Bývalý šéf Maximu a majitelé Extra.cz rozjedou „český BuzzFeed“ G.cz

Rok po startu Extra.cz Pavla Novotného přilákal Jan Barta dalšího bývalého šéfredaktora tištěného časopisu - Pavla Vondráčka.

Pavel Vondráček se podíval do Ameriky a zlokalizuje, co tam funguje. Foto: archiv autora

Pavel Vondráček se podíval do Ameriky a zlokalizuje, co tam funguje. Foto: archiv autora

Tým kolem Jana Barty, který loni investoval do rozjezdu bulvárního Extra.cz, se chystá koncem ledna spustit další obsahový web. Bude to G.cz, „inspirovaný BuzzFeedem, trošku řízlý Maximem, řekněme takovej trošku chytřejší bulvár“, jak Barta nedávno napsal na svůj blog. „Nebude to chytrý bulvár, bude to faktograficky zábavní web,“ popsal Médiáři šéf a spolumajitel projektu Pavel Vondráček, bývalý dlouholetý šéfredaktor české mutace tištěného měsíčníku pro muže Maxim.

Společně s Janem Bartou a Tomášem Kačenou, kteří stojí za Extra.cz (šéfredaktorem je Pavel Novotný, předtím v čele tištěného bulvárního časopisu Spy), založil Vondráček novou firmu, bude v ní mít 49 %, Barta s Kačenou budou prostřednictvím Extra Online Media držet 51 %.

G.cz zvolili (a koupili), protože jednopísmenkové domény si lidé pamatují a G v názvu dovoluje vytvářet rozličné odvozeniny („četl jsem to na Géčku“). „G - bod, na který klikneš, a on tě pobaví,“ vymýšlí Vondráček další výklad.

Vzpouzí se přitom při konstatování, že bude kopírovat existující zahraniční web, tedy zmíněný populární BuzzFeed, jehož charakteristickou součást tvoří číslované žebříčky „x věcí jak...“, „x důvodů proč...“ nebo „x znamení že...“. „Inspiruju se. Kopíruju jen princip, ne obsah,“ zdůrazňuje Vondráček. A dává příklad: Američané jsou podle něj zbláznění do celebrit, ale v Česku takový obsah nikoho neohromí - „celebrity“ tu totiž člověk může potkat osobně několikrát denně.

G.cz, to budou očíslované žebříčky s možností rychle hodnotit. Repro: g.cz

G.cz, to budou očíslované žebříčky s možností rychle hodnotit. Repro: g.cz

Vzít fungující formu odjinud a naplnit ji lokálním, původním obsahem - to je podle bývalého šéfa českého Maximu zlatý přístup, který mu vštípil jeho bývalý šéf Martin Shenar, který Maxim (a další lesklé časopisy) vydával (v Hachette Filipacchi 2000, nyní firma patří Burdě), a Antonín Herbeck, jeho dávný obchodní partner, později konkurent (majitel vydavatelství Stratosféra, jež později prodal Baueru a nechal si jen tiskárnu). „Neobjevuj Ameriku. Dívej se, co v Americe funguje, a to lokalizuj.“

Poté, co loni opustil papírový časopis, podíval se, jaké jsou nejnavštěvovanější weby v Americe. Z nich vyškrtl zpravodajské stránky („chtěl jsem se vyhnout vážným věcem“), weby televizí, hobby magazíny. Z obsahových mu pak zbyly Huffington Post („to je hájemství Dalibora Balšínka“) nebo právě stránky jako BuzzFeed či Cracked.com, s žebříčky všeho možného z kultury a společenského života, psané redakčními silami i návštěvníky webu.

„Léta jsem v naší prosklené kanceláři vídal, co mí redaktoři na svých monitorech sledovali, čím prokrastinovali. Nechodili na Lidovky, na iDnesy, na iHNedy, Aktuálně. Četli si žebříčky, přehrávali videa,“ vypráví Pavel Vondráček. Sám teď chce „vyhnat nudu z kanceláří a umožnit prokrastinaci“ svým novým webem, který také nazývá „faktografickou zábavou“.

„Lifestylové sekce zpravodajských portálů nabízejí jenom plytkost. My v Maximu jsme se zaměřovali na to, abychom na banální zvěsti napojovali užitečné informace, něco navíc. Tak to teď chci dělat taky na webu. Dozvíte se o skutečných 15 nejlepších místech, kam vzít ženu na tatarák. Nebo 15 nejlepších rozhleden. Nezajímá mě, že si prezident rozbil koleno. Zajímá mě 10 případů jak se zakrývá opilost politiků ve světě. Nebo 10 důvodů proč by Miloš Zeman v civilizované zemi už nebyl prezidentem,“ rozkládá začínající vydavatel.

Forma očíslovaných žebříčků s možností rychlého hodnocení má čtenáře zaujmout a pomoci jim témata lépe strávit, Vondráček také dává důraz na pozitivnost a všední život. „Nezajímají mě exotické destinace, zajímá mě, co bude čtenář dělat o víkendu. Ne kam pojede na čtrnáct dní v roce na luxusní dovolenou, ale co bude dělat dneska večer.“

G.cz přitom necílí na náctileté, ale na hlavně na lidi mezi 25 až 45 lety, „na lidi, kteří četli tištená média, ale už je nečtou“.

S tvorbou obsahu má Vondráčkovi pomáhat jádro tuctu autorů interních i externích, další chce postupně nasmlouvávat nebo nabírat přes web. V nejbližším týmu budou Markéta Lukášková (předtím vedla Reflex.cz) a Nikol Štíbrová („vyzná se v lesklém světě“), které přejdou ze sesterského Extra.cz (tam naopak nedávno přibyla Olga Path Štiplová, známá z pořadu Intim Night televize Barrandov či z týdeníku Instinkt), dále Vondráčkův dlouholetý kolega Ivan Brezina nebo třeba zkušený filmový publicista Václav Rybář.

Cíle? Pavel Vondráček s kolegy plánují návštěvnost 300.000 v prvním měsíci, do konce roku pak 1 milion lidí měsíčně. Extra.cz, které startovalo loni 1. března, mělo loni v listopadu (momentálně nejčerstvější čísla) 1,6 milionu návštěvníků (třetí za Super.cz s 3,5 milionu a Blesk.cz s 2,1 milionu). Jak ale Barta nedávno řekl iDnes.cz, dvě třetiny návštěvnosti Extra.cz jsou kupované, tedy masivně podpořené reklamou.

Návštěvnosti nového projektu G.cz mají napomoci upoutávky na Extra.cz. Nový, volně přístupný web má vydělávat na reklamě, taktéž v nové formě. „Craked ani BuzzFeed nemá imageovou reklamu,“ horuje šéfredaktor Vondráček pro neotřelou podobu online propagace. Cestou jsou sponzorované rubriky a inzeráty na pozadí webu, odkazuje na přítomnost výrazného klienta Red Bull, který na BuzzFeedu podporuje rubriku se psy.

A narozdíl od obvyklé praxe mluví šéf Géčka veřejně o platech. Lidi u něj na plný úvazek mají brát 40 až 50.000 Kč. Sám - ač v časopisu bral údajně přes 100.000 - si bude vyplácet jen 30.000 Kč: „Jako spolumajitel nechci, aby projekt skončil na mém manažerském platu.“

Extra Online Media hledá lidi na pozice