Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Čerstvě z Portorože: Češi mají na Golden Drum méně přihlášek než loni, hodně vidět jsou naopak Rumuni

Z reklamního festivalu Golden Drum ve slovinské Portoroži se Médiáři poprvé telefonicky přihlásil Vladimír Bystrov, s dávkou informací a dojmů z úvodních dní tradiční akce.

Z Prahy do Portorože telefonujeme Vladimíru Bystrovovi, častému návštěvníku tamějšího festivalu, znalci reklamy, někdejšímu šéfredaktoru Strategie a nyní partneru agentury Bison & Rose. Dobré dopoledne, Vladimíre, jak to zatím v Portoroži vypadá?

Jsem dnes v Portoroži druhý den letos, festival začal už v úterý. V první festivalové dny se účastníci sjíždějí a začínají workshopy či semináře, porotci mají za úkol co nejrychleji sestavit shortlisty v jednotlivých kategoriích, aby všichni, kdo soutěží a probojují se do finále, mohli případně zavolat kolegy z Prahy, Budapešti či Varšavy, ať skočí do auta a přijedou, aby to na páteční vyhlášení stihli. Zažíváme pomalý start, program se sice stupňuje, předpokládám, že dnešek a zítřek bude decentnější, byť sílí mumraj na večerních tradičních party, kterými je festival v Portoroži proslulý.

Vy sám jste zatím spíš pozoroval, jestli je moře klidné a slunce svítí, anebo jste už absolvoval něco z programu?

Včera jsem se spíš dával do řeči s lidmi, kteří na festival jezdí řadu let. Diskutujeme o tématu, které máme všichni na jazyku, a to jestli se už zdejší festival vzchopil z přechodného nepříznivého období, které mimochodem postihlo řadu reklamních a marketingových soutěží během posledních dvou tří let, a jestli už je na cestě vzhůru opět k silným letům. Kdyby to šlo ještě dolů, bylo by to špatné. Co do počtu účastníků i přihlášek, což jsou dvě klíčové položky, z nichž každá takováto akce žije, Golden Drum ještě letos příliš vysoký úspěch nezaznamenal.

Které země jsou letos v Portoroži nejvíc vidět?

Zatím mohu mluvit o věcech ze včerejška, hlavní shortlist bude zveřejněn až v průběhu čtvrtka. Lidí je tu sice registrováno o trochu víc než loni, ale počet přihlášek do soutěže vykazuje drobný pokles, něco přes 1400 prací. A mezi nimi letos velké trhy, ze kterých tradičně chodilo hodně kvalitních prací, nijak zvlášť neokouzlují.

Jediné země, které zesílily účast, jsou jednak trhy, kde se reklamní průmysl pomalu staví na nohy, jako se to odehrávalo před deseti patnácti lety v našem regionu - teď to jsou země bývalého Sovětského svazu, Bělorusko, Ukrajina, Kazachstán, nebo země bývalé Jugoslávie, Srbsko, Makedonie. A skokový nárůst vidíme u Polska, což se dá vysvětlit tím, že porotě předsedá šéf polské Leo Burnett Pawel Heinze – zájem o soutěž v zemích, z níž pochází předseda poroty, bývá vždycky větší.

A potom u Rumunska. Signál, že Rumuni sem přihlásili téměř dvojnásobek prací než loni, by mohl být světlem na konci tunelu této regionální přehlídky. Když se staví na nohy rumunská marketingová branže, mohlo by to předznamenávat lepší časy pro další země v regionu.

Proč zrovna Rumunsko je tak kreativní?

To je otázka, o které přemýšlí lidé v reklamě už řadu let, respektive vrtá nám všem hlavou, kde se to v Rumunech vzalo, že před sedmi osmi lety převzali prapor reklamně nejživější země v postkomunistickém bloku. Předtím takto fungovalo Polsko, krátkou dobu jsme se na tomto výsluní hřáli my Češi, tři roky po sobě jsme tady v Portoroži výrazně vedli.

Odpověď je asi dvojí. Vždy je takové období spojeno s výraznou osobností na reklamním trhu, která stojí v čele významné agentury a strhne vlnu zájmu a energie. V Rumunsku je touto osobností bezpochyby Adrian Botan, který je dnes celebritou přinejmenším evropského formátu, řekl bych však, že dnes už i světového. Zatímco v ostatních zemích podobné celebrity třeba změnily působiště a úspěch už nezopakovaly, Adrian každý rok udělá krok výš a dál. Včera, když přijel, tu byl nejobdivovanějším a nejžádanějším hostem.

A za další, když se toto zkombinuje s mentalitou rumunského národa, živější mentalitou jihovýchodní evropské země, která je odlišná od sušších severozápadních koutů kontinentu, je to živná půda pro skutečně kreativní reklamu.

A co Češi letos v Portoroži?

Češi letos přihlásili zhruba 140 prací, což je asi o čtvrtinu míň než před rokem, ostatně jsem tu zatím nepotkal příliš zástupců českých agentur, kteří by přijeli osobně zkontrolovat, jak se tu s jejich přihláškami zachází. To se ale může změnit, přece jen, dva hlavní dny nás teprve čekají.

Pokud jde o dva zatím zveřejněné shortlisty, české agentury si nevedly vůbec špatně. V sekci kategorií tzv. single channel tu nejvíc bodů měla série inzerátů na značku desinfekce Betadine či série plakátů pro Coleman od pražské Young & Rubicam, zarezonovaly tady i ptačí budky pro Českou filharmonii od pražské pobočky Euro RSCG, nyní Havas. V přímé komunikaci se tu blýskli Ogilvy se svými výtvory pro portál Darujsprávně.cz či propagací přípravku Clavin. Své želízko v ohni tu mají i Leagas Delaney, se svou identitou pro kliniku pro onemocnění prsu The Breast Unit.

V nejsledovanější kategorii filmových a televizních spotů tu jsou na shortlistu dva čeští zástupci – Kaspen/Jung von Matt a jeho Budvar říká ne, spot s Janem Třískou, a kampaň pro značku Kozel od Havasu.

A taková kuriozitka mezi českými nominovanými pracemi je série outdoorových prací od Mark BBDO, která pro značku Pepsi, v rámci CSR projektu této společnosti, si pohrála s tématem znovuinstalace Slovanské epopeje v Praze a vyzvala výtvarníky, aby je zkusili zpracovat znovu, v kontextu 21. století.

Shortlisty najdete podrobně na webu Golden Drum, další informace od Vladimíra Bystrova přineseme zítra.