Papírové produkty typu ubrousků, kapesníků nebo utěrek a toaletních papírů potřebují ve svých domácnostech všichni, podle průzkumu agentur Nielsen Admosphere a Nielsen pro Retailek je čtyři z deseti dotázaných pořizují jednou měsíčně. Při nákupu pak volí nejčastěji podle ceny, kvality a velikosti balení. Mezi nejoblíbenější značky mezi spotřebiteli patří Tento, Zewa a Linteo.
Mezi spontánně nejznámější značky papírových produktů pro české spotřebitele nad patnáct let patří Zewa a Tento, které v obou případech pozná přes 40 % dotázaných. Následují značky Linteo (22 %), Harmasan (17 %) a Harmony (13 %). Bez nápovědy si respondenti také vybaví značku Hartmann a Kleenex (obě po 5 %), Veltie a BigSoft (obě 4 %), Floralys, Clever a Amélia (všechny 3 %) a Paloma (2 %). Dalších 26 % spotřebitelů uvedlo jiné značky a v 8 % případů si nevybavili žádnou značku papírových prostředků.
Tento průzkum pro Retailek provedla agentura Nielsen Admosphere na Českém národním panelu. Připomeňme, že se jedná o pohled internetové populace Česka, tedy těch s přístupem na internet, starších 15 let.
Do obchodu nejčastěji pro značku Tento
K značkám papírových produktů, které dotázaní nejvíce nakupují, patří Tento (47 %), Zewa (42 %) a Linteo (40 %). Při nákupu papírových produktů a toaletního papíru hraje pro dotázané největší roli cena (75 %), kvalita (67 %) a velikost balení (49 %).
Nejčastěji si respondenti chodí pro papírové produkty do hypermarketů nebo supermarketů (87 %), stejně tak pro toaletní papír (92 %). Hned poté nakupují papírové produkty a toaletní papír nejvíce v drogeriích. Tam si pro tyto potřeby chodí zejména ženy. Za nákup toaletního papíru pak zákazníci utratí při jednom nákupu v průměru 122 Kč, v případě papírových potřeb to bývá 87 Kč.
Naprostá většina dotázaných obvykle nakupuje papírové produkty a toaletní papír pro sebe, konkrétně to uvedlo 84 % respondentů. Více než polovina dotázaných je nakupuje také pro partnera nebo partnerku. Pro své děti tyto výrobky nakupuje více než třetina respondentů. Papírové produkty lidé více nakupují v zimě, uvedlo to 59 % dotázaných.
Pokud si jdou zákazníci do obchodu pro toaletní papír, nejčastěji (36 %) si pořídí balení po šesti až osmi kusech. Velká balení po jedenácti až dvaceti čtyř kusech pořizuje 22 % respondentů a balení po devíti až deseti kusech pak 16 % dotázaných. Více než polovina (65 %) upřednostňuje třívrstvý toaletní papír. Další pětina respondentů preferuje dvouvrstvý toaletní papír. Po vlhčeném toaletním papíru pak v obchodě sáhne třetina dotázaných, častěji ženy a lidé mladší 34 let.
Největší podíl na tržbách má toaletní papír
Za papírové produkty čeští spotřebitelé od loňského května do letošního dubna utratili 5 miliard Kč. Objem prodejů této kategorie meziročně rostl jen mírně o 0,2 %, tržby rostly meziročně o 2,2 %. Z celkových tržeb za tyto produkty pak tvoří nejvíce toaletní papír, a to 60 %. Papírové kapesníky se na tržbách podílejí ze čtvrtiny a nejmenší podíl mají ubrousky. Na základě vývoje prodejů přes jednotlivé prodejní kanály se ukazuje, že se během posledního roku část prodejů přesunula do drogistických řetězců. Tam Češi loni utratili v průměru 12 % všech výdajů za papírové produkty.
Produkty | Hodnota prodeje (v milionech Kč) za květen 2016-duben 2017 | Hodnota prodeje (v milionech Kč) za květen 2017-duben 2018 | Meziroční změna |
Toaletní papír | 3 047 | 3 113 | + 2,2 % |
Papírové kapesníky | 1 135 | 1 176 | + 3,6 % |
Kuchyňské utěrky papírové | 569 | 592 | + 4 % |
Ubrousky | 164 | 145 | - 11,8 % |
Celkem | 4 916 | 5 026 | + 2,2 % |
Zdroj: Nielsen
Za reklamu a inzerci v kategorii pracích prostředků podle údajů obou výzkumných agentur za květen 2018 v Česku nejvíc utrácí značka Tento, celkem zaplatila 3,8 milionů Kč. Všechny značky utratily za reklamu v květnu 5 milionů Kč. Největší podíl na tom má televizní reklama, kam šlo 3,8 milionů Kč, poté tisk s 823.000 Kč a Out-Of-Home reklama, na kterou daly značky 237.000 Kč. Dále pak reklama na internetu, kam šlo 83.000 Kč a rádiová reklama s 61.000 Kč. Všechny údaje se orientují podle ceníkové hodnoty reklam.
Jak se na jednotlivé značky papírových potřeb dívají Češi
Respondenti v průzkumu agentury Nielsen Admosphere řadí nejdůležitější charakteristiky značek papírových prostředků:
Zewa
- známá
- kvalitní
- oblíbená/šetrná
Tento
- známá
- kvalitní
- stojí za svou cenu
Veltie
- známá
- kvalitní
- šetrná
Paloma
- kvalitní
- stojí za svou cenu
- známá
Linteo
- známá
- kvalitní
- stojí za svou cenu
BigSoft
- známá
- kvalitní
- šetrná
Harmony
- známá
- kvalitní
- stojí za svou cenu
Harmasan
- známá
- česká
- kvalitní
Kleenex
- známá
- kvalitní
- drahá
K metodice výzkumu
- Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru jednotného dotazníku na webovém rozhraní Nielsen Admosphere. Respondenti jsou součástí Českého národního panelu, projektu výzkumných agentur Nielsen Admosphere, STEM/Mark a NMS Market Research.
- Terénní sběr dat proběhl v době od 11. do 15. května 2018 na vzorku 516 respondentů.
- Cílovou skupinu představuje internetová populace České republiky starší 15 let.
- Vzorek je reprezentativní z hlediska pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti místa bydliště.
- Při realizaci projektu, sběru a zpracování dat jsou dodržovány mezinárodně platné principy sdružení Esomar, jehož práce se aktivně zúčastňujeme, a rovněž dodržujeme platné standardy Simar (Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění), jehož je Nielsen Admosphere členem.