Nejznámějšími fast foody v Česku jsou sítě McDonald’s a KFC, zná je 97 % Čechů. Spontánně si nejvíce lidí (85 %) vybaví McDonald’s, 79 % si zase bez nápovědy vzpomene za KFC. Obě sítě znají zákazníci relativně rovnoměrně ve všech částech Česka. Třetí místo patří fast foodové síti Burger King, kterou si spontánně vybaví 64 % a necelá třetina Čechů, zejména z věkové skupiny 15 až 24 let žijících v Praze a středních Čechách, ho zná nebo o něm už někdy slyšela. Velkou fast foodovou trojku následují dvě sítě zaměřující se na prodej baget - Subway si bez pomoci vybaví 11 % lidí, Bageterii Boulevard pak 9 %. Na šestém místě si lidé bez nápovědy nejvíce vybavují asijských fast food Panda (3 %), stejné procento si vzpomnělo na síť BigBurger. Nejméně se Čechy spontánně napadá Döner kebab a Ugo.
Ukázal to průzkum, který pro web Retailek uskutečnila agentura Nielsen Admosphere na Českém národním panelu. Připomeňme, že se jedná o pohled internetové populace Česka, tedy těch s přístupem na internet, starších 15 let.
Nejčastěji Češi (45 %) jedí v McDonald’s, 30 % zase preferuje KFC. Rychlé občerstvení sítě Döner kebab volí 12 % respondentů, 4 % zajdou do sítě fresh barů Ugo. Stejné procento dotázaných (2 %) nejvíce navštěvuje Burger King a Bageterii Boulevard. Nejmenší počet Čechů s internetem konzumuje nejčastěji ve veganské síti Loving Hut, Subway a RunningSushi.
Přibližně jednou měsíčně zavítá do fast foodů 37 % internetové populace starší 15 let, jednou týdně se tam chodí najíst 8 % respondentů. Častěji v rychlém občerstvení nakupuje nejmladší dotázaná skupina respondentů ve věku od 15 do 24 let, přičemž frekvence návštěvnosti klesá s věkem. Ve věkové skupině respondentů nad 55 let nechodí do fast foodu 40 % z nich, u nejmladších chodí 91 %.
Průměrně při jedné návštěvě restaurace s rychlým občerstvením Češi utratí 188 Kč. Ženy při nákupu ve fast foodech více utrácejí, za jídlo dají o 30 Kč více než muži. Průměrná útrata zákazníků rychlého občerstvení klesá s dosaženým vzděláním - čím vyšší vzdělání, tím méně peněz Češi za jídlo ve fast foodu dají.
Třetina mladých navštěvuje fast foody během noci
Jen 23 % Čechů s přístupem k internetu uvedlo, že navštěvuje fast foody více během určité části dne. Odpověděli tak zejména nejmladší respondenti z věkové skupiny 15 až 24 let. Mladí chodí do rychlého občerstvení nejvíce během odpoledne (41 %), třetina z nich večer nebo v noci a čtvrtina kolem poledne.
Polovina online populace Česka při výběru fast foodu upřednostní nějaký z řetězců, 40 % neřeší, zda se jedná o síť jako je McDonald’s nebo samostatnou pobočku. Dvě pětiny dotázaných si jídlo dávají buď na místě, nebo si ho bere s sebou - nemají v tomto ohledu žádné preference. Stejný podíl (40 %) naopak zásadně konzumuje fast foodové pokrmy přímo na místě, jsou to hlavně nejstarší Češi ze skupiny 55 a více let s vysokoškolským vzděláním. S sebou si jídlo pravidelně odnáší 19 % dotázaných.
Jak fast foody hodnotí česká internetová populace
Při výběrů rychlého občerstvení si Češi s internetem nejvíce vybírají podle kvality jídla. Poté se orientují podle ceny a dostupnosti daných prodejen fast foodů. Nejméně při výběru hledí na věrnostní program sítě nebo prodejny a v přehlednost prodejní plochy. Z analýzy jednotlivých kritérií byly vyloučeny fast foody, které zná méně než 100 respondentů (Nordsee, Green Factory, RunningSushi, Loving Hut, Cactus Fast Food, Panda, Burrito Loco aj.). U těch by byla pravděpodobnější větší statistická chyba.
Šířka nabídky
- McDonald’s
- KFC
- Bageterie Boulevard
Kvalita jídel
- Ugo
- Döner kebab
- Bageterie Boulevard
Přehlednost/uspořádání restaurace
- KFC
- McDonald’s
- Bageterie Boulevard
Cena
- Döner kebab
- KFC/McDonald’s
- Bageterie Boulevard
Značka/dobré jméno
- KFC
- McDonald’s
- Ugo
Dostupnost v okolí
- McDonald’s
- Döner kebab
- KFC
Ochota personálu
- McDonald’s
- KFC
- Döner kebab
Věrnostní program
- McDonald’s
- KFC
- Ugo
Otevírací doba
- McDonald’s
- KFC
- Döner kebab

Skóre jednotlivých fast foodů podle rozdílných kritérií
K metodice výzkumu
- Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru jednotného dotazníku na webovém rozhraní Nielsen Admosphere. Respondenti jsou součástí Českého národního panelu, projektu výzkumných agentur Nielsen Admosphere, STEM/Mark a NMS Market Research.
- Terénní sběr dat proběhl v době od 6. února do 13. února 2017 na vzorku 513 respondentů.
- Cílovou skupinu představuje internetová populace České republiky starší 15 let.
- Vzorek je reprezentativní z hlediska pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti místa bydliště.
- Při realizaci projektu, sběru a zpracování dat jsou dodržovány mezinárodně platné principy sdružení Esomar, jehož práce se aktivně zúčastňujeme, a rovněž dodržujeme platné standardy Simar (Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění), jehož je Nielsen Admosphere členem.

Jonáš Čumrik nastupuje na novou pozici v parfumerii Notino

Startuje ženská reklamní agentura Nuagencía

Powerpoint i intimní tužby: sdílení obrazovky se může lehce zvrtnout
