Postoje Čechů k reklamě se v dlouhodobém časovém vývoji nemění, jen se částečně radikalizovaly: Přibylo lidí, kteří deklarují nějaký vyhraněný názor, ale „houpačka se nepřevážila“ ani jedním směrem, vyostřených názorů přibylo jak v pozitivním, tak negativním smyslu.
Největší přesycení reklamou pociťují Češi v komerčních televizích, zvláště pak v televizi Nova. Těsně za ní následuje Prima a pak zbývající televize. Obtěžují je také letáky v poštovních stránkách. Menší kritika zaznívá k reklamě na sociálních sítích, kde ale může hrát roli i to, že stále čtvrtina české populace udává, že není na sociálních sítích přítomna. Nadále platí, že spotřebitelům by nevadilo víc ochutnávek v prodejnách, naopak by to uvítali.
Tak vyznívají aktuální výsledky dlouhodobého výzkumu Češi a reklama, sledujícího postoje české veřejnosti k reklamě. Výzkum realizuje agentura Factum Invenio a PPM Factum ve spolupráci s POPAI Central Europe a Sdružením pro značkové výrobky. Běží kontinuálně od roku 1993. Poslední šetření proběhlo v lednu 2016 na reprezentativním vzorku 1.000 lidí ve věku nad 15 let.
Přehlcení reklamou v televizi Nova pociťují čtyři pětiny dotázaných. Důvodem může být to, že divák vnímá intenzivně přerušení pořadů reklamou, které bere jako invazivní. Příznivěji je vnímána reklama v České televizi, která pořady nepřerušuje (lidé přitom nerozlišují mezi reklamou a sponzorskými vzkazy), která se blíží spíš ostatním nadlinkovým médiím. Mezi tištěnými periodiky obtěžuje víc reklama v časopisech.
Část populace je nicméně ochotna přiznat, že jim reklama pomáhá. Přiznat ovlivnění reklamou jsou Češi ochotni v případě reklamních materiálů na místě prodeje, u reklamy obecně je procento lidí připouštějících tento vliv mnohem menší. Ovlivnění cítí častěji ženy a uživatelé internetu, kteří přiznávají vyšší nákup na základě reklamy.
Společenská role reklamy
Pokud jde o to, jak lidé vnímají společenskou roli reklamy, dotazovaní nejvýrazněji souhlasí s tím, že reklama manipuluje. Současně však prakticky stejný počet respondentů uvádí, že jde o součást společenského života. Navíc lidé sice souhlasí s manipulativní rolí reklamy, ale nepřipouštějí, že by manipulovala jimi osobně, většinou zastávají názor, že oni sami se ovlivňovat nedají.
Baví reklama lidi a věří ji? Požadavek na pravdivost a důvěryhodnost reklamy se celých dvacet let držel na špičce požadavků lidí na reklamu. Vždy ale současně tvrdili a nadále tvrdí, že příliš důvěryhodná není. To, že reklamy jsou zábavné, si myslí 35 % lidí.
Šedesát sedm procent populace vidí jako užitečnou mediální výchovu a zákaz reklamy dětských pořadů by si přálo 82 %.
Postoj Čechů ke kontroverzním tématům, zejména pak k erotické reklamě se dlouhodobě nemění, její naprostý zákaz v současnosti žádá jen 8 % dotázaných. Nejsou zde ani významné mezigenerační či genderové rozdíly, k erotice v reklamě jsou Češi kontinuálně tolerantní.
„Ekonomika reklamu potřebuje, já ne“
Výzkum definoval pět základních postojů české veřejnosti k reklamě.
- Reklamu miluji. Tento segment reprezentuje zhruba desetina české populace, víc ženy, které jsou obecně k reklamě přívětivější, a spíš mladší lidé. V hodnocení reklamy převažují pozitivní segmenty.
- Reklama je dobrý sluha, ale zlý pán. Jde o 31 % dotázaných. Snaží se dát objektivní hledisko k náhledu na reklamu, jsou to častěji mladé ženy, žijící ve větších domácnostech. Připouštějí, že reklama nese něco pozitivního, ale na druhé straně o ní přemýšlejí.
- Reklamu neřeším. Je to 12 %. Jsou to spíš muži s vyšším příjmem, kteří nežijí v největších místech. Jsou liberálnější k reklamě v místě prodeje, na druhé straně jsou výrazně přesvědčení, že reklama manipuluje lidmi, že by neměla cílit na děti a výrazně kritičtěji se dívají na přerušování TV programu reklamou.
- Ekonomika reklamu potřebuje, já však ne. Největší segment, který vyjadřuje k reklamě osobní distanc. Tento postoj zastává 32 % dotázaných.
- Nesnáším reklamu. Jde o nejkritičtější segment. Představuje 16 % dotázaných. Jsou to primárně starší lidí, vzdělaní, převažují muži. Jsou to lidé, kteří velkou část života strávili v době, kdy reklamy tolik nebylo. Reklama je pro ně atak i z toho důvodu, že hospodaří s omezeným rozpočtem.
Nákup na základě reklamy dlouhodobě po celou dobu šetření připouští 30 až 40 % dotázaných.
Daniel Jesenský ze sdružení POPAI Central Europe, sdružujícího firmy nabízející reklamu v místě prodeje, pak připomněl, že jen 13 % české populace plánuje nákup na úrovni značky, přes 50 % je možné ovlivnit na místě prodeje.

Netflix zavádí poplatek za sdílení přístupu mimo domácnost, v Česku 79 Kč

Mark BBDO hlásí za rok 14 nových lidí v týmu

Burda kupuje Extra Online Media, výrazně posílí na internetu

Rádio Zet se změní na Radio Prostor, Echo Media přidá podcasty

Za Alzu bude mluvit Eliška Čeřovská, spoluzakládala CNN Prima News
