Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna: pořadí za 7. týden 2019
- Action Please: Předběhni svou dobu (44 %)
značka, klient: VŠB-TU Ostrava - Technika poznání (34 %)
značka, klient: VUT Brno
- Aetna: Díky MUNI (33 %)
značka, klient: Masarykova univerzita - Láska prochází zážitkem (24 %)
značka, klient: Slevomat - Ask Us (18 %)
značka, klient: University of New York in Prague
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 70 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 7 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.
1. Předběhni svou dobu v Ostravě (44 %)
“Jsi o pár století napřed? Studuj tam, kde tě pochopí,” láká Fakulta strojní Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava maturanty se zájmem o techniku v nové náborové kampani. Zatímco dřív končili velcí myslitelé před soudem, dnes začínají s granty, tituly a respektem. Strojaři z ostravské univerzity vsadili v nové kampani na jednoduchou myšlenku zasazenou do působivých kulis středověkého hradu či barokního zámku. Na čtyřech videích, náborové microsite a sociálních sítích rozehrává fakulta příběh hlavního hrdiny mistra Jana, který svými vynálezy předběhl dobu a zůstal nepochopen.
Body za zajímavou ideu. Provedení šmíra, ftipe vylez, Nehru Nehru. Hrůza.
Vilém Rubeš
Těm uchazečům bude kolik? Osmnáct? Nevím. Tak nějak. Ti jsou z YouTube zvyklí na podobné úlety. Navíc - Ostrava je jiná. Ale úplně jiná. Neodvažuji se použít žádných mně známých měřítek.
Tomáš Hrivnák
Myšlenka je originální, spoty mají svůj půvab. Jenom, prosím, neopakujme už „fóry“ s Janem Husem a zapálením pro věc a podobně. Už toho bylo moc a není to vtipné.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Líbí! Má to nápad a je to vtipné. Být mladší, tak se snad i přihlásím.
Michal Šoller (Cognito)
Obdivuji záběr VŠB-TU. Před pár týdny jsme tu měli jejich kampaň o dobývání Marsu, teď středověk. Ta jednotící myšlenka tam někde bude, ale proč to komplikovat „nadsázkou“ jako z Troškových filmů?
Míla Knepr (Silver Pack)
Toto má nápad, nadsázku, lehký humor a jasný cíl nalákat ty nej inovátorské mozky na VŠB-TU. Nevím, jestli zrovna baroko zaujme maturanty, exekuce mírně pokulhává, předpokládám dost omezený rozpočet, ale jinak určitě palec nahoru. Z těch univerzitních videí tento týden je toto jednoznačně zdaleka nejlepší počín.
Roman Trzaskalik (Plzeňský Prazdroj)
Ale tak vtipné to je, mladí rádi vtipné. Já bych si tedy tipnul, že cílovka v devatenácti řeší palčivější věci, než jak se stát inovátorem, ale vím o tom vlastně houby.
Pavel Jechort
2. VUT vyvrací mýty o studiu (34 %)
V letošní náborové kampani Technika poznání se Vysoké učení technické v Brně rozhodlo apelovat na středoškoláky, aby z jejich přihlášky na vysokou školu byla informovaná volba. Hlavní hrdinové videa tak uchazečům vyvrací některé mýty o studiu na univerzitě.
Některé věci nevyhraješ, jako například vysvětlovat vysokoškolákům, že si budou muset vybrat - a vyprat. A těch pět rádoby Power Rangers by neprodali ani rohlík s máslem.
Vilém Rubeš
Kráčím kol hochů a děvčátek, šveholem, zpěvem až zmámen, binokl na očích, v ruce hůl, s nehybnou tváří co kámen. (Jan Neruda: Prosté motivy/Jarní III)
Tomáš Hrivnák
VUT je oproti MUNI o poznání méně topornější, třebaže některé vtipy mi připadají dost takzvaně na sílu. Ale cítím tam velké zaujetí pro věc!
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Problém v neúspěšnosti spočívá někde jinde. Ale přesto kampaň hodnotím kladně. Je to vtipné, odsýpá to a třeba to někomu vážně pomůže, minimálně si zjístí, jak ta pračka vlastně funguje.
Michal Šoller (Cognito)
Pokud je to míněno jako absolutní dada, pak je to cajk. Pokud ne, tak by měl v Brně někdo Pavle Ondruškové zakázat dělat námět, koncept, copywriting a scénář.
Míla Knepr (Silver Pack)
Alespoň cílovka je tady jasná. Ale mám pocit, že se tady snaží řešit systémový problém našeho vysokého školství videem, které má odradit od studia na VUT. Třeba to byl záměr.
Roman Trzaskalik (Plzeňský Prazdroj)
Za mě tedy reklamy na školy nebyly, ale v podstatě si studium pamatuju hodně podobně, jak jej tady omladina popsala. Tedy tak, že o typ školy a erudici vyučujících vlastně vůbec nešlo, hlavně aby bylo tralala hopsasa.
Pavel Jechort
3. Sto let MUNI ukazuje sto příběhů (33 %)
Vřelé objetí a slova díků. Taková je kampaň Masarykovy univerzity ke 100. výročí založení největší brněnské vysoké školy. V průběhu následujících měsíců se v ní objeví celá řada současných vědců, akademiků či známých lidí, kteří svým symbolickým objetím s postavou prvního československého prezidenta vyjádří svůj osobní vztah ke své alma mater. Kampaň připravuje pro univerzitu strategicko-kreativní agentura Aetna.
Když začne voice over v úvodním videu slovy „Již sto let...“, víme, že pojedeme jeden banál za druhým. A Bohu budiž žalováno, i takové šajby jako Miloš Štědroň mluví - inu jako v propagačním videu. K tomu děsuplná hudba z eůevátoru a na konci objetí se Lžimasarykem? MUNI nemuní.
Vilém Rubeš
Brněnská verze tradičního japonského divadla nó, včetně velmi neživých, vysoce symbolických gest, dřevěných masek a stylizovaných pohybů.
Tomáš Hrivnák
Miluju Masyrykovu univerzitu, ale kampaň s tatíčkem v běloskvoucích rajtkách je, přiznejme si to, trochu bizár.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Líbí se mi nápad i print. Videa jsou trošku slabší, ale jako celek to plní účel.
Michal Šoller (Cognito)
Po zhlédnutí této kampaně mohu bez problému definovat jednotku prkennosti. Je to jeden Aetno-MUNI. Když si vzpomenu, že jsem rostl z headlinu „ponožky s příběhem“. Zlatý ponožky - „MUNI má příběh“ je buď arogance nebo zoufalství.
Míla Knepr (Silver Pack)
Oslava 100 let MUNI je hezké téma, vyzdvihnout absolventy je jaksi logická cesta. Jen mi z toho není vůbec jasné, na koho to má cílit a jakou zprávu kromě té oslavy 100 let doručit. Příjde mi to, že ten brief byl ve stylu udělejme něco, když máme to výročí. Exekuci raději nekomentuji.
Roman Trzaskalik (Plzeňský Prazdroj)
Je to hrozně unavený, to si chudák Masaryk nezasloužil, i když on už je asi zvyklej na všechno.
Pavel Jechort
4. Slevomat slaví Valentýna (24 %)
Slevový portál Slevomat spustil s únorem reklamní kampaň zaměřenou na “svátek zamilovaných” svatého Valentýna. Kromě firemního youtubera Richarda Jaroslava Müllera jsou jejími tvářemi herci Lucie Šteflová (seriál Vyprávěj, filmy Vendeta, Něžné vlny, Po čem muži touží) a Dominik Benedikt (filmy Čertoviny, Jan Palach), který ztvárnil postavu Valentýna. Mottem videospotu o stopáži 32 vteřin, který běží na YouTube, je Láska prochází zážitkem.
Místo kampaně jeden dvojsmysl. „Láska prochází zážitkem“? Na to už musíte mít silný... zážitek. A ten pošuk, co v úvodním videu vpadne do prosté rodinky mladých neinspirovaných, tak ten taky. Bleee.
Vilém Rubeš
Jak se do lesa zdarma volá, tak se 0800 ozývá. Kdo druhému jámu kopá, má bagr značky Caterpillar. Kdo se směje naposledy, potřebuje životní pojištění od Allianz. A kolik přísloví dokážete do reklamštiny předělat vy?
Tomáš Hrivnák
To je taky bizár, ale docela příjemný.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Celé mi to přijde, že už se spěchalo po práci na autobus. Škoda, dalo by se s tématem pohrát více.
Michal Šoller (Cognito)
Když jsem si ještě přečetl, že se Slevomat v poslední době „profiluje po stránce značky“, tak bylo jasno. Opravdu je to tak špatné, jak to vypadá. Firemní influencer jako Valentýn..... Jen se divím, že se autoři a realizátoři nebojí, že za tohle fakt už přijdou do pekla.
Míla Knepr (Silver Pack)
No nevím, přemýšlím jestli vůbec nechápu ty mladé páry a jejich emoce nebo to nepochopili ve Slevomatu. Těžkopádný výkřik „Láska prochází zážítkem“ a zlevněné kluziště a bez pointy??? Rád se dozvím, zda to zacloumá emocemi cílovky nebo je to pobídne k okamžitému nákupu na Slevomatu. Já bych si dovolil dost pochybovat o obou.
Roman Trzaskalik (Plzeňský Prazdroj)
Třicítka není úplně špatná díky postavě Slevomatu. Bez ní je to uondané promo na lokální wellness s restaurací.
Pavel Jechort
5. Odpovědi studentů lákají ke studiu (18 %)
Soukromá University of New York in Prague (UNYP) spustila tříměsíční kampaň, jejímž cílem je zaujmout zájemců o vysokoškolské studium. Stojí na odpovědích na nejčastější studentské dotazy na webu AskUs.cz, které doplňuje výzkum na téma srovnání veřejných a soukromých vysokých škol. Odpovědi na otázky zaslané prostřednictvím webového rozhraní poskytují nejen zaměstnanci univerzity i současní studenti.
Nechme mluvit studenty? Pokud by to uměli... Dost předpokládaná kampaň.
Vilém Rubeš
Strategie „Pojďte do nás a zeptejte se“ funguje snad jen v nějakých didaktických snech. Já jsem na těch bilboardech četl vlastně Ask U. S. - a to znamená, že je to americká univerzita. A ta musí být lepší.
Tomáš Hrivnák
Myslím si, že soukromá škola, kde se platí poměrně vysoké školné, by si mohla dovolit profesionálnější kampaň.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Tohle mě nechytlo, sám jsem několikrát prošel kolem billboardu a nikdy mu nevěnoval větší pozornost. Má to cílit na mladé, ale je to až moc sterilní.
Michal Šoller (Cognito)
Další studentská testimonial kampaň. Outdoor/print není ani chytrý, ani zábavný, ani hezký.
Míla Knepr (Silver Pack)
Angličtina, americký punc a konec. Ty vizuály jsou jak z 80. let a to ještě pomíjím, že na Pražské magistrále se to určitě hemží samými angličtiny chtivými maturanty.
Roman Trzaskalik (Plzeňský Prazdroj)
Kampaň založená na otázkách v zemi, kde se většinou nikdo na nic dobrovolně neptá, mi přijde příliš odvážná. Bohužel.
Pavel Jechort
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.

Moderátor Michael Rozsypal uvedl vlastní online pořad

TV Seznam uvádí vlastní seriál „o ukrutně statečných myslivcích“ Revír

Komentátor David Klimeš odchází z Aktuálně.cz

Novým šéfredaktorem Aktuálně.cz bude Pavel Švec
