Jak koronavirus dopadá na média, marketing a maloobchod v Česku? Čtěte ve speciální příloze.

Bulvarizace brněnského Barcampu nejen Luďkem Sobotou českého Twitteru

Už to není akce bláznivých geeků, ale internetový mainstream, alternativa komerčních konferencí.

Dnes mě může mrzet, že v době konání prvního vsetínského Barcampu jsem slavil s kamarády jejich narozeniny v Římě. Nejsem tak ten úplný pamětník, který by teď mohl přesvědčivě říct, že „už to není, co bývalo“. Barcampy si vydobyly mezi aktivními geeky renomé a oblíbenost, a tak i solidní kapacita 500 lidí toho, který proběhl o uplynulém víkendu v Brně, byla velmi rychle vyčerpaná. Tyto “nekonference” už nejsou setkáním pro pár podivínů, ale mají nakročeno do mainstreamu. Ale to je vlastně asi dobře.

Pokud jste dosud o konceptu Barcampů neslyšeli (asi nejste na Twitteru), jde o setkání, kde témata svých přednášek navrhují samotní účastníci. Následně probíhá v případě velkého zájmu hlasování mezi přihlášenými (v Brně chtělo přednášet 50 lidí, vybrána byla polovina). Účast je zdarma, vystupující mluví také zdarma, prostor poskytla v tomto případě brněnská univerzita (Fakulta informačních technologií VUT) a o občerstvení se postaraly partnerské firmy.

Přes lehce partyzánský způsob organizace je zájem o podobná setkání velký. Očekávání a hodnocení kvality přednášek je stejně přísné (ne-li přísnější) jako na komerčních konferencích, setkáte se s lidmi, kteří mají společnou nadprůměrnou činnorodost, a máte možnost dovědět se často laicky přístupnou formou zajímavé poznatky i z oblastí, které vám nejsou úplně blízké. Trochu jiná atmosféra v Brně nejspíš plynula i z místa konání a velké účasti „domácích“, tedy studentů FIT VUT.

Na výběr toho bylo skutečně dost: tři dopolední a tři odpolední bloky probíhající v pěti sálech. K dispozici je řada prezentací a jak už se stává zvykem, můžeme se těšit i na brzké zveřejnění videozáznamů. Telegrafický přehled jistě získáte i díky hashtagu #barcampcz na Klábosení.

Na co se zaměřit, až budou videa venku?

  • Honzu Řezáče (@janrezac) jsem slyšel nedávno na Library Marketing Tuesday, mohli jste ho vidět i na Webexpu - tentokrát se zabýval čitelností webu. Spousta zajímavých dat, navíc prezentovaných vtipně a s důrazem na vtažení publika. Honza má solidní renomé a kdo přišel pozdě, už se do sálu prostě nevešel.
  • Osobně jsem měl největší radost z dvojprezentace Richarda Fridricha (@fczbkk) a Jiřího Sekery (@signalizer). Riki Fridrich se nejprve zeptal, kdo všechno v sále si myslí, že manažeři jsou vohnouti a vyžírky, co nic nedělají, ale jsou za to skvěle placení. Podívat se na práci manažera hodně netradičním způsobem bylo přínosné. Několik pravidel: musíte se naučit komunikovat s týmem, potřebujete vědět o problému včas, musíte se naučit říkat ne. Nejúspěšnější bonmot: Problémy jsou jako řitní otvory, každý nějaký máme, ale ty cizí nás nezajímají.
  • Jiří Sekyra pak navázal další netypickou přednáškou na téma, které je pro mnohé takřka tabu - jak určovat ceny? Rada pro všechny na volné noze: pokud máte málo práce, určitě stojí za zvážení svou hodinovou mzdu zvýšit, nikoliv snížit. Rada pro objednavatele služeb: ze třech požadavků „kvalita, rychlost, nízká cena“ mohou být splněny vždy jen dva.
  • Mezitím o patro níže bavili početné publikum Honza Boček (@honzabocek) a Pavel Nygrýn (@zly_negr) - přednáškou o bulváru, gamifikaci a dalších novinářských buzzwordech ukázali, že tzv. infotainment je věc velmi stará, ale u nás se mění tak trochu na „infopainment“. Infografika je zábavnější než opravdová čísla a může být mnohem manipulativnější. Motto:„Křížovky jsou normalizační obdoba gamifikace“, jsme pak večer doplnili o zásadní poznatek, že socialistický režim byl obzvláště vysazen na stoprocentní účast na swarm badges (volby, prvomájové průvody) a pětiletka a její překonávání je vlastně gamifikační příběh o získávání virtuálních bodů na relativně reálném leaderboardu.
  • Příkladem úspěšné bulvarizace Barcampu je pak přednáška Davida Grudla (@davidgrudl) o statistice. Davida nedávno Josef Šlerka označil za Luďka Sobotu českého Twitteru (a po pravdě řečeno nevím, jestli to bylo míněno jako pochvala). Jeho vystoupení na Barcampu mělo až do konce místo názvu a obsahu jen „bude upřesněno“, přesto v hlasování účastníků s přehledem vítězilo. Nakonec měl David přednášku o sexu a statistice a opět nezklamal. Doporučuji počkat si na záznam, protože samotné slajdy vám v tomto případě moc nepomohou.
  • Prezentace, o kterou jsem přišel, ale jsem na ni skutečně hodně zvědavý, se týkala získávání informací z mluvené řeči - máte-li obavy z všemocného Velkého Bratra, tak vás bude určitě zajímat nasazení těchto až děsivě chytrých systémů pro potřeby státu i korporací. Projekt vyšel z akademického prostředí - skupina Speech@FIT - ale dnes se jedná o komerční projekt.

K tomu přidejte program určený zájemcům o start-upy, na kterém se podílelo zejména Jihomoravské inovační centrum (jejichž dlouhodobá práce patří k tomu lepšímu, co se v Brně z oficiálních struktur kdy vyklubalo). Organizátorům patří dík a uznání, zvládli vše včetně následné afterparty s charitativní tečkou (vybralo se téměř deset tisíc korun pro občanské sdružení Kamarádi Uherský Brod).

Závěr? Pokud budete mít možnost na nějakém Barcampu zastavit, rozhodně to zvažte. Už to není akce pro partičku bláznivých geeků, posunulo se to do internetového mainstreamu a je to zajímavá alternativa komerčních konferencí. A to především, pokud máte chuť si rozšířit obzory okolo IT (i ze strany business a soft skills), hledáte zajímavé lidi, chcete najít reagující publikum pro svoji přednášku nebo prostě jen ukojit svou zvědavost a dovědět se, jestli na podobné akce chodí i holky.