Do prodejen a sítí se zdravou výživou zavítá 44 % internetové populace Česka. Týká se to spíše žen než mužů nebo dotázaných s vyšším vzděláním. Při nakupování volí hlavně podle dostupnosti konkrétní prodejny, které má podle nich nejdostupnější Sklizeno a kvality sortimentu, který má zase nejlepší síť Country Life. Rozhodující je i cena, kde vítězí síť Náš grunt. Ten přitom fakticky patří pod síť Sklizeno, ke které se připojil na konci loňského roku a v průběhu toho letošního měl v plánu prodejny přebrandovat pod sjednocenou značku Sklizeno. Podle Adély Flejšarové, mluvčí sítě Sklizeno, se však nepodařilo sjednotit všechny obchody Náš grunt, především v regionech tak nadále zůstávají pod dřívějším názvem.
Pouze 5 % dotázaných uvedlo ve spontánní znalosti obchod Country Life, 3 % dotázaných si vzpomnělo na Sklizeno a 2 % respondentů na Dm drogerii. Respondenti často uváděli ve spontánní znalosti obecně bio potraviny, zdravá výživa nebo konkrétní místní obchod.
Při podpořené znalosti uvedla téměř třetina (30 %) dotázaných, že zná obchod Prozdravi.cz. Obchod Country Life zná čtvrtina dotázaných (25 %) a Sklizeno 22 % respondentů. Více než třetina dotázaných (36 %) uvedla, že zná značku Natura, která však nemá samostatný obchod. Následuje Bioobchod.cz s 18% podpořenou znalostí, 13 % spotřebitelů zná síť Náš grunt. Dalších 10 % dotázaných zná síť Delmart a Zelenyeshop.cz. 8 % respondentů zná BioPoint a 7 % prodejny Vega.
Tento průzkum pro Retailek provedla agentura Nielsen Admosphere na Českém národním panelu. Připomeňme, že se jedná o pohled internetové populace Česka, tedy těch s přístupem na internet, starších 15 let.
Za jednu návštěvu v prodejně se zdravou výživou utratí Češi 447 Kč. Více než polovina (66 %) respondentů chodí nakupovat do kamenných prodejen a sítí se zdravými potravinami, internetový nákup zdravé výživy volí 23 % dotázaných. Téměř pětina dotázaných (19 %) přitom uvedla, že nakupuje nejčastěji v e-shopu Prozdravi.cz. V obchodech se zdravou výživou Country Life nejčastěji nakupuje 18 % respondentů a v síti Sklizeno 15 % dotázaných. 18 % dotázaných uvedlo, že v tomto bodě uvedlo, že nejčastěji nakupují značku Natura, která však nemá samostatný obchod.
Alespoň jednou za týden jde nakoupit do prodejen se zdravou výživou 18 % dotázaných. Několikrát za měsíc si pro zdravé potraviny do prodejen dojde 26 % respondentů, jednou za měsíc 30 % a méně často 26 % dotázaných. V určitém ročním období nakupuje v obchodech se zdravou stravou 23 % Čechů. Nejčastěji z toho v zimě, a to 32 % respondentů. Čtvrtina respondentů uvedla, že nakupuje častěji zdravou výživu v létě, pětina na jaře a další pětina na podzim.
Do zdravé výživy hlavně pro sušené ovoce a ořechy
Většina z respondentů (7 z 10) si v obchodech se zdravou výživou vybírá sušené ovoce, ořechy a semínka. Více než polovina dotázaných nakupuje v těchto obchodech čaje. Dalších 44 % respondentů zavítá do obchodu se zdravou výživou pro suroviny na vaření, 42 % pro zdravé sladkosti a 36 % pro koření.
Většina dotázaných (92 %) nakupuje v obchodech se zdravou výživou alespoň občas pro sebe. Více než polovina (58 %) respondentů nakupuje alespoň občas zdravou výživu pro své děti a stejný podíl pro partnera nebo partnerku. Více než třetina dotázaných nakupuje v obchodech se zdravou výživou alespoň občas pro rodiče a prarodiče a téměř čtvrtina zase pro přátele.
Jak na prodejny se zdravou výživou dívají Češi
Pro respondenty, kteří alespoň někdy nakupují v prodejnách zdravé výživy, je nejdůležitějším parametrem pro výběr nákupu samotný obchod, ve kterém zboží pořídí. Mezi další důležité měřítko rozhodnutí patří cena, dostupnost v okolí nebo šíře sortimentu. Méně důležitým kritériem pro nákup je věrnostní program.
Z analýzy jednotlivých kritérií byly vyloučeny obchody, které zná méně než 50 respondentů. U těch by byla pravděpodobnější větší statistická chyba.
Šířka nabídky
- Country Life
- Náš grunt
- Sklizeno
Kvalita sortimentu
- Country Life
- Náš grunt
- Sklizeno
Přehlednost/uspořádání obchodu
- Country Life
- Sklizeno
- Náš grunt
Cena
- Náš grunt
- Country Life
- Sklizeno
Značka/dobré jméno
- Country Life
- Sklizeno
- Náš grunt
Dostupnost v okolí
- Sklizeno
- Country Life
- Náš grunt
Ochota personálu
- Country Life
- Náš grunt
- Sklizeno
Odbornost personálu
- Country Life
- Náš grunt
- Sklizeno
Věrnostní program
- Country Life
- Sklizeno
- Náš grunt
Otevírací doba
- Country Life
- Sklizeno
- Náš grunt
K metodice výzkumu
- Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru jednotného dotazníku na webovém rozhraní Nielsen Admosphere. Respondenti jsou součástí Českého národního panelu, projektu výzkumných agentur Nielsen Admosphere, STEM/Mark a NMS Market Research.
- Terénní sběr dat proběhl v době od 12. do 13. září 2017 na vzorku 516 respondentů.
- Cílovou skupinu představuje internetová populace České republiky starší 15 let.
- Vzorek je reprezentativní z hlediska pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti místa bydliště.
- Při realizaci projektu, sběru a zpracování dat jsou dodržovány mezinárodně platné principy sdružení Esomar, jehož práce se aktivně zúčastňujeme, a rovněž dodržujeme platné standardy Simar (Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění), jehož je Nielsen Admosphere členem.