Češi a obuv: cenově nejpřijatelnější je Deichmann, kvalitou vítězí Rieker

Výsledky výzkumu v kostce. Zdroj: Nielsen

Výsledky výzkumu v kostce. Zdroj: Nielsen

Pro boty nebo kabelky si v českých obchodech pořizuje 95 % Čechů. Z toho 57 % si jde pro obuv, 38 % nakoupí zároveň boty i kabelky. Pro kabelky samostatně si do prodejen nejde téměř nikdo. V dílčích kategoriích šířkou nabídky, dostupností v okolí, cenou nebo přehledností sortimentu umístil německý řetězec Deichmann, naopak kvalitou výrobků a ochotou personálu na pobočkách je podle českých zákazníků nejlepší rovněž německý výrobce obuvi a doplňků Rieker. Český Baťa má podle českých spotřebitelů skvělý věrnostní program, odborný personál a dobré jméno. Takové jsou závěry průzkumu agentury Nielsen Admosphere, který byl vytvořen exkluzivně pro Retailek

Největší počet českých zákazníků (60 %) si spontánně vybaví původem českou síť s obuví a doplňky Baťa. Následuje německý Deichmann (51 %) a polské CCC (31 %). Poměrně velký počet (40 %) zákazníků uvedlo, že si vybaví jinou prodejnu obuvi, než kterou bral průzkum v potaz. Po CCC následuje ve spontánním vybavení Sportisimo (14 %), které ale se zaměřuje spíše celkově na sportovní zboží. Dalších 12 % českých spotřebitelů bez napovězení pozná Humanic, následovaný sítí Reno (10 %). Menší počet českých zákazníků (7 %) si s prodejem obuvi automaticky spojí sportovně zaměřenou síť A3 Sport. Po 3 % spontánní znalosti mají značky Tamaris, H&M, Adidas, Rieker, Hervis. Stejný počet lidí chodí obuv a kabelky nakupovat do tržnice. Dlužno dodat, že monobrandové prodejny typu Humanic nebo Baťa často prodávají obuv jiných značek, jako je například Tamaris. 

Tento průzkum pro Retailek provedla agentura Nielsen Admosphere na Českém národním panelu. Připomeňme, že se jedná o pohled internetové populace Česka, tedy těch s přístupem na internet, starších 15 let.

Nielsen Admosphere / Český národní panel

Více než polovina dotázaných (53 %) uvedla, že nejčastěji nakupuje obuv v obchodě Deichmann. Necelá pětina dotázaných (17 %) nejčastěji nakupuje z daných obchodů v CCC a 15 % dotázaných nakupuje obuv nejčastěji v síti Baťa. Dalších 6 % míří za obuví do Humanicu, 4 % do prodejen Rieker. Muži častěji uvedli, že nakupují z uvedených obchodů v obchodě Baťa. V obchodě CCC pak častěji než muži nakupují obuv ženy. 

Dotázaní obvykle nakupují v obchodech s obuví sezónní obuv - 77 % dotázaných nakupuje obvykle letní obuv, 75 % dotázaných nakupuje obvykle zimní obuv. Dvě třetiny dotázaných nakupují obvykle sportovní obuv a čtyři z deseti respondentů společenskou obuv. Letní i zimní obuv nakupují častěji ženy, zatímco sportovní obuv zase spíše pořizují muži. Za jeden nákup obuvi utratí Češi v průměru 1.356 Kč, u kabelek je to 950 Kč.

Čeští zákazníci, kteří alespoň někdy nakupují v obchodech s obuví, častěji nákupy provádějí v kamenných než internetových obchodech. Do kamenného krámu zamíří 86 % respondentů, online prodej volí 7 %. Kabelky nakupuje 71 % dotázaných častěji v kamenných obchodech a 18 % v internetových obchodech.

Při nákupu obuvi Češi roční období neřeší

Pokud už Češi nakupují obuv v nějakém ročním období častěji, což většina z nich nedělá, pak třetina volí jaro, další třetina léto a poslední třetina na podzim. Kabelky nakupuje častěji třetina dotázaných v létě a třetina na jaře, 87 % však při nákupu kabelek nemá žádnou preferenci ročního období. 

Osm z deseti dotázaných českých zákazníků jde do obchodu s obuví a kabelkami, jestliže shání něco konkrétního. Třetina respondentů navštíví obchod s obuví a kabelkami, když začne posezónní výprodej. Výlohou se nechá obvykle nalákat 30 % respondentů, čtvrtina jde nakupovat, aby obnovila šatník s příchodem nového ročního období. 

Pro sebe nakupuje obuv alespoň občas 97 % dotázaných, kteří v průzkumu odpověděli, že nakupují alespoň někdy v obchodech s obuví. Dalších 38 % Čechů nakupuje alespoň občas obuv pro své děti a třetina dotázaných nakupuje obuv alespoň občas pro partnera nebo partnerku. Pro své děti nakupují obuv více ženy než muži a dotázaní ve věku 35 až 44 let. Co se týká kabelek, ty pro sebe nakupuje 86 % respondentů. Pro partnera nebo partnerku pořídí tašku nebo kabelku 24 % dotázaných a 19 % je pořizuje pro děti.

Češi při nákupu volí hlavně podle pohodlnosti

Průzkum ukázal, že Češi se při nákupu obuvi orientují hlavně podle pohodlnosti. Tu preferuje 36 % dotázaných, hlavně žen. Pro pětinu je nejdůležitější kvalita, řeší ji spíše muži, a 15 % se rozhoduje podle ceny. Při výběru obuvi je pro více než třetinu dotázaných (36 %) nejdůležitějším kritériem pohodlnost. 

Šest z deseti dotázaných si při koupi nové obuvi nekupuje přípravky pro její péči a ošetření. Nikdy si tyto přípravky při koupi nové obuvi nekupuje 10 % dotázaných. Pouze třetina dotázaných (30 %) si vždy anebo téměř vždy koupí spolu s novou obuví i doplněk na jejich následné ošetření. Téměř třetina dotázaných používá obvykle přípravky péče o obuv nepravidelně, pravidelně je používá pouze 18 % respondentů. Vůbec nikdy nepoužívá péči o obuv nepoužívá 11 % Čechů.

Téměř polovina dotázaných (47 %) obvykle použitou obuv a kabelky, které již nenosí, vyhodí do popelnice. Dalších 42 % respondentů je odloží do kontejneru na textil, čtvrtina je daruje příbuzným nebo známým a pětina je daruje na charitu. Podle průzkumu se starší obuvi a doplňků zbaví vyhozením spíše muži a vysokoškolsky vzdělaní lidé. Ženy použité věci spíše darují, ať už známým, nebo na charitu. Často se také zboží snaží prodat dál. V secondhandech nakupuje boty menšina dotázaných, 83 % uvedlo, že tam nikdy obuv nenakoupí. Kabelky v secondhandech nakupuje pouze třetina respondentů, z těch, kteří alespoň někdy nakupují kabelky.

Jak Češi hodnotí obchody s obuví a doplňky

Pro respondenty, kteří alespoň někdy nakupují v obchodech s obuví a doplňky, je nejdůležitějším parametrem pro výběr obchodu cena, kvalita sortimentu, dostupnost v okolí a šíře sortimentu. Naopak nejméně důležitým kritériem pro rozhodnutí k nákupu je věrnostní program obchodu nebo sítě.   

Z analýzy jednotlivých kritérií byly vyloučeny obchody, které zná méně než 100 respondentů. U těch by byla pravděpodobnější větší statistická chyba. 

Šířka nabídky

  1. Deichmann
  2. Baťa
  3. CCC

Kvalita sortimentu

  1. Rieker
  2. Baťa
  3. Tamaris

Přehlednost/uspořádání obchodu

  1. Deichmann
  2. Baťa
  3. Rieker

Cena

  1. Deichmann
  2. CCC
  3. Reno

Značka/dobré jméno

  1. Baťa
  2. Rieker
  3. Tamaris

Dostupnost v okolí

  1. Deichmann
  2. Baťa
  3. CCC

Ochota personálu

  1. Rieker
  2. Baťa
  3. Deichmann

Odbornost personálu

  1. Baťa
  2. Rieker
  3. Deichmann

Věrnostní program

  1. Baťa
  2. CCC
  3. Tamaris

Otevírací doba

Rozdíl mezi všemi obchody s obuví a doplňky je v rámci otevírací doby podle respondentů nepatrný, často se odvíjí od otevírací doby v nákupním centru.

  1. Deichmann
  2. CCC
  3. Baťa/Rieker

Skóre jednotlivých kategorií

Skóre jednotlivých kategorií

K metodice výzkumu

  • Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru jednotného dotazníku na webovém rozhraní Nielsen Admosphere. Respondenti jsou součástí Českého národního panelu, projektu výzkumných agentur Nielsen Admosphere, STEM/Mark a NMS Market Research.
  • Terénní sběr dat proběhl v době od 12. do 16. července 2017 na vzorku 515 respondentů.
  • Cílovou skupinu představuje internetová populace České republiky starší 15 let.
  • Vzorek je reprezentativní z hlediska pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti místa bydliště.
  • Při realizaci projektu, sběru a zpracování dat jsou dodržovány mezinárodně platné principy sdružení Esomar, jehož práce se aktivně zúčastňujeme, a rovněž dodržujeme platné standardy Simar (Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění), jehož je Nielsen Admosphere členem.