Nejvíce lidí si z českých kamenných knihkupectví vybaví Knihy Dobrovský. Následují Levné knihy, kterou si vybaví čtvrtina Čechů a třetí místo patří síti Neoluxor, kterou zná 17 % spotřebitelů. Dále si Češi nejvíce pamatují knihkupectví Kanzelsberger (11 %) a Kosmas (10 %). Šesté místo spontánní znalosti mezi kamennými knihkupectvími patří síti Barvič a Novotný s 5 %, stejný počet získalo také knihkupectví Albatros. Méně spotřebitelů si vybaví Librex (4 %), Knižní klub (3 %) nebo Portál (2 %). Nejméně Čechů zná bez nápovědy knihkupectví Academia a Kniha.
V internetových knihkupectvích nakupují aspoň někdy dvě třetiny Čechů, především ženy a vysokoškolsky vzdělaní lidé. Nejvíce lidí si z online knihkupectví spontánně vybaví Kosmas.cz (14 %), Knihydobrovsky.cz (10 %) a Levneknihy.cz (9 %), téměř polovina dotázaných si nedokázala vybavit žádného online prodejce knih.
Ukázal to průzkum, který exkluzivně pro web Retailek uskutečnila agentura Nielsen Admosphere na Českém národním panelu. Připomeňme, že se jedná o pohled internetové populace Česka, tedy těch s přístupem na internet, starších 15 let.
Téměř 80 % internetové populace nad 15 let nakupuje v kamenném nebo online knihkupectví alespoň někdy. Jsou to spíše ženy (84 %) než muži (75 %). S rostoucím stupněm vzdělání roste podíl nakupujících v knihkupectví - 67 % zákazníků má základní nebo středoškolské vzdělání bez maturity, zatímco 93 % zákazníků má vysokoškolské vzdělání. Stejně tak je tomu i s rostoucí velikostí místa bydliště, 74 % zákazníků knihkupectví bydlí na vesnici, 95 % ve velkých městech.
Obliba nakupování v internetových a kamenných knihkupectvích je víceméně vyrovnaná. 38 % dotázaných uvádí, že nakupuje častěji v těch internetových, 35 % respondentů pak v kamenných. Téměř 30 % nakupujících pak nedokáže určit, jestli nakupují častěji v internetových nebo kamenných knihkupectvích. Muži nakupují výrazně častěji v internetových knihkupectvích, zatímco už žen je poměr mezi internetovým a kamenným knihkupectvím stejný.
Nejčastěji lidé nakupují v Levných knihách (38 %), dále v knihkupectví Knihy Dobrovský (27 %) a na třetí nejvyužívanějším knihkupectvím je Neoluxor (15 %). Právě výše zmíněné řetězce preferuje 31 % dotázaných spotřebitelů. Pětina zákazníků preferuje nákup v malých knihkupectvích (jsou to zejména lidé se základním vzděláním a lidé od 55 let) podobný poměr respondentů preferuje internetová knihkupectví (jsou to hlavně ženy), jen 4 % dotázaných upřednostňuje nákup v antikvariátech.
Pro knihy hlavně v zimě
Více než polovina dotázaných (75 %) odpověděla, že chodí do kamenných knihkupectví nakupovat hlavně v zimě, poté na podzim (17 %). Deklarují to zejména ženy ve věku 25 až 34 let a středoškolsky a vysokoškolsky vzdělaní lidé, tedy ti, kteří knihkupectví navštěvují nejčastěji. Za jeden nákup utratí Češi v průměru 420 Kč, větší obnos nechávají v knihkupectvích zejména ženy.
Nejvíce si Češi pro knihy chodí jednou za půl roku, odpovědělo tak 72 % respondentů. Jednou za čtvrt roku chodí nakoupit do knihkupectví 42 % lidí a jednou měsíčně 15 % spotřebitelů. Častěji knižní sortiment nakupují ženy než muži (alespoň jednou za čtvrt roku zavítá do knihkupectví 50 % žen, ale jen třetina mužů). Dále knihkupectví navštěvují častěji vysokoškolsky vzdělaní lidé než lidé se základním vzděláním. Z věkových skupin navštěvují knihkupectví nejčastěji lidé ve věku 25 až 34 let, alespoň jednou za čtvrt roku je to 49 % z nich.
Většina lidí nakupuje v knihkupectví pro sebe
Nejvíce (95 %) Češi nakupují v knihkupectvích logicky knihy. Dále jsou nejprodávanějším sortimentem diáře a kalendáře (35 %), omalovánky (23 %), mapy (22 %) a dárkové balící papíry nebo přání (20 %). Diáře a kalendáře nakupují v knihkupectví nejvíce ženy a dotázaní do 34 let. Mapy nakupují častěji muži, lidé od 25 let a vysokoškolsky vzdělaní lidé. Dárkové balící papíry a přání nakupují opět zejména ženy. Komiksy jsou v knihkupectví nakupovány nejvíce lidmi do 34 let, naopak starší lidé nakupujíc častěji DVD/CD.
Nejnakupovanějším žánrem knih je kategorie pro děti a mládež (43 %), následuje beletrie (39 %). Třetím nejoblíbenějším žánrem jsou učebnice (32 %), poté detektivky (29 %). Zhruba stejný počet zákazníků, kteří kupují detektivky, kupuje také žánr sci-fi a fantasy.
V knihkupectvích nakupují lidé nejvíce sami pro sebe, potvrdilo to 79 % dotázaných, kteří si koupí něco pro sebe alespoň občas. Velmi často pro sebe pořizuje sortiment knihkupectví 34 %. Pro své děti nakupuje alespoň občas polovina zákazníků knihkupectví (zejména ženy), pro partnera nebo partnerku 43 % respondentů, pro své rodiče nebo prarodiče 39 % respondentů a pro přátele či známé alespoň občas nakupuje v knihkupectví 32 % dotázaných (spíše ženy).
Jak knihkupectví vidí Češi
Mezi nejdůležitější kritéria pro výběr knihkupectví patří ceny a dostupnost v okolí. Dále je pro spotřebitele důležitá šíře a kvalita sortimentu. Nejméně důležitým kritériem je Čechy věrnostní program.
Šíře sortimentu
- Neoluxor
- Knihy Dobrovský
- Knihcentrum
Kvalita sortimentu
- Knihy Dobrovský
- Neoluxor
- Academia
Přehlednost knihkupectví
- Knihy Dobrovský
- Neoluxor
- Academia/Knihcentrum
Cena
- Levné knihy
- Knihy Dobrovský
- Knihcentrum
Dobré jméno
- Knihy Dobrovský
- Neoluxor
- Academia
Dostupnost v okolí
- Levné knihy
- Knihy Dobrovský
- Kanzelberger
Ochota personálu
- Knihy Dobrovský
- Knihcentrum
- Academia
Odbornost personálu
- Academia
- Knihy Dobrovský
- Knihcentrum
Věrnostní program
- Knihy Dobrovský
- Knihcentrum
- Neoluxor
Otevírací doba
- Neoluxor
- Knihy Dobrovský
- Levné knihy
K metodice výzkumu
- Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru jednotného dotazníku na webovém rozhraní Nielsen Admosphere. Respondenti jsou součástí Českého národního panelu, projektu výzkumných agentur Nielsen Admosphere, STEM/Mark a NMS Market Research.
- Terénní sběr dat proběhl v době od 6. března do 13. března 2017 na vzorku 500 respondentů.
- Cílovou skupinu představuje internetová populace České republiky starší 15 let.
- Vzorek je reprezentativní z hlediska pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti místa bydliště.
- Při realizaci projektu, sběru a zpracování dat jsou dodržovány mezinárodně platné principy sdružení Esomar, jehož práce se aktivně zúčastňujeme, a rovněž dodržujeme platné standardy Simar (Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění), jehož je Nielsen Admosphere členem.