Ve francouzském Cannes v pondělí začíná pětidenní 66. ročník festivalu kreativity Cannes Lions. Do jeho soutěže letos Češi vložili 115 přihlášek, což je nejmíň za posledních šest let. Stejně tak Slováci, kteří jich letos poslali jen 18. Celkově je v soutěži 30.953 přihlášek, což je o 4 % míň než loni. Zdaleka nejvíc přihlášek mají USA (8.138), pak Velká Británie (2.268), Brazílie (2.093), „domácí“ Francie (1.345), Německo (1.294) a Indie (1.053). Z dalších zemí už žádná nemá přes tisíc přihlášek.
Přihlášky v soutěži Cannes Lions
rok | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
z Česka | 129 | 126 | 248 | 162 | 166 | 115 |
ze Slovenska | 22 | 32 | 27 | 23 | 20 | 18 |
celkově | 37.427 | 40.133 | 43.101 | 41.170 | 32.372 | 30.953 |
Zdroj: Cannes Lions
Nejvíc českých prací - celkem 19 - soutěží v kategorii Film Craft, následuje Print & Publishing (15 přihlášek) a Industry Craft (12).
Přihlášky z Česka podle kategorií
kategorie | přihlášek | shortlistů | cen |
Film Craft | 19 | 3 | - |
Print & Publishing | 15 | - | - |
Industry Craft | 12 | - | - |
Outdoor | 10 | - | - |
Brand Experience & Activation | 9 | - | - |
Direct | 9 | - | - |
Film | 7 | 2 | - |
Radio & Audio | 6 | 3 | - |
Sustainable Development Goals | 5 | - | - |
Creative eCommerce | 4 | - | - |
Design | 4 | - | - |
PR | 4 | 1 | - |
Health & Wellness | 3 | - | - |
Media | 3 | - | - |
Social & Influencer | 2 | - | - |
Creative Data | 1 | - | - |
Entertainment Lions for Music | 1 | - | - |
Mobile | 1 | - | - |
Zdroj: Cannes Lions
V nejobsazenější kategorii Film Craft postoupily na shortlist tři spoty agentury VMLY&R Prague (dřív Young & Rubicam) pro projekt Paměť národa sdružení Post Bellum. Naopak v kategoriích Print & Publishing, Industry Craft, Outdoor, Design, Entertainment Lions for Music ani Health & Wellness poroty české práce do finále nepustily.
Trofeje vyhrané v minulých letech
rok | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
Česko | 1 | 3 | 5 | 9 | 3 | 8 |
Slovensko | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 |
Zdroj: Cannes Lions
Češi mají své zastoupení také v hodnotících týmech, celkem jsou letos v Cannes tři zástupci tuzemských agentur. V porotě kategorie Direct působí Dejan Štajnberger, creative director VCCP Prague, v porotě kategorie PR rozhodovala i Dita Stejskalová, managing director Ogilvy PR, v porotě Digital Craft Julia Dovlatova, executive creative director Geometry Prague.
A navíc porotě kategorie Brand Experience & Activation předseda Jamie Mandelbaum, chief creative officer VMLY&R Europe.
Sledujte speciální rubriku Cannes Lions 2019
Médiář je na festivalu ve francouzském letovisku po celou dobu přítomen, průběžně bude přinášet novinky