Sněmovna pátrá, kdo vynesl záznam z neveřejného říjnového semináře o České televizi, píšou Seznam Zprávy, v podezření jsou poslanci ANO. Záznam posléze ve dvou dílech na YouTube zveřejnil Luboš Xaver Veselý, externí moderátor Českého rozhlasu, zde první a zde druhý díl.

Bývalí redaktoři Sme vydávají nezávislé noviny N

Nový mediální projekt má napřesrok sestávat z placeného webu a tištěného deníku nebo týdeníku.

  • ČTK
  • 12. 11. 2014 17:53
První výtisky nezávislých novin N. Repro: projekt-n.sk

První výtisky nezávislých novin N. Repro: projekt-n.sk

Bývalí redaktoři slovenského listu Sme, kteří kvůli spolupráci finanční skupiny Penta s novým spolumajitelem vydavatele Sme hromadně podali výpověď, zahájili vlastní mediální Projekt N. Jeho prvním výsledkem je mimořádné, bezplatné vydání novin u příležitosti 25. výročí pádu komunismu v bývalém Československu.

Noviny v rozsahu 36 stran vyšly v pětimilionovém Slovensku v nákladu 210.000 kusů. Obyvatelé Bratislavy je dostanou do svých poštovních schránek, některá knihkupectví (Martinus, Artfórum) budou list přikládat k objednávkám klientů.

Do novin napsali Kiska či Klaus

Na titulní stránce list otiskl fotografii davu lidí na jednom z náměstí v Bratislavě v listopadu 1989 a komentář šéfredaktora Projektu N Matúše Kostolného, který donedávna vedl redakci listu Sme. „Komunismus padl i proto, že lidé nemohli svobodně hovořit a psát. Režim tehdy skončil za pár dnů, o svobodu je ovšem třeba bojovat i dnes. Například i proto, aby noviny psaly pravdu a nebyly jen hračkou v rukou těch, co si pravdu chtějí koupit. Příběh těchto nových nezávislých novin N je proto rovněž listopadový,“ uvedl Kostolný.

Vydání přináší kromě jiného články a rozhovory o sametové revoluci. Komentář v listu má také slovenský prezident Andrej Kiska - v článku vzpomínal na to, jak byl v době sametové revoluce na jazykovém kurzu v Havířově. Noviny také otiskly komentář od komentátora týdeníku Trend Mariána Leška o podílu bývalého českého prezidenta a dlouholetého politika Václava Klause na tom, že Česko je zemí oligarchů.

Vznikne placený web a tištěné periodikum

Redakce N na svém webu uvedla, že od příštího roku chce spustit plnohodnotný zpravodajský portál. První články hodlá zveřejňovat už v průběhu listopadu.

V prvním čtvrtletí příštího roku by měl portál doplnit tištěný deník nebo týdeník, a to v závislosti na zájmu čtenářů. Ti si budou moci předplatit přístup k webovému obsahu portálu na půl roku za 29 eur (800 Kč), nebo v kombinaci přístup na web a tištěnou verzi deníku nebo týdeníku za 69 eur (1.905 Kč) na půl roku nebo rok - v závislosti na tom, zda redakce bude vydávat deník nebo týdeník.

Zmiňované předplatné je dražší než přístup ke zpoplatněnému obsahu webů, které v minulosti některá slovenská média zavedla v rámci společného projektu Piano. Roční předplatné v Pianu přijde na 39 eur.

Členy redakční rady Projektu N se kromě jiných stali poradce slovenského prezidenta a bývalý slovenský velvyslanec ve Spojených státech Martin Bútora, editor českého týdeníku Respekt a někdejší šéfredaktor Sme Martin Šimečka nebo organizátor největšího slovenského hudebního festivalu Pohoda Michal Kaščák.

Penta zatím ve Sme v menšině

Několik desítek redaktorů listů Sme, tedy značná část redakce, podalo výpověď kvůli tomu, že se finanční skupina Penta stala finančním partnerem společnosti Namav, nového spolumajitele Sme.

Namav si měla původně nechat polovinu akcií společnosti Petit Press, která vydává kromě jiného deník Sme, podle nedávné dohody ale ustoupí do menšinového postavení, konkrétně má ovládnout 45 %. Manažerský vliv ve vydavatelství si udrží jeho druhý dosavadní akcionář, společnost PSIS.

Většině odcházejících redaktorů listu Sme uplyne výpovědní lhůta na konci roku, nová redakce má v návaznosti na to fungovat od 1. ledna 2015.