
Václav Moravec. Foto: Vojta Herout
Americká technologická společnost Google dá Univerzitě Karlově jeden milion eur (zhruba 23,5 milionu Kč) na boj s dezinformacemi a posilování mediálních dovedností. Technologický gigant dnes oznámil spolupráci se Středoevropskou observatoří digitálních médií (CEDMO), multidisciplinárním centrem, které sdružuje výzkumníky či pracovníky fact-checkingových organizací z Česka, Slovenska a Polska. Projekt vede Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy. Hlavním koordinátorem je moderátor České televize a výzkumník Václav Moravec.
CEDMO jednak financuje už existující projekty, jednak přichází s původními tématy. Do první skupiny patří ověřování faktů, kterému se věnuje odnož francouzské agentury AFP či zdejší a slovenský Demagog, nebo výuka mediální gramotnosti týmem okolo Univerzy Palackého. Mezi původní práce patří sociologické výzkumy a studie, které mapují například pročínské narativy. Vše se sbíhá na webové stránce, která v češtině, slovenštině, polštině a angličtině hovoří o snaze identifikovat a zkoumat zdroje a příčiny „nežádoucích informačních poruch“.
Pracoviště spadá do sítě osmi podobných evropských národních a regionálních center a funguje od loňského února. Dosud mělo k dispozici 1,5 milionu eur (zhruba 36,5 milionu Kč). Tři čtvrtiny z této částky pocházejí z grantu Evropské komise, čtvrtina od konsorcia univerzit.
Řešitel Moravec má několik projektů
„Univerzita Karlova jako hlavní řešitel projektu CEDMO může díky spolupráci se soukromým sektorem, v čele s Googlem, rozšiřovat výzkumné pole problematiky informačních poruch o Slovensko či Polsko, takže výsledky bude možné aplikovat v celém středoevropském prostoru,” říká k novému zdroji financí Moravec jako hlavní koordinátor projektu. „Chceme rovněž dále pokračovat ve spolupráci s projektem E-Bezpečí Univerzity Palackého v posilování různých typů gramotností, jež eliminují dopad informačních poruch na společnost,“ dodává.
CEDMO chce podle svých slov rozšířit taky o dopady umělé inteligence na digitální média. Tomu se věnuje i v projektu Signál a šum v éře Žurnalistiky 5.0, na kterém jako jeden ze zástupců FSV UK spolupracuje s Českým vysokým učením technickým v Praze a Českým rozhlasem. Dezinformace a umělou inteligenci spojuje i třetí Moravcův projekt, v němž se věnuje informování o nemoci covid-19. Výstupem je portál Infomore.cz. Tým FSV UK na něm spolupracuje s Lékařskou fakultou brněnské Masarykovy univerzity a provozovatelem mediálního monitoringu Newton Media. Oba projekty finančně podpořila Technologická agentura ČR.
„Vedení Univerzity Karlovy se zavazuje využít potenciál svého oborově velmi širokého akademického prostředí ve prospěch boje proti dezinformacím. Stejně tak se k potírání tohoto problému hlásí ve své třetí roli instituce působící na veřejnost a obecné kultivaci společnosti. Univerzita může nabídnout široké spektrum odborníků i dle konkrétních dezinformačních témat,“ uvedla rektorka Univerzity Karlovy Milena Králíčková.
Protidezinformační boj místo podpory médií
Google v tiskové zprávě odkazuje na svůj loňský závazek bojovat proti dezinformacím na internetu. Plány oznámil loni v reakci na válku na Ukrajině, na podporu projektů ze střední a východní Evropy vyčlenil přes než 245 milionů Kč. V Česku podpořil neziskovou organizaci Demagog.cz, aby její pobočky lépe spolupracovaly napříč Českem, Slovenskem a Polskem. Česká tisková kancelář pak díky podpoře Googlu vyškolila přes 100 místních novinářů a studentů v oblasti ověřování faktů.
ČTK — a s ní vydavatelství Economia, N Media (vydavatel Deníku N), Echo Media, Forum 24, Internet Info, TV Prima, Trima News, provozovatel sítě Drbna.cz — zároveň na konci roku přišly o peníze od Googlu, které dostávaly za publikování ve službě Výběr Zpráv Google. Technologická společnost svůj licenční program ukončila v reakci na přijetí novely autorského zákona, která měla zaručit peníze od platforem pro všechna vydavatelství. Googlu (a Facebooku) se ale nelíbila přísnost legislativy, obě společnosti reagovaly omezením náhledů zpráv, aby se jich zákon vůbec netýkal. Google navíc po dvou letech ukončil zmíněný licenční program. V minulosti Google také podporoval vybraná média či jednotlivce skrze svůj inovační fond.
Grantový úspěch hlásí i tým vědkyň

Zleva Veronika Macková, Anna Shavit, Victoria Naniová, Alice Němcová Tejkalová, Markéta Supa, Kateřina Turková
Výzkum odolnosti médií proti dezinformacím na jaře započaly i výzkumnice z téže Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy. Tým vědkyň z Institutu komunikačních studií a žurnalistiky FSV UK dostal tříletý grant z evropského programu Horizont Europe. Alice Němcová Tejkalová, Anna Shavit, Veronika Macková, Kateřina Turková a později též Markéta Supa a Victoria Nainová budou spolupracovat se španělskými, britskými či belgickými univerzitami. V jádru jejich výzkumu stojí odolnost (anglicky resilience) vůči propagandě a dezinformacím.
„Získání grantu Horizon Europe je pro nás významný úspěch a milník. Můžeme díky němu své dlouholeté odborné znalosti a zkušenosti s českými výzkumy médií využít v mezinárodním měřítku, a získat tak mnohem větší vliv na kvalitu a ochranu mediálního prostředí, které má sílu měnit politické systémy, společenské hodnoty i práva jednotlivců,“ popisuje Němcová Tejkalová, která se s Mackovou a Nainovou podílela i na zmíněném projektu Infomore.cz.

Parlamentní listy mění majitele, přebírají je Pavlíček a Španěl do firmy Naše média

Vznikla agentura BF Company, založili ji bývalí manažeři Zootu

Livesport začne oficiálně měřit návštěvnost, reklamu bude prodávat Arbomedia

Burda kupuje Extra Online Media, výrazně posílí na internetu
