Češi si pro hračky a hry chodí stále raději do kamenných prodejen, tento styl nákupu volí 62 % z nich. Na internetu hračky pořizuje 22 % českých spotřebitelů. Nejčastěji přitom nakupují v síti Dráčik, následovanou řetězcem Bambule a Pompo. Nejlepší nabídku má podle nich franšízový obchod britského hračkářství Hamleys, který má zatím jediné zastoupení v pražské ulici Na Příkopě. Cenově nejpřijatelnější je pro dotázané z průzkumu agentury Nielsen Admosphere síť Dráčik, která má podle respondentů rovněž nejkvalitnější produkty.
Nejvíce spotřebitelů (41 %) si při slově hračkářství, ať už kamenném nebo internetovém, vybaví síť prodejen Pompo, následuje Dráčik (38 %), Bambule (36 %) a Sparkys (21 %). Méně dotázaných (10 %) spontánně zná síť Dráček, Wiky hračky (9 %) a poté britskou franšízu Hamleys (5 %). Dalších 5 % si nákup hraček spojilo se sítí Tesco, 3 % se součástí skandinávského koncernu H&M Studio, stejné procento si s hračkami spojilo e-shop Alza.cz, síť prodejen Pepco nebo Albi. Až 26 % respondentů uvedlo zcela jiné samostatné prodejny nebo e-shopy s hračkami.
Tento průzkum pro Retailek provedla agentura Nielsen Admosphere na Českém národním panelu. Připomeňme, že se jedná o pohled internetové populace Česka, tedy těch s přístupem na internet, starších 15 let.
Téměř polovina (47 %) dotázaných uvedla, že nejčastěji nakupuje hračky a hry v obchodě Dráčik. V obchodě Bambule nejčastěji nakupuje 19 % respondentů a v Pompu 15 % dotázaných. S velkým odstupem následuje 9 % dotázaných, kteří tvrdí, že nakupují v síti prodejen Sparkys. 6 % spotřebitelů volí k nákupu síť a e-shop Wiky hračky. Jen 1 % dotázaných uvedlo pražskou prodejnu Hamleys nebo e-shop Hrackarna.cz.
Za jeden nákup utratí Češi v hračkářství průměrně 658 Kč. Více za nákup hraček přitom utratí muži. Necelá třetina dotázaných nakupuje v obchodech s hračkami alespoň jednou za čtvrt roku. Polovina dotázaných uvedla, že nakupují v obchodech s hračkami a hrami alespoň jednou za půl roku. Ženy nakupují v obchodech s hračkami a hrami častěji než muži. Z těch spotřebitelů, kteří nakupují hry a hračky v nějakém období v roce častěji pak 79 % respondentů uvedlo, že je to nejvíce v zimě.
Mezi nejčastěji nakupované zboží v obchodech s hračkami a hrami patří společenské hry (45 %), stavebnice (37 %), Lego (36 %), kreativní a naučné hračky (32 %), autíčka, letadla, vláčky a podobné hračky (32 %), plyšové hračky (31 %), puzzle (30 %), hračky pro nejmenší (25 %), panenky (22 %) a knihy (20 %).
Více lidí nakupuje hračky pro děti příbuzných a známých
Alespoň občas nakupuje v obchodech s hračkami a hrami pro děti příbuzných nebo známých 66 % dotázaných, pro své děti přitom někdy nakupuje 56 % respondentů. Hračku podle přání dítěte nebo obdarovaného vybírá polovina tázaných. Dalších 18 % respondentů uvedlo, že hračku nebo hru vybírají náhodně v kamenném obchodě, 10 % ji vybírá na doporučení další osoby a 6 % českých spotřebitelů náhodně vybere hračku na internetu.
Nákup hraček ve specializovaných prodejnách preferuje 39 % Čechů. 17 % dotázaných upřednostňuje nákup hraček v internetových obchodech a 13 % v širokosortimentních řetězcích. Třetina dotázaných nepreferuje ani jeden ze zmiňovaných způsobů nákupu.
Více než polovina respondentů (58 %) dotázaných obvykle daruje nepoužívané hračky a hry známým nebo příbuzným. Čtvrtina respondentů (25 %) daruje hračky a hry, které již nepoužívá na charitu, do azylových domů nebo nemocnic. Další čtvrtina dotázaných (25 %) si hračky schová na památku a 24 % respondentů se pokusí hračky prodat na bazaru nebo někde jinde. Do školek a škol nepoužívané hračky daruje 13 % respondentů a 8 % dotázaných uvedlo, že takové hračky vyhazuje do kontejneru.
Jak se na hračkářství dívají Češi
Nejdůležitějšími kritérii pro výběr obchodu s hračkami a hrami jsou podle dotázaných cena, dostupnost v okolí, kvalita sortimentu a šíře sortimentu. Naopak nejméně respondentů si vybírá hračkářství podle věrnostního programu a odbornosti personálu.
Výběr počítá jen s hračkářstvími, které zná více než 100 respondentů.
Šířka nabídky
- Hamleys
- Dráčik
- Sparkys
Kvalita produktů
- Dráčik
- Sparkys
- Hamleys
Přehlednost/uspořádání obchodu
- Dráčik
- Pompo
- Bambule
Cena
- Dráčik
- Wiky hračky
- Pompo
Značka/dobré jméno
- Hamleys
- Dráčik
- Sparkys
Dostupnost v okolí
- Dráčik
- Pompo
- Wiky hračky
Ochota personálu
- Dráčik
- Pompo
- Bambule
Odbornost personálu
- Dráčik
- Hamleys
- Bambule
Věrnostní program
- Dráčik
- Wiky hračky
- Pompo
Otevírací doba
- Dráčik
- Pompo
- Bambule
K metodice výzkumu
- Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru jednotného dotazníku na webovém rozhraní Nielsen Admosphere. Respondenti jsou součástí Českého národního panelu, projektu výzkumných agentur Nielsen Admosphere, STEM/Mark a NMS Market Research.
- Terénní sběr dat proběhl v době od 15. do 21. listopadu 2017 na vzorku 511 respondentů.
- Cílovou skupinu představuje internetová populace České republiky starší 15 let.
- Vzorek je reprezentativní z hlediska pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti místa bydliště.
- Při realizaci projektu, sběru a zpracování dat jsou dodržovány mezinárodně platné principy sdružení Esomar, jehož práce se aktivně zúčastňujeme, a rovněž dodržujeme platné standardy Simar (Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění), jehož je Nielsen Admosphere členem.