Pietro Filipi. Kara. Glami. Lookio. Čtvero tuzemských outletů. Čtvero malých českých značek. Best practices z Instagramu. Přijďte 20. listopadu na Módu v Česku do Aureole.

Češi loni v e-shopech utratili 115 miliard Kč, sílí nákup potravin a oblečení

České e-shopy měly v roce 2017 obrat 115 miliard Kč, tedy meziročně o 18 % víc, v roce 2016 totiž Češi na internetu utratili 96 miliard Kč. Na celém odvětví českého maloobchodu má tak online prodej v současné době podíl 10,5 %. Trend růstu e-commerce odráží i zvyšující se počet výdejen e-shopů. Na českém trhu jich je aktuálně 9.300, ještě loni jich bylo 9.000. Počet samotných e-shopů se meziročně zvýšil o 10 %.

Obrat české e-commerce (v miliardách Kč)

2014 2015 2016 2017
67 81 96 115
  + 15 % + 19 % + 18 %

Zdroj: Heureka, APEK

Co se týká platebních metod, Češi nejraději volí dobírku, druhé místo patří platbám při převzetí zboží. Čísla e-commerce trhu v Česku dodal portál Heureka a Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Analýza podle nich počítá data z 80 % e-shopů působících na místním trhu. 

Podíl platebních metod na českém trhu za rok 2017

Platební metoda Podíl
Dobírka 34 %
Platba při převzetí 30 %
Online platba kartou 18 %
Bankovní převod 8 %
Platební tlačítko (rychlý bankovní převod) 6 %
PayPal a jiné 2 %
Splátky 2 %

Zdroj: Heureka 

„Online platby, zrychlování procesů a vstup čistě offline hráčů do prostředí onlinu,“ komentoval hlavní trendy uběhlého roku Tomáš Braverman, ředitel cenového srovnávače Heureka. E-shop loni spustily typicky kamenné řetězce jako například Lidl nebo Humanic„Pololetní analýza ukazovala nižší meziroční nárůst, ale první polovina roku bývá vždy slabší. Lidé si nákupy nechávají až na poslední měsíce roku. Letos byla hlavní sezóna opět silná a vánoční čísla konečnou útratu vytáhla na 115 miliard korun,“ vysvětlil Braverman. V pololetí 2017 byl podle Heureky objem útrat v e-shopech přes 46 miliard Kč, rok předtím ve stejné době 41 miliard Kč. 

„Rok 2017 přinesl pro e-commerce další výrazný růst prodejů, který bude znamenat kromě jiného dosažení 10,5% podílu na celém českém maloobchodě. Překonání 10% hranice považujeme za velice výrazný milník ve vývoji internetového obchodování. Dlouhodobě sledujeme zvyšující se zájem o zboží denní spotřeby, což je podpořeno stále lepší logistikou stejně jako důvěrou v české e-shopy,“ sdělil Jan Vetyškavýkonný ředitel APEK. Zároveň dodal, že jedním z největších trendů letošního roku bude ještě větší splývání různých prodejních kanálů.

Meziročně vzrostl i počet e-shopů na českém trhu, aktuálně jich na českém trhu působí 40.100. V předchozím roce v Česku působilo 36.200 e-shopů. „Zhruba 10% meziroční nárůst počtu e-shopů na českém trhu je známkou toho, že česká ekonomika rostla obecně. Lidé měli větší chuť podnikat a zakládat nové e-shopy. Přidali se také klasičtí kamenní prodejci, a to nejen velcí, kteří si otevřeli e-shop jako další kanál prodeje,“ dodal Braverman.

Vzrůstající počet e-shopů potvrdil i Miroslav Uďan, šéf firmy Shoptet, která se specializuje na pronájem e-shopových řešení, na kterých běží čtvrtina českých internetových obchodů. „V Česku bylo koncem roku aktivních přes 40.000 e-shopů, což je v přepočtu na obyvatele nejvíce v Evropě. Letos očekávám meziroční nárůst o 5,4 %. Předpokládám, že růst bude pokračovat a do tří let počet e-shopů přesáhne 50.000,“ doplnil Uďan. Za Shoptet dodal rovněž odhad nárůstu obratu v příštím roce. „Příští rok odhadujeme obrat v oblasti e-commerce na českém trhu okolo 140 miliard Kč. To bude představovat téměř 19 % nárůst oproti roku 2017, kdy dle našich analýz dosáhl obrat v oblasti e-commerce 118 miliard Kč,“ uvedl Uďan. „Nesmí ovšem dojít k neočekávanému výkyvu ekonomiky,“ dodal. Jan Vetyška z APEK rovněž potvrdil očekávaný nárůst obratu v letošním roce v rozmezí 15 až 20 %. 

Nejvíc rosto opět jídlo, oblečení a kosmetika

Největší růst zaznamenaly meziročně stejně jako loni kategorie jídla a nápojů, oblečení a módy, kosmetiky a drogerie. „Jídlo je fenoménem posledních let, a trend neustále roste. E-shopy s potravinami rozšiřují svoji působnost a nákup potravin na internetu už není vnímán jako známka přepychu,“ říká Braverman. Platí to i o nákupu oblečení, kosmetiky a drogerie. „Příkladně kosmetika a obecně drogerie je ten druh sortimentu, který je pro online nákup jako dělaný. Nechcete se tahat s velkými kusy zboží, a víte co přesně chcete – a tak jednoduše a rychle nakoupíte online,“ uvedl Braverman. Stále nejsilnější je z hlediska podílu segment elektroniky nebo bílého zboží. „Sortiment, který do onlinu velmi brzy už také promluví je však třeba kategorie auto-moto,“ predikuje ředitel Heureky.  

Meziroční nárůst jednotlivých kategorií v online prodejích

Kategorie Meziroční růst
Jídlo a nápoje 57 %
Oblečení a móda 40 %
Kosmetika a zdraví 36 %
Sexuální a erotické pomůcky 32 %
Auto-moto 27 %
Dům a zahrada 23 %
Sport 23 %

Zdroj: Heureka.cz

Podíl jednotlivých kategorií na e-commerce za rok 2017

Kategorie Podíl
Elektronika 47%
Oblečení a móda 11%
Dům a zahradad 11%
Kosmetika a zdraví 6%
Sport 5%
Hoibby 5%
Dětské zboží 4%
Ostatní 12%

Zdroj: Heureka.cz

Stále větší význam má nákup přes mobil

Podle Bravermana stále rostou přístupy k nákupům online přes mobilní zařízení, počítače si podle něj ale udrží svou roli. „Takzvaná m-commerce bude pomalu dosahovat svého vrcholu. Na české Heurece přístupy překročily 40% hranici, na Slovensku je to 48 %,“ říká Tomáš Braverman a pokračuje: „Klasické počítače však zůstanou pro českou e-commerce stále důležitou součástí – lidé jsou zvyklí běžně u počítačů pracovat, a proto tam často probíhají i nákupy. Neznamená to však, že mobily stále nebudou hrát důležitou roli.“