není dost přesvědčivý.
Monika Hrubalová
Už dlouho jsem si u McDonalda hamburger nekoupila, možná i proto, že jsou podezřele levné. Pokud McDonald’s zdražení hamburgerů spojí se zvýšením ceny i u dalších produktů a celkovým zvýšením jejich kvality i kvality poskytovaných služeb, tak proč ne. A kdy jindy než teď, kdy lidem nevadí si připlatit, když se jim správně vysvětlí proč.
Barbora Krásná (Blue Events)