Česká pošta kupuje část distributora tisku PNS

Státní podnik má zájem o tu část PNS, jež se týká doručování zásilek a předplaceného tisku.

  • ČTK
  • 18. 10. 2021 00:05

Státní Česká pošta kupuje část největšího distributora tisku a zároveň největšího alternativního poštovního operátora, První novinové společnosti (PNS). Podle mluvčího pošty Matyáše Vitíka má Česká pošta zájem o tu část PNS, která se zabývá doručováním zásilek a předplaceného tisku. Distribuce novin a dalšího sortimentu do trafik součástí transakce není.

Spojením České pošty a PNS se zabývá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který o tom informoval na svém webu. „K navrhovanému spojení soutěžitelů má dojít zejména v doručování poštovních listovních služeb, adresných a neadresných tiskových zásilek a doručování předplatného tisku na území České republiky,“ uvedl úřad v oznámení.

Vitík také uvedl, že součástí transakce není činnost PNS spočívající v zajišťování dodávek celostátních i regionálních deníků, časopisů, elektronických médií, neperiodických publikací a dalšího doplňkového sortimentu na prodejní místa po Česku. Zda bude kvůli tomu společnost PNS nějak rozdělena, neuvedl.

Cena je v tuto chvíli podle pošty obchodním tajemstvím. „Výhodnost transakce byla současně ověřena externě zpracovaným business plánem. Kupní cena je valuována (posouzena) dvěma externími znaleckými posudky,“ doplnil mluvčí Vitík. Pošta podle něj plánuje řadu akvizic různého typu. Vždy se bude jednat o oblasti, které mají společné body s logistikou, doručováním a kompletací zásilek a podobně.

První novinová společnost je největším distributorem tisku do prodejní sítě v Česku a po fúzi se společnostmi PNS Grosso a Mediaservis také největší alternativní společností zajišťující doručování adresných a neadresných zásilek v Česku. Hlavními akcionáři PNS jsou Mafra (37,51 %), Vltava Labe Media (35 %) a Czech News Center (27,02 %). Za rok 2020 vykázala ztrátu 175 milionů Kč, což bylo o 42 milionů méně než v roce 2019. Tiskem a doplňkovým zbožím zásobuje téměř 14.000 prodejních míst v Česku.

Česká pošta zaměstnává 27.000 lidí a provozuje 3.200 poboček a dalších 2.000 balíkoven u smluvních partnerů. Podnik je od roku 2018 ve ztrátě. Podle výroční zprávy za rok 2020 byl konsolidovaný výsledek hospodaření -1,4 miliardy Kč, za rok 2019 ztráta dosáhla 286 milionů a v roce 2018 to bylo 186 milionů. Za tři roky by se měla pošta rozdělit na provozovatele sítě poštovních poboček a doručovatelskou kurýrní a logistickou firmu.