Kosmetiku nakupuje 76 % českých spotřebitelů. Není překvapením, že podle průzkumu agentury Nielsen Admosphere se jedná převážně o ženy (96 %), zatímco z řad mužů pro kosmetiku vyrazí 56 %. Pokud spotřebitelé nakupují v prodejnách, kde se prodává čistě jen kosmetika a parfémy, volí nejčastěji e-shopu Notino.cz (dříve Parfums.cz) (35 %). Poté následuje síť Sephora (21 %), internetová prodejna Krasa.cz (14 %) nebo v síť FAnn parfumerie (10 %). Pětici nejoblíbenějších obchodů s kosmetikou uzavírá řetězec Marionnaud (7 %). Cenou se zdá Čechům nejpřijatelnější kosmetika v síti FAnn parfumerie, kvalitou nabídka řetězce Douglas a šířkou sortimentu Sephora.
Češi si při dotazu na nákup kosmetiky nejčastěji vybaví drogistické řetězce, které však nenabízejí jen kosmetiku, ale i potraviny nebo prostředky na údržbu domácnosti. Z výzkumu, který Nielsen Admosphere pro Retailek realizoval letos v lednu vyšlo najevo, že respondenti nejčastěji nakupují v řetězci Teta, která je podle nich cenově nejpřijatelnější, poté v Dm drogerii, kde je zase nejkvalitnější nabídka a s odstupem následuje Rossmann.
Spontánně si nejvíce Čechů vybaví drogerii Teta (61 %), Dm drogerii (53 %) a drogerii Rossmann (36 %). Spotřebitelé si ve spojitosti s kosmetikou vzpomenouna také přímé prodejce jako Avon (16 %) nebo Oriflame (11 %). Z dotazovaných prodejen s kosmetikou, včetně e-shopů, je bez nápovědy nejznámější Notino.cz (10 %), stejně tak Sephora (10 %) a následuje Yves Rocher (8 %). Menší spontánní znalost má Douglas (7 %) a Marionnaud (4 %). FAnn parfumerii si vybaví 2 %, stejně jako e-shop ElNino.cz nebo Krasa.cz.
Tento průzkum pro Retailek provedla agentura Nielsen Admosphere na Českém národním panelu. Připomeňme, že se jedná o pohled internetové populace Česka, tedy těch s přístupem na internet, starších 15 let.
Kosmetiku Češi pořizují hlavně v zimě
Čeští zákazníci do prodejen s kosmetikou směřují nakupovat především deodoranty (78 %), přípravky na sprchování (71 %), přípravky na vlasy (70 %), parfémy (53 %) a krémy na obličej (45 %). Vysoký podíl dotázaných, kteří uvedli, že obvykle nakupují v obchodech s kosmetikou deodoranty, může být ovlivněn tím, že sběr dat proběhl v srpnu.
Více než polovina dotázaných (53 %) nakupuje kosmetiku alespoň jednou měsíčně, jednou za čtvrt roku si kosmetiku pořídí 84 % respondentů. Vlivem určitého ročního období chodí kosmetiku nakupovat 29 % dotázaných. Téměř polovina (47 %) spotřebitelů konkrétně pořizuje kosmetiku v zimě. 39 % respondentů častěji nakupuje kosmetiku v létě, 9 % dotázaných na podzim a 5 % respondentů uvedlo, že do obchodu pro kosmetiku chodí nejvíc na jaře.
Během jednoho nákupu kosmetiky je průměrná útrata českých spotřebitelů 520 Kč, přičemž ženy za jeden nákup průměrně utratí o 50 Kč více než muži. Nejvíce za dané zboží utrácí věková kategorie mezi 25 až 34 lety.
Pětina spotřebitelů si nákupem zlepšuje náladu
44 % dotázaných, z toho převážně ženy, preferuje nákup kosmetiky v drogeriích. Pouze 16 % respondentů uvedlo, že preferuje nákup v obchodních centrech, 14 % v e-shopech, 9 % v kamenných obchodech jednotlivých značek a 17 % dotázaných nepreferuje ani jeden ze způsobu nákupu kosmetiky.
Pro konkrétní kosmetiku nebo parfém si do obchodu dojde 79 % dotázaných. Pětina českých spotřebitelů navštíví obchod s kosmetikou v případě, že si chtějí zvednout náladu. Další pětina respondentů zavítá do obchodu s kosmetikou, když jdou okolo a zaujme je nějaká akce nebo výloha. Čtvrtina dotázaných do obchodu s kosmetikou se vydá nakupovat kosmetiku v době posezónních výprodejů.
Do obchodů s kosmetikou si na nákup pro vlastní potřebu zajde 97 % dotázaných. Většina z toho (75 %) jsou ženy. Téměř dvě třetiny dotázaných nakupují kosmetické zboží spíše partnera či partnerku, 46 % respondentů pro své děti, pro rodiče nebo prarodiče 35 % dotázaných a pro přátelé například jako dárek 31 % respondentů.
Jak se Češi dívají obchody s kosmetikou
Pro respondenty, kteří alespoň někdy nakupují v obchodech s kosmetikou, je nejdůležitějším parametrem pro výběr obchodu cena, kvalita sortimentu, dostupnost v okolí a šíře sortimentu. Méně důležitá kritéria pro nákup kosmetiky jsou přehlednost obchodu, odbornost personálu, otevírací doba a věrnostní program.
Z analýzy jednotlivých kritérií byly vyloučeny obchody, které zná méně než 100 respondentů. U těch by byla pravděpodobnější větší statistická chyba.
Šířka nabídky
- Sephora
- Douglas
- Marionnaud
Kvalita sortimentu
- Douglas
- Sephora
- Marionnaud
Přehlednost/uspořádání obchodu
- Sephora
- Douglas
- Marionnaud
Cena
- FAnn parfumerie
- Marionnaud
- Sephora
Značka/dobré jméno
- Sephora
- Douglas
- Marionnaud
Dostupnost v okolí
- Marionnaud
- Douglas
- FAnn parfumerie
Ochota personálu
- Sephora
- FAnn parfumerie
- Douglas
Odbornost personálu
- Sephora
- Douglas
- FAnn parfumerie
Věrnostní program
- Sephora
- Douglas
- Marionnaud
Otevírací doba
Rozdíl mezi všemi obchody s kosmetikou je v rámci otevírací doby podle respondentů nepatrný, často se odvíjí od otevírací doby v nákupním centru.
- Douglas
- FAnn parfumerie
- Marionnaud
K metodice výzkumu
- Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru jednotného dotazníku na webovém rozhraní Nielsen Admosphere. Respondenti jsou součástí Českého národního panelu, projektu výzkumných agentur Nielsen Admosphere, STEM/Mark a NMS Market Research.
- Terénní sběr dat proběhl v době od 15. do 19. srpna 2017 na vzorku 517 respondentů.
- Cílovou skupinu představuje internetová populace České republiky starší 15 let.
- Vzorek je reprezentativní z hlediska pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti místa bydliště.
- Při realizaci projektu, sběru a zpracování dat jsou dodržovány mezinárodně platné principy sdružení Esomar, jehož práce se aktivně zúčastňujeme, a rovněž dodržujeme platné standardy Simar (Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění), jehož je Nielsen Admosphere členem.