Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.
Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.
1. Pražské Palladium zrekonstruuje fasádu i vnitřní prostory
Pražské nákupní centrum Palladium si o víkendu 20. až 22. října připomíná deset let od otevření, při té příležitosti představí videomapping a program. Po deseti letech také majitel centra, německá skupina Union Investment Real Estate, investuje řádově desítky milionů do vnitřní i vnější rekonstrukce budovy. Na jaře byly v nákupním centru dokončeny rekonstrukce a modernizace toalet. „Na následující období dvou až tří let je plánována další modernizace veřejných částí nákupní centra s cílem osvěžit stávající prvky vnitřní architektury, doplnit zeleň, sjednotit reklamní plochy a zjednodušit navigaci návštěvníků,“ řekl Retailku Karel Skalický, zástupce managementu Palladia.
Fakt už to je 10 let? Šílený. K jedné věci bych se přikláněl, to interiérové uspořádání je fakt šílené. Člověk potřebuje do jednoho obchodu a nachodí pět kilometrů. Jako je mi jasný, že právě o to jde, aby jako navštívil těch obchodů co nejvíc, ale já tam prostě kvůli tomu nechodím. Ale tak já nejsem pražská sekretářka.
Václav Loubek
Deset let je deset let, čas běží a konkurence roste. Otázkou je, co nového ještě lze ukázat. Obava z velkých center, jako například Chodov, je navíc zcela oprávněná.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
2. Dm drogerie chystá na jaro 2018 e-shop, uvede nové privátní značky
Dm drogerie chystá na začátku příštího roku spustit plnohodnotný e-shop, skrze který chce nabídnout kompletní sortiment. E-shop nabídne hned od začátku i některé výrobky, které v kamenné sítě dostupné nejsou. Za hlavní akcelerátor úspěchu e-shopu považuje vedení Dm drogerie privátní značky, které v něm bude v kompletní nabídce prodávat. Dm drogerie loni zvetšila počet produktů vlastních značek z 3.600 na 4.000, zejména pod značkou přírodní dekorativní kosmetiky Alverde a potravin DmBio. Německá síť Dm drogerie v Česku v uplynulém obchodním roce 2016/2017 zvýšila obrat ze 7,8 miliard Kč na 8,5 miliard Kč. Jedná se o 8,6% procentní nárůst. Zvýšil se i počet prodaných výrobků o 13,7 %, na čemž mají podíl zejména privátní značky řetězce. Ty tvoří 33 % obratu, což je zlepšení o 3 procentní body oproti loňsku.
Privátky Dmka jsou narozdíl od značek jako Clever nebo Value (Výhodný nákup) synonymum dostupné kvality, stejně jako třeba Cien od Lidlu. Je fajn, že se sortiment neustále rozšiřuje. Online vypadá dnes už jako nutnost, ale zrovna u Dm si myslím, že kamenný retail v nejbližším desetiletí nenahradí. Jen povinný doplněk. Brzy očekávám vznik nějakého agregátoru, který bude sloužit jako marketplace pro major retailery. Něco ve smyslu objednat na jednom místě, odkud vám to i vlastní dopravou přivezou.
Václav Loubek
Na tento e-shop se opravdu těším, strategie je velmi dobře propracovaná a privátní značky mají svojí nespornou kvalitu. Když bude e-shop zahrnut do jejich klubových nákupů a akcí, a bude zde i celý sortiment privátní značky, mají se prodejci drogerie on-line opravdu čeho bát.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
O e-shopu se mluví dlouho, pokud Dm využije rakouský vzor a model fungování, bude to stejně jako u Lidlu spíše doplňkový kanál než plnohodnotný omnichannel. Prodávat primárně vlastní produkty dává samozřejmě velký smysl, otázka je, zda tou nabídkou produktů dokážou obsáhnout celý můj nákup, abych do prodejny už nemusel.
Jan Penkala (Acomware)
3. Přichází zaměstnanecká karta Benefitka pro volný čas i stravenky
Do segmentu zaměstnaneckých výhod vstupuje nová platební karta Benefitka, která slučuje volnočasové benefity i elektronické stravenky. Na trh ji uvádí firma SatisPoll, kterou provozuje mezinárodní Neeco Group. Benefitka má zatím 10 klientů ze strany firem, do konce roku její tvůrci předpokládají 7.000 vydaných karet.
Nabídka stravenek a benefitních poukázek se stává poněkud nepřehlednou.
Václav Loubek
Nejsem velký zastánce stravenek a jiných podob takovýchto benefitů. Když už ale není zbytí, tak konečně to omezování a hlavně limitování, kdo na stravenky vrátí a kolik, může touto formou zmizet.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Ve stravenkách to bude lítý boj o zákazníky. Ta akceptace běžnými terminály mi přijde jako značná výhoda.
Jan Penkala (Acomware)
4. DramRoom chce učit Čechy pít whisky a prémiový alkohol
V polovině října odstartoval v Česku nový projekt DramRoom, který má zákazníkům pomocí sestavovaných sad degustačních vzorků představovat různé druhy whisky a další prémiové alkoholické nápoje. Projekt, který funguje skrze webové stránky dramroom.com, založil Petr Chotěbor, který je jinak marketingovým manažerem u online půjčovny věcí SharyGo. Spolu s ním jsou společníky také Tomáš Kříž a Jan Rotrekl.
To je pro asi hodně úzkou cílovku, kam nepatřím. Mně stačí morgan s colou.
Václav Loubek
Tato akce nejspíš nic zásadně nezmění, ale zase se jedná o zaplnění určitého prostoru, který byl dosud širšímu okruhu zákazníků nedostupný. Spíše je to takové ‚nice to have‘.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Zajímavý koncept, proč ne!
Jan Penkala (Acomware)
5. Odkolek má nové logo, United Bakeries podle něj sjednotí další značky
Značka pečiva Odkolek z portfolia United Bakeries má nové logo, které má značku vracet zpět ke kořenům z roku 1850. Z názvu zmizela zkratka jména zakladatele pekárny Františka Serafína Odkolka. Nové logo rovněž souvisí s úpravou portfolia, v němž se aktuálně nachází kromě Odkolku také značky pečiva Delta, Cerea a Toasttip. V plánu je podle Jaroslava Pompa, tiskového mluvčího United Bakeries, sjednotit všechny pod značku Odkolek, která je nejznámější z portfolia a má největší tradici.
Vyrůstal jsem v kopci mezi Vysočany a Prosekem, přímo nad Odkolkovými pekárnami, takže mám k té značce trochu vztah. Vždycky jsem jako malý kluk, to se to ještě jmenovalo Pražské pekárny a mlýny, chodil z kopce do stánku u brány pro čerstvé rohlíky. Takže pro mě osobně to zdůraznění historie znamená něco trochu jiného, ještě nostalgičtějšího.
Václav Loubek
Vzhledem k rostoucímu vlivu lokálních pekáren a malých pekařství, různých trhů, kde je prodáváno hlavně pečivo se jedná zřejmě o uvážlivý krok. Návrat z tomu podstatnému a zjednodušení komunikace.
Patricia Jakešová (U & Sluno)