Česká populace si ráda dopřává slaných pochutin, aspoň občas po chipsech nebo oříšcích sáhne 84 % ze spotřebitelů. Při nákupu se přitom Češi orientují hlavně podle ceny, dají i na předchozí zkušenost, příchuť a kvalitu potraviny. V regálech si vybírají zejména značku Bohemia od firmy Intersnack nebo české Strážnické brambůrky. Takové jsou závěry průzkumu pro Retailek od agentur Nielsen Admosphere a Nielsen.
Nejvyšší spontánní znalost má mezi slanými pochutinami značka Bohemia, kterou si vybavilo 78 % dotázaných. Kromě klasických Bohemia chips prodává značky i slané tyčinky, oříšky, od loňská má řadu Kotlíkových brambůrků a arašídů. Letos bude pod novou řadou Z pece vstupovat do segmentu pečiva, přidá totiž krekry. Dále si Češi nejvíce (39 %) vzpomínali na chipsy Lays, které v Česku distribuuje firma PepsiCo. Následují slané pochutiny Chio (14 %) a Strážnické brambůrky (12 %).
Menší spontánní znalost mají značky chipsů Pringles a oříšky K&K, a to po 5 %. Stejné procento zákazníků (3 %) si bez nápovědy vybavilo Bersi, Tuc, ArRashid a Staročeské brambůrky. Nejmenší znalost měly chipsy Pombar, Canto, Bake Rolls a Soltino, uvedly je 2 % dotázaných. Na loni uvedené Cheetos si vzpomnělo procento dotázaných, stejně tak na 7Days.
Tento průzkum pro Retailek provedla agentura Nielsen Admosphere na Českém národním panelu. Připomeňme, že se jedná o pohled internetové populace Česka, tedy těch s přístupem na internet, starších 15 let.
Mezi nejčastěji vyhledávané značky slaných pochutin patří Bohemia (45 %), Strážnické brambůrky (22 %), Lays (13 %) a Tuc (8 %). Pro 62 % dotázaných hraje největší roli při nákupu slaných snacků, chipsů nebo oříšků cena, pro 48 % Čechů pak předchozí zkušenost, příchuť pro 41 % a kvalita pro 37 % respondentů. Ženy častěji než muži uvedly, že jsou pro ně důležité obsah tuku, množství soli a to, zda jsou produkty určené pro děti. Muži častěji zmiňovali jako důležité předchozí zkušenost a cenu. V rámci jednoho nákupu utratí dotázaní za slané snacky průměrně 34 Kč, za chipsy 44 Kč a za oříšky 47 Kč.
Respondenti nakupují slané snacky v největší míře v supermarketech nebo hypermarketech (89 %), stejně tak chipsy (89 %) a oříšky (84 %). Druhá nejčastější volba k nákupu jsou malé obchody, kde dotázaní nejčastěji pořizují chipsy, a to ve 20 % z nich, ve stejné míře, tedy v 16 % případu pak slané snacky a oříšky.
Slané snacky stále výrazněji rostou na oblibě, podle údajů agentury Nielsen letos došlo k nárůstu spotřeby oproti loňsku o 4 %, tržby rostly o 10 %. Celková spotřeba se od loňského června do letošního května vyšplhala na 31.000 tun a tržby za celou kategorii slaných snacků dosáhly 4,9 miliard Kč. Největší nárůst byl během vánočního období. Dlouhodobě roste segment chipsů, který tvoří 44 % z celkových tržeb slaných snacků. Lupínků se za poslední rok prodalo 13.000 tun, což je meziroční 10% nárůst. V tržbách je to 12% nárůst, tedy 2,1 miliardy Kč.
Roste také spotřeby segmentu extrudovaných slaných snacků, jakými je například značka Cheetos, a to meziročně o 3 %. Díky nárůstu ceny tohoto segmentu o 11 % vzrostly tržby o 14 %. Spotřeba oříšků meziročně vzrostla o 1%, tržby rostly o 14 %. Jediným klesajícím segmentem byly tyčinky, preclíky a krekry, spotřeba u nich klesla o 7 %.
Do obchodu nejčastěji pro chipsy
Mezi nejvíce nakupované kategorie patří chipsy, ty kupuje 94 % dotázaných, poté arašídy, které koupí 56 % respondentů a 43 % pořizuje slané tyčinky. Nejvíce domácností kupuje slané pochutiny jen tak na doma, to v 79 % případů. Na speciální příležitosti toto zboží nakupuje 44 % respondentů.
Pro vlastní potřebu obvykle slané pochutiny nakupuje velmi často 35 % Čechu, občas pak 45 % spotřebitelů. Pro partnerku nebo partnera pak 42 % respondentů, nejvíce však spotřebitelé nakupují pro případné návštěvy - a to 54 % dotázaných. V menšině pořizují lidé chipsy nebo oříšky v bio kvalitě, a to pouze v 16 % případů. Týká se to spíše žen. Z těch, kteří nakupují danou kategorii, mají nejčastěji dotázaní alergii na alergeny obsažené v oříšcích (13 %). Na alergeny nacházející se ve slaných snaccích má alergii pouze 5 % respondentů a v chipsech 4 % dotázaných.
Jak se na jednotlivé značky chipsů a snacků dívají Češi
Respondenti v průzkumu agentury Nielsen Admosphere řadí nejdůležitější charakteristiky značek chipsů a snacků:
Bohemia
- známá
- česká
- chutná
Strážnické brambůrky
- česká
- známá
- chutná
Lays
- známá
- chutná
- drahá
Pombar
- známá
- drahá
- pro děti
Pringles
- drahá
- známá
- chutná
Chio
- známá
- drahá
- chutná
7Days
- známá
- chutná
- kvalitní / drahá
Tuc
- známá
- chutná
- kvalitní
Cantos
- chutná / česká
- známá
- stojí za svou cenu
K metodice výzkumu
- Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru jednotného dotazníku na webovém rozhraní Nielsen Admosphere. Respondenti jsou součástí Českého národního panelu, projektu výzkumných agentur Nielsen Admosphere, STEM/Mark a NMS Market Research.
- Terénní sběr dat proběhl v době od 11. do 17. dubna 2018 na vzorku 510 respondentů.
- Cílovou skupinu představuje internetová populace České republiky starší 15 let.
- Vzorek je reprezentativní z hlediska pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti místa bydliště.
- Při realizaci projektu, sběru a zpracování dat jsou dodržovány mezinárodně platné principy sdružení Esomar, jehož práce se aktivně zúčastňujeme, a rovněž dodržujeme platné standardy Simar (Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění), jehož je Nielsen Admosphere členem.