Cenově nejpřívětivějším e-shopem s potravinami je pro Čechy internetová prodejna řetězce Tesco s webovou adresou iTesco.cz. Stejně tak má iTesco.cz podle průzkumu agentury Nielsen Admosphere pro Retailek nejširší sortiment nebo nejpřehlednější web. Nejvíce by čeští zákazníci uvítali, kdyby e-shop spustil německý řetězec Kaufland - odpovědělo tak 6 z 10 respondentů. Kaufland ale dle zjištění serveru Aktuálně.cz pilotoval loni na podzim online prodej v domácím Německu, po několika měsících tam prodej ukončil s tím, že nenašel způsob, jak na něm vydělávat. Více než polovina (56 %) zákazníků online obchodů s potravinami by přivítala, pokud by online obchod s potravinami provozoval Lidl. Ten v loňském roce e-shop sice spustil, potraviny v něm však nenabízí. Dalších 42 % dotázaných uvedlo, že by byli rádi, kdyby online prodej a rozvoz potravin měla síť Globus.
Spontánně si respondenti nejčastěji vzpomněli na e-shop iTesco.cz (43 %), Rohlík.cz (29 %) a Košík.cz (23 %). Se značným rozdílem si pak dotázaní vybavili e-shop diskontu Lidl (8 %), který ovšem nenabízí potraviny, následovaný rozvozovou službou DámeJídlo.cz (2 %). Na posledních příčkách se objevil internetový prodej sítě Sklizeno (1 %) a Globus (1 %), který ale prodává online jen víno. E-shopy jako Potravinydomu.cz, Plnataska.cz nebo Nakuptesi.cz nevzpomněl téměř nikdo. Téměř čtvrtina (23 %) respondentů odpověděla, že neví nebo si nevybavuje žádný e-shop s potravinami. Do loňska byl na trhu známým hráčem také e-shop Kolonial.cz z portfolia Mall Group. Ta však během loňského roku koupila Košík.cz a oba e-shopy se sjednotily pod jeho značku.
79 % dotázaných potraviny přes internet nekupuje, 21 % je skrze e-shopy kupuje alespoň někdy. Demograficky jsou to spíše ženy, lidé ve věku 25 až 34 let, vysokoškolsky vzdělaní dotázaní, zákazníci žijící ve velkých městech a také ti z Prahy a Středočeského kraje. Geograficky je rozvoz z velké části limitován působením rozvozových služeb, týká se převážně právě regionálních metropolí. Za jeden nákup online potravin zákazníci utratí v průměru 1.193 Kč. To se odvíjí i od minimální hodnoty objednaného zboží, která je například v případě e-shopu Rohlík.cz 500 Kč.
Tento průzkum pro Retailek provedla agentura Nielsen Admosphere na Českém národním panelu. Připomeňme, že se jedná o pohled internetové populace Česka, tedy těch s přístupem na internet, starších 15 let.
Více než polovina (58 %) zákazníků e-shopů s potravinami nakupuje nejčastěji v iTesco.cz. Čtvrtina respondentů (25 %) nakupuje nejvíce v Rohlík.cz a 15 % v Košík.cz. Alespoň dvakrát až třikrát do měsíce nakupuje potraviny online 22 % dotázaných, nejčastěji zákazníci těchto obchodů jednou za měsíc (29 %). Jednou za čtvrt roku nakupuje potraviny online čtvrtina respondentů (25 %). Čtvrtina dotázaných uvedla, že nakupují potraviny online v nějakém období v roce častěji - a to v zimě. Vzhledem k vyšší statistické chybě při nižším počtu dotázaných je třeba brát tento výsledek pouze jako orientační.
Jako hlavní důvody proč nákup potravin realizovat v online obchodech s potravinami respondenti uvedli, že nákup mohou učinit z pohodlí domova (51 %). Dalším důvodem bylo zbavení se povinnosti tahání tašek s nákupem (44 %) a dále si respondenti šetří čas a nervy (44 %).
Nejvíce dotázaných odpovědělo, že nakupují v online obchodech s potravinami běžný sortiment potravin (75 %), tedy od mléčných výrobků, přes ovoce, po pečivo a maso bez preference země původu. Dále téměř polovina respondentů (47 %) v těchto obchodech nakupuje drogerii a kosmetiku a 43 % zákazníků nakupuje specificky regionální a české potraviny.
Jak se na internetové supermarkety dívají Češi
K nejdůležitějším kritériím pro výběr online obchodu s potravinami patří cena potravin, kvalita a čerstvost potravin spolu s cenou za dovoz potravin. Naopak k nejméně důležitým bodům náleží reklamace a zákaznický servis, ochota personálu donést nákup až do domu a značka/dobré jméno obchodu.
Výběr počítá jen s těmi e-shopy, které zná více než 50 respondentů. Výsledek je tak kvůli větší statistické chybě pouze orientační. U bodů reklamace a zákaznického servisu spolu s rychlostí doručení zboží od objednání je nevýznamný statistický rozdíl mezi preferencemi dotázaných.
Šířka nabídky
- iTesco.cz
- Košík.cz
- Rohlík.cz
Kvalita/čerstvost produktů
- Košík.cz
- iTesco.cz
- Rohlík.cz
Přehlednost/uspořádání webových stránek
- iTesco.cz
- Košík.cz
- Rohlík.cz
Cena
- iTesco.cz
- Košík.cz
- Rohlík.cz
Značka/dobré jméno
- iTesco.cz
- Košík.cz
- Rohlík.cz
Cena za dovoz
- iTesco.cz
- Košík.cz
- Rohlík.cz
Reklamace a zákaznický servis
- Košík.cz
- iTesco.cz
- Rohlík.cz
Rychlost doručení od objednání zboží
- Košík.cz
- Rohlík.cz
- iTesco.cz
Ochota personálu donést zboží ke dveřím
- iTesco.cz
- Košík.cz
- Rohlík.cz
K metodice výzkumu
- Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru jednotného dotazníku na webovém rozhraní Nielsen Admosphere. Respondenti jsou součástí Českého národního panelu, projektu výzkumných agentur Nielsen Admosphere, STEM/Mark a NMS Market Research.
- Terénní sběr dat proběhl v době od 11. do 19. prosince 2017 na vzorku 501 respondentů.
- Cílovou skupinu představuje internetová populace České republiky starší 15 let.
- Vzorek je reprezentativní z hlediska pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti místa bydliště.
- Při realizaci projektu, sběru a zpracování dat jsou dodržovány mezinárodně platné principy sdružení Esomar, jehož práce se aktivně zúčastňujeme, a rovněž dodržujeme platné standardy Simar (Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění), jehož je Nielsen Admosphere členem.

Jakub Železný už v ČT nebude moderovat Události. Střídá ho Josef Kvasnička

TV Nova uvede komediální krimi Policie Hvar. Jedna rodina půjde dvakrát týdně

Petra Fundová: Burda přidá nový web s recepty z BBC Good Food

TV Prima nasadí seriály Malá velká liga, Na vlnách Jadranu a show Hubne celá vesnice
