Začali 1. března 2004, teď si Reportéři ČT připomněli 15 let své existence. Hodně sil do dalších let!

Časopisová Sanoma slučuje online redakce s tištěnými

Dalším z řady odcházejících manažerů internetové divize Sanomy je šéf online inzerce Petr Jelínek. Předtím skončili tři ostatní.

Časopisové vydavatelství Sanoma Media utlumuje svou dosud samostatnou internetovou divizi. Redakce několika webů – které sice spolupracovaly s tištěnými tituly, ale fungovaly v samostatné sekci – hodlá nyní fyzicky začlenit do struktury týmů, které připravují tištěné časopisy, a jejich editory podřídit šéfredaktorům magazínů. Děje se tak poté, co z firmy během dvou měsíců odešli prakticky všichni manažeři internetové divize.

“Pracovali na odlišném pojetí fungování online, s tím, že se zaměřili na budování nezávislé jednotky uvnitř společnosti. Rozhodli jsme se, že tento směr změníme, protože věříme tomu, že weby, které mají původ v tištěných titulech, by se měly – co se obsahu týče – propojit s printovými redakcemi a vzájemně těsněji spolupracovat. To ostatně odpovídá nejnovějším trendům v celé Evropě,” sdělila Médiáři čerstvá ředitelka Agnieszka Dolezych, která v čele firmy začátkem července vystřídala Josefa Havelku.

Ke konci srpna, se vydavatelství rozešlo – kvůli odlišnému pohledu na fungování webů – s ředitelem online divize Danielem Gruntem, v plánech se nepotkal s novou ředitelkou. “Od začátku jsem se snažil obsahové týmy integrovat tak, aby si oba mediatypy vzájemně pomáhaly i si vzájemně šetřily náklady. Toto se dařilo u části redakcí, u ostatních to naráželo na personální obsazení printových redakcí,” podotkl Grunt.

“Součástí strategie online v Sanomě pod mým vedením byla i integrace obsahových týmů. Klíčové ale bylo, dodat nejprve do společnosti online expertízu, která tam do té chvíle chyběla. Uživatelé na webu mají jiné nároky a vzorce chování a vyžadují jinou formu předkládání obsahu než pouhé překlápění z tisku na web,” popsal svůj původní záměr.

Na Gruntovo místo byl od září jmenován Petr Chlumský, předtím technický ředitel internetových aktivit. Ten skončil měsíc a půl poté, k 12. říjnu. Z firmy už ke konci září odešla také Jiřina Köppelová, která v Sanomě pracovala 15 let, mimo jiné jako publisherka tištěných titulů, a v Gruntově týmu zastávala post obsahové šéfky webů.

Koncem srpna Sanomu opustil ředitel obchodu Jan Jireček, který od loňského srpna vedl online obchod, od prosince pak šéfoval obchodním aktivitám celého vydavatelství. Pozici Sanoma obsadila Jirečkovým zástupcem Zbyňkem Blažkem. Petr Jelínek, kterého si Daniel Grunt přivedl do čela online obchodu Sanomy letos v červnu, firmu nyní po vzájemné dohodě rovněž opouští, a to ke konci října. Podle Mediaguru.cz nastupuje Daniel Grunt do televize Prima, opět do čela internetové divize.

Pod Gruntovým vedením Sanoma předělala weby Důmazahrada.cz, Kafe.cz, NationalGeographic.cz, naposledy pak MarieClaire.cz a nově spustila projekty Vlasta.cz, SensaKlub.cz a Krausmagazín.cz (SensaKlub.cz je nyní začleněn pod Vlasta.cz, Krausův web přestal být koncem léta aktualizován, poté, co v červenci Sanoma ukončila vydávání papírového časopisu Kraus).

Odstartovalo také mediální zastupování dalších webů (Superhry.cz, SMS.cz, Líbímseti.cz, Ulékaře.cz či Webgarden.cz). Celkově se tak návštěvnost webů pod hlavičkou Sanoma Media meziročně zvýšil z 2 milionů na 3,2 miliony uživatelů měsíčně (jde o oficiální údaje NetMonitoru, měřeno květnem 2011, neboť Grunt nastoupil v průběhu loňského dubna, a květnem 2012). Rostly i příjmy z online inzerce. Fungování divize nicméně limitoval technický vývoj.

Přes odchod několika manažerů online divize a změny ve firemní struktuře Sanoma prohlašuje, že internetový byznys hodlá dál rozvíjet. “Nyní intenzivně hledáme další možnosti, jak rozšířit náš online byznys, a věříme, že zmíněný přístup nám k tomu pomůže,” věří ředitelka Dolezych.

Autor Sanomě od listopadu 2011 do srpna 2012 externě dodával obsah Krausmagazín.cz.