O tomto víkendu tragicky zemřel Petr Zettner, který od září jako šéfredaktor vedl Rádio Junior. Oznámil to Český rozhlas. Generální ředitel René Zavoral vzpomněl Petra Zettnera jako odborníka, profesionála a kamaráda a za sebe i rozhlas vyjádřil soustrast rodině i pozůstalým.

Češi od reklamy čekají hlavně informace a humor

Asociace komunikačních agentur (AKA) se průzkumem ohlíží za 25 lety české reklamy.

Dvě třetiny Čechů na internetu mají za to, že úroveň české reklamy za poslední čtvrtstoletí stoupla. Podobně smýšlejí i mladí, kteří vzhledem ke svému věku neměli možnost to posoudit z vlastní zkušenosti. Nejvíc Češi přitom od reklamy očekávají informace o výrobku či službě, také o ceně, a hodně u humor a nadsázku. Zjistil to průzkum Nielsen Admosphere pro Asociaci komunikačních agentur (AKA), nejstarší tuzemskou profesní organizaci v oblasti reklamy a komerční komunikace, která si letos připomíná právě 25 let existence.

Výzkum zjišťoval, kde má reklama šanci zaujmout nejvíc. Stále vede televize, a to bez ohledu na věk nebo velikost bydliště, u mladých mezi 18 a 24 lety je nicméně vyšší procento odpovědí ve prospěch internetu. Nejhůř si naopak vede kinoreklama a reklama v rozhlasu. Ukazuje se ovšem zároveň, že ačkoliv má televize své věrné masové publikum, nemalé procento respondentů se bez ní obejde.

Jak Češi vnímají reklamu

Podrobné výsledky průzkumu Nielsen Admosphere

Úroveň české reklamy se za posledních 25 let…

  • určitě zlepšila (25 %)
  • spíš zlepšila (42 %)
  • spíš zhoršila (11 %)
  • určitě zhoršila (5 %)
  • neumím posoudit (14 %)
  • nezměnila se (4 %)

Od kvalitní reklamy očekávám…

  • informaci o produktu či službě (64 %)
  • humor a nadsázku (60 %)
  • informaci o ceně (43 %)
  • speciální nabídku (sleva, akce, soutěž) (33 %)
  • umělecké ztvárnění (23 %)
  • využití moderních technologií (18 %)
  • interaktivitu (na internetu) (8 %)
  • atraktivní, známé herce (5 %)
  • něco jiného (3 %)
  • nic od reklamy neočekávám (8 %)

Kde mě reklama zaujme nejvíc

  • v televizi (40 %)
  • na internetu (14 %)
  • na letácích a v zásilkách (12 %)
  • přímo v prodejnách (8 %)
  • na billboardech, citylightech a jinde venku (6 %)
  • v rozhlasu (2 %)
  • v tisku (2 %)
  • v kině (1 %)
  • někde jinde (1 %)
  • reklama mě nikde nezaujme (14 %)

Kde mě reklama zaujme naopak nejmíň?

  • v televizi (17 %)
  • v rozhlasu (13 %)
  • na billboardech, citylightech a jinde venku (13 %)
  • v tisku (12 %)
  • na internetu (10 %)
  • v kině (9 %)
  • na letácích a v zásilkách (8 %)
  • přímo v prodejnách (4 %)
  • reklama mě nikde nezaujme (14 %)

Sběr dat proběhl prostřednictvím internetu na Českém národním panelu, od 26. do 29. června 2017, na reprezentativním vzorku 511 respondentů z internetové populace ČR starší 18 let. Stáhněte si podrobné výsledky

„Výzkum AKA nenahrazuje podrobné výzkumy sledovanosti médií. Ale s nedávným výzkumem, který mapoval zájem mladých lidí o práci v reklamě a komunikaci, vytváří představu o tom, jak veřejnost nahlíží na obor, který je v jejich životě všudypřítomný. Opojení reklamou z počátku devadesátých let je dávno pryč. Nicméně nové formy zejména digitální komunikace přinesly informace a zábavu s komerčním obsahem, které mnoho lidí ani jako reklamu nevnímá,“ přibližuje výkonný předseda AKA Marek Hlavica.

„Česká moderní reklama se z bodu nula za posledních 25 let dostala na evropský standard. Svědčí o tom úspěchy v mezinárodních soutěžích kreativity i efektivity,“ shrnuje. Reklama je indikátorem i pohonem ekonomického růstu. Podle loňské studie Deloitte se každé euro vložené do reklamy zhodnotí v HDP ekonomiky Evropské unie sedmkrát. Tuzemský trh druhým rokem prudce roste, což meziročně zvedá cenu služeb i náklady na práci v tomto odvětví zhruba o 20 %.