Sociální síť Facebook se už nějaký čas snaží dokazovat, že bere problém toxického obsahu na své síti vážně. Na jeho vyhledávání a likvidaci nasadil vyspělé technologie a vedle nich zaměstnal na čištění sociální sítě 30.000 lidí po celém světě. Jen za první kvartál roku 2018 prý bylo odstraněno skoro 866 milionů kusů závadného obsahu a také 583 milionů falešných účtů. A šiřitelům dezinformací, které není možné jen tak smazat (neporušují totiž pravidla Facebooku a ten nechce být obviněn z cenzury), prý alespoň výrazně omezuje zobrazení jejich příspěvků, takže je vlastně skoro nikdo neuvidí.
Je to nějak poznat? Začíná se nad konspiračními weby na největší sociální síti viditelně stmívat?
V rámci C3 Newsroom chceme přinášet pohled na různé zajímavé české fenomény, a tak jsme se podívali na vývoj boje Facebooku s dezinformacemi v českém kontextu. Jak se konspiračním webům na českém Facebooku daří a jak ochotně Češi slyší na obsah, jejž konspirátoři publikují?
Sdílejte to, než to smažou!!!
Loni na podzim zkoumal slovenský novinář Filip Struhárik, jak se vyvíjí facebooková popularita mainstreamových médií v porovnání s šiřiteli fake news na Slovensku. Moc optimisticky to nedopadlo. Popularita slovenských seriózních médií se od roku 2016 propadla téměř o polovinu. Popularita nenávistných a lživých webů zatím vesele stoupala. Oproti roku 2016 si fake news na slovenském Facebooku polepšily o 69 %.
Rozhodli jsme se provést podobnou analýzu u nás. Vybrali jsme dvacet etablovaných českých médií a k nim 20 u nás aktivních dezinformačních webů. Ani tentokrát to moc optimisticky nedopadlo.
V roce 2016 měla česká seriózní média na Facebooku skoro o 50 % vyšší engagement než dezinformační stránky. V roce 2018 se však tento poměr začal obracet a zhruba od 2. čtvrtletí loňského roku jsou už konspirátoři na českém Facebooku populárnější než seriózní média. Konkrétně: na stránkách dezinformátorů bylo ve čtvrtém kvartálu 2018 o 51 % interakcí víc než v tomtéž období roku 2016. Seriózní média si za tutéž dobu pohoršila o 61 %.
A mainstreamová média o tom mlčí...
Tento vývoj má jistě víc příčin, ale jedna je obzvlášť zajímavá. Stoupající popularitě lživých webů na své platformě nepřímo aktivně napomáhá sám Facebook. Před víc než rokem totiž provedl změny ve svém algoritmu, který řídí zobrazování příspěvků. Od té doby se v newsfeedu běžného uživatele objevuje daleko víc příspěvků od rodiny a přátel na úkor postů od firem a médií. Nové nastavení také dává přednost příspěvkům, které mají více interakcí – zejména sdílení a komentářů. To vše citelně dopadlo na mainstreamová média, která bojují s organickým dosahem, což je vidět na propadu engagementu mezi druhým a třetím kvartálem 2018.
Facebook prý chtěl změnami vyhledávání podpořit „smysluplnou konverzaci“. To znamená, že komentář je v očích algoritmu cennější než lajk a dlouhý komentář je hodnotnější než krátký.
Dosáhlo se tím pravého opaku. Místo smysluplné konverzace podpořil změněný algoritmus blábolení a nenávistné výlevy. Fanoušci dezinformačních webů jsou pro svoji ideologii víc zapálení, a tak i víc komentují, publikují a sdílejí. Jedna česká analýza ukázala, že třeba v roce 2017 měla seriózní média na tuzemském Facebooku pětkrát víc fanoušků než fake news weby. Navzdory obrovské početní nevýhodě fanoušci fake news vyprodukovali třikrát víc postů a dvakrát víc komentářů než fanoušci korektní zprávařiny.
A podle výzkumů se lživé zprávy šíří na sociálních sítích až šestkrát rychleji než zprávy seriózní. Lži vyvolávají emoce, fakta a vyváženost jsou nuda.
Znamená to tedy, že to vítězství nad lží a nenávistí se na českém (a slovenském) Facebooku prozatím odkládá?
Poznámka
V článku jsme použili tři typické obraty ze slovníku konspiračních webů. Konkrétně Nebudete věřit, co se stalo potom!, Sdílejte to, než to smažou!!! a nakonec A mainstreamová média o tom mlčí... Abychom nebyli obviněni z šíření dezinformací, zdůrazňujeme, že jsme je použili z legrace (tzv. humor).
Sérii článků C3 Newsroom připravuje pro Médiář v rámci placené spolupráce agentura C3 Creative Code and Content Prague, hlavní contentová agentura Škoda Auto a České spořitelny