Česko je sice „velmoc e-shopů“, na kamenné obchody ale nezanevírá. I tuzemská internetová populace v nich dál nakupuje. U Čechů, kteří jsou online, je nejoblíbenějším supermarketem či hypermarketem Kaufland (25 %), pak Lidl (21 %) a Globus (12 %). Globus je přitom oblíben zejména u vysokoškolsky vzdělaných respondentů, zároveň je nejoblíbenější ve velkých městech. Naopak ve vesnicích, malých a středních městech je nejoblíbenějším marketem Kaufland. Za Globusem je další pořadí podle největší oblíbenosti u zákazníků následující: supermarket Albert (8 %), Penny Market (7 %), hypermarket Tesco (6 %), supermarket Tesco (6 %), hypermarket Albert (5 %), Billa (5 %), Coop (2 %), Makro a Norma.
Ukázal to průzkum, který pro web Retailek uskutečnila agentura Nielsen Admosphere na Českém národním panelu. Připomeňme, že se jedná o pohled internetové populace Česka, tedy těch s přístupem na internet, starších 15 let. Do obchodů přitom chodí všichni, z odpovědí totiž také plyne, že každý z této populace aspoň někdy v hypermarketu či supermarketu nakoupil.
Víc než polovina dotázaných přitom nejraději nakupuje v supermarketech, víc než čtvrtina si oblíbila velké nákupní plochy hypermarketů. Jen 11 % dotázaných řeklo, že dávají přednost menším obchodům. V hypermarketech nakupují radši ženy, zatímco muži dávají přednost menším obchodům a supermarketům. Lidé z velkých měst nakupují raději v hypermarketech, kde mají k těmto obchodům lepší přístup. V malých obchodech nakupují raději lidé z vesnic, malých a středních měst.
A jak Češi s internetem často nakupují? Pravidelné nákupy jsou u nich nejčastější v Kauflandu a Lidlu (37 %), občasné pak v Lidlu (88 %), Kauflandu (82 %) a Penny Marketu (74 %). Nejméně dotázaných naopak nakupuje v Normě nebo v Makru (dodejme, že Makro se jako velkoobchod soustředí primárně na podnikatele).
Překvapení: slevy nejsou to hlavní
Výzkum se pídíl také po tom, co lidem v Česku na nákupech v supermarketech a hypermarketech vyhovuje či nevyhovuje. Čtyři pětiny respondentů vyzdvihly široký výběr a dostatek zboží a jeho dostupnost. Navzdory všeobecnému přesvědčení z praxe jen 6 % dotázaných tvrdí, že nejvíc na větších obchodech vyhovuje to, že nabízejí akce (míněno slevy) a lepší ceny.
Logicky pak důvodem, proč supermarkety a hypermarkety nevyhovují, je množství lidí, které se v nich soustřeďuje, s tím souvisí fronty u pokladen (16 %; jak se ukazuje, starším čekat tolik nevadí - množství lidí vadí zejména lidem pod 55 let a těm se základním nebo středoškolským vzděláním, fronty u pokladem vadí nejvíc lidem od 25 do 34 let) a jen 13 % deklaruje nespokojenost s kvalitou, respektive čerstvostí prodávaných potravin. Tato nespokojenost přitom stoupá se zvyšujícím se vzděláním.
Co mají Češi na kterém obchodě rádi
Předmětem průzkumu byly podrobněji i dílčí kvality jednotlivých marketů. Šlo konkrétně o šíři sortimentu, ceny, přehlednost a uspořádání prodejen, čerstvost potravin a také to, jak rádi tam respondenti nakupují.
Z hlediska šíře sortimentu byl nejlépe hodnocen Globus, z hlediska cen Kaufland, z pohledu přehlednosti, respektive uspořádání prodejny opět Globus, podle množství ostatních nakupujících to vyhrálo Makro, nejčerstvější potraviny dotázaní hledají v Globusu, nejraději přitom nakupují v Lidlu.
Jak obchody hodnotí česká online populace
Šíře sortimentu
- Globus
- Kaufland
- hypermarket Tesco
- hypermarket Albert
- Makro
- Lidl
- supermarket Tesco
- supermarket Albert
- Billa
- Penny Market
- Coop
- Norma
Ceny
- Kaufland
- Lidl
- Penny Market
- hypermarket Tesco
- Globus
- hypermarket Albert
- supermarket Tesco
- Makro
- supermarket Albert
- Norma
- Coop
- Billa
Přehlednost/uspořádání prodejny
- Globus
- Kaufland
- Lidl
- hypermarket Albert
- hypermarket Tesco
- Makro
- supermarket Albert
- Billa
- supermarket Tesco
- Penny Market
- Coop
- Norma
Množství lidí (ostatních nakupujících)
- Makro
- Globus
- hypermarkety Tesco
- hypermarket Albert
- Lidl
- supermarket Tesco
- Billa
- Penny Market
- supermarket Albert
- Kaufland
- Coop
- Norma
Čerstvost potravin
- Globus
- Lidl
- Kaufland
- Makro
- Billa
- hypermarket Albert
- hypermarket Tesco
- supermarket Tesco
- supermarket Albert
- Penny Market
- Coop
- Norma
Jak rádi zde nakupují
- Lidl
- Kaufland
- Globus
- hypermarket Tesco
- hypermarket Albert
- supermarket Tesco
- Makro
- Penny Market
- supermarket Albert
- Billa
- Coop
- Norma
Jak jsme se ptali
Respondent měl za úkol seřadit super/hypermarkety od nejlepšího (pořadí 1) po nejhorší (maximální hodnota pořadí). Ale vždy jen ty super/hypermarkety, které alespoň občas využívá. Super/hypermarkety jsou srovnávány pomocí speciálně konstruovaného „skóre“ (jeho konstrukce probíhá pomocí tzv. „zřetězené multinomické logistické regrese“), které korektně zohledňuje právě průměrné množství a kvalitu „protivníků“ každého super/hypermarketu.
Skóre je nezáporné reálné číslo, které je zhruba přímo úměrné potenciálu super/hypermarketu být vybrán jako nejlepší z dané množiny posuzovaných super/hypermarketů. Je normováno tak, aby průměrná hodnota skóre pro všechny super/hypermarkety byla rovná 1. Tedy skóre menší než 1 znamená podprůměrný super/hypermarket, skóre větší než 1 nadprůměrný super/hypermarket.
K metodice výzkumu
- Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru jednotného dotazníku na webovém rozhraní Nielsen Admosphere. Respondenti jsou součástí Českého národního panelu, projektu výzkumných agentur Nielsen Admosphere, STEM/Mark a NMS Market Research.
- Terénní sběr dat proběhl v době od 29. srpna do 1. září 2016 na vzorku 507 respondentů.
- Cílovou skupinu představuje internetová populace České republiky starší 15 let.
- Vzorek je reprezentativní z hlediska pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti místa bydliště.
- Při realizaci projektu, sběru a zpracování dat jsou dodržovány mezinárodně platné principy sdružení Esomar, jehož práce se aktivně zúčastňujeme, a rovněž dodržujeme platné standardy Simar (Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění), jehož je Nielsen Admosphere členem.

Generálním ředitelem ČT zvolen Jan Souček, Petr Dvořák po 12 letech končí

Parlamentní listy mění majitele, přebírají je Pavlíček a Španěl do firmy Naše média

Vznikla agentura BF Company, založili ji bývalí manažeři Zootu
