Sněmovna pátrá, kdo vynesl záznam z neveřejného říjnového semináře o České televizi, píšou Seznam Zprávy, v podezření jsou poslanci ANO. Záznam posléze ve dvou dílech na YouTube zveřejnil Luboš Xaver Veselý, externí moderátor Českého rozhlasu, zde první a zde druhý díl.

Jak v digitální době udržet pozornost čtenáře? Zkuste scrollytelling

Příběh syrského Aleppa a následky války můžete popsat na desítkách stran. Anebo vsadit na scrollování, krátké texty, čísla a videa. Multimediální reportáž přibližuje agentura C3.

Aleppo znovu otevřeno. Projekt pro Aktuálně.cz podle agentury C3

Aleppo znovu otevřeno. Multimediální reportáž pro Aktuálně.cz podle agentury C3

V digitální době je každá vteřina drahá. Zejména mladší generace nechce ztrácet čas čtením sáhodlouhých textů. Málokdo články dočítá, uživatelé se často spokojí jen s titulkem. Můžete k lidem dostat důležité a komplikované sdělení, aniž byste okamžitě ztratili jejich pozornost? Ano, ale chce to správný formát, ukazuje multimediální reportáž Aleppo znovu otevřeno. Projekt vznikl ve spolupráci kreativní agentury C3 a zpravodajského portálu Aktuálně.cz.

Reportáž vypráví příběh Aleppa, západosyrského města, které z velké části zničila občanská válka. I když se tu už nebojuje, daň konfliktu je velká. Město se jen obtížně snaží navázat tam, kde skončilo před válkou. Mediální pozornost však opadla a o následcích vleklých bojů se už tolik nemluví. I když by se mělo.

Město bez lidí a peněz

Přímo do Aleppa vyrazila oceňovaná fotografka Jarmila Štuková a kreativní ředitel agentury C3 Andrej Štuk. Ona s fotoaparátem, on s kamerou. „Aleppo bylo před válkou bohaté město a centrum průmyslu. Ozbrojený konflikt ale všechno změnil a připravil region o lidský i ekonomický kapitál. Chtěli jsme ukázat, že posledním výstřelem hrůzy války nekončí,“ vysvětluje Štuk.

Štukovi ve zpustošeném Aleppu pořídili spoustu audiovizuálních materiálů, natočili několik rozhovorů, posbírali data a pročetli statistiky. Pak vše zasadili do scrollytellingového článku. Tedy do multimediálního scrollovacího formátu, který přehledně vypráví příběh pomocí infografik, krátkých textů, videí a fotografií.

Reportáž nabízí jak pohled lidí, tak čísel. Mluví tu například taxikář Issa Murra, kterému se před válkou dařilo díky turistům. Jezdili obdivovat hlavně historické centrum Aleppa, které se dokonce dostalo mezi světové dědictví UNESCO. Bomby však oblíbený výletní cíl zničily. A s ním také ekonomickou prosperitu, podnikání i životy mnoha lidí. Taxikáře Murru připravila válka nejen o práci, ale i o syna.

V Česku rarita, v zahraničí běžná věc

Aleppo znovu otevřeno. Projekt pro Aktuálně.cz podle agentury C3

Aleppo znovu otevřeno. Multimediální reportáž pro Aktuálně.cz podle agentury C3

Zbývalo příběh dostat k lidem. Štukovi oslovili oblíbený zpravodajský web Aktuálně.cz, jestli by reportáž nechtěl publikovat. Vytvořit scrollytellingový obsah je časově i produkčně náročné, proto ho v českém mediálním prostředí uvidíte jen málokdy. A tak editor zahraniční rubriky Jan Hejl neváhal. „Dlouhodobě nabízíme sice složitější, ale kvalitní obsahy, které jinde jen tak nenajdete. Chceme být jiní a unikátní. Nevšední reportáž o Aleppu do naší filozofie skvěle zapadla,“ vysvětluje.

Čísla ukázala, že příběh Aleppa čtenáře zaujal. Počet lidí, kteří ze stránky ihned odešli, nepřekročil 25 %. Uživatelé na stránce zároveň v průměru strávili víc než tři minuty. Přes 51 % lidí pak reportáž dočetlo až do konce a zhlédlo všechna videa. „Čtenáři nám psali, že znají podobné multimediální formáty ze zahraničí, třeba z New York Times. Atraktivní zpracování navíc přilákalo i lidi, kteří by se o Sýrii jinak vůbec nezajímali,“ uvádí Hejl. Proto reportáž v doporučených příspěvcích zahraniční rubriky zůstala tři měsíce. Porota soutěže Czech Press Photo navíc příspěvek nominovala v sekci Aktualita a reportáž.

Scrollytelling o Aleppu byla dobrá investice pro obě strany. Zpravodajský portál Aktuálně.cz získal příspěvek, díky kterému se i nadále může profilovat jako seriózní médium s kvalitním obsahem. Agentura C3 zase svou práci dostala k lidem a ukázala, kam by mohla směřovat současná žurnalistika. A že čtenáře můžete zaujmout, aniž byste nabízeli povrchní obsah.

Vychází v rámci placené spolupráce s agenturou C3 Creative Code and Content Prague