BuzzFeed půjde na burzu, koupí média pro mladé

Vedle IPO plánuje BuzzFeed koupit síť médií Complex Networks sledující streetwear a pop.

  • ČTK
  • 24. 06. 2021 21:35

Americká mediální společnost BuzzFeed dnes potvrdila zprávy z minulých dní a oznámila chystaný vstup na burzu. Sloučí se kvůli tomu s firmou 890 Fifth Avenue Partners, která specializuje na akvizice a patří mezi podniky souhrnně označované jako SPAC (special purpose acquisition company). Cílí na ohodnocení celého podniku na burze na 1,5 miliardy dolarů (zhruba 32 miliard Kč). Obchod by měl být dokončen v letošním čtvrtém čtvrtletí.

BuzzFeed dál plánuje za 300 milionů dolarů akvizici Complex Networks. To je mediální společnost, jež informuje o pouličním oblečení (streetwear) a o nových trendech v populární hudbě a kultuře. BuzzFeed uvádí, že koupí okamžitě zrychlí růst svých tržeb. BuzzFeed usiluje o větší vliv, aby mohl líp konkurovat ostatním hráčům na trhu a zajistit si víc peněz na reklamu.

Plán udělat z BuzzFeedu veřejně obchodovaný podnik znamená pro sedmačtyřicetiletého zakladatele tohoto webu zvrat. Jonah Peretti býval učitelem a netajil se zálibami v senzačních výstupech, které se rychle šířily po internetu. Později se z něho stal podnikatel v digitálních médiích. Peretti v roce 2005 pomohl Arianně Huffingtonové založit server HuffPost a v následujícím roce začal v malé kanceláři v newyorské čtvrti Chinatown pracovat na projektu BuzzFeed.

BuzzFeed na sebe jako startup upozornil zejména v roce 2015. Zajistil si investici v objemu 200 milionů dolarů (4,25 miliardy Kč) od mediální společnosti NBC Universal ze skupiny Comcast, což startup tehdy ohodnotilo zhruba na 1,5 miliardy dolarů (31,9 miliardy Kč). BuzzFeed získané peníze využil na investice do filmu, televize a zpravodajství.

Šéfové v tradičních médiích jako NBC Universal, Discovery či Time Warner se potýkali s poklesem sledovanosti a doufali, že investice do digitálních médií jim pomohou situaci zlepšit. Největší mediální podniky se ale od té doby začaly svými streamovacími službami zaměřovat na mladší diváky. Discovery, NBC Universal a Viacom CBS vsadily na rozvoj těchto služeb a místo investic do nových médií upřednostnily růst počtu předplatitelů.

Loni BuzzFeed vygeneroval výnos 321 milionů dolarů a provozní zisk EBITDA (zisk před zdaněním, odpisy a úroky) 31 milionů dolarů. Loni od Verizon Media koupil HuffPost.

BuzzFeed se bude na akciové burze Nasdaq obchodovat pod symbolem BZFD. Společnost uvedla, že její manažerský tým zůstane stejný i po uzavření dnes oznámeného obchodu, přičemž Peretti zůstane generálním ředitelem a Felicia DellaFortunaová si podrží funkci finanční ředitelky.