Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Česká televize se stala součástí celoevropského televizního online archivu

Web EUscreen nabízí ukázky z počátků televizní reklamy, zábavních pořadů či zpravodajských relací.

  • ČTK
  • 01. 11. 2011 18:31

Česká televize se stala součástí internetového projektu EUscreen, jehož cílem je vytvořit propojenou síť digitalizovaných archivů evropských televizí. Projekt byl uveden do provozu loni 27. října u příležitosti Světového dne audiovizuálního dědictví UNESCO.

EUscreen se snaží využít bohatství evropských televizních archivů od 50. let 20. století až po současnost. Na internetových stránkách www.euscreen.eu mohou návštěvníci zhlédnout třeba ukázky z počátků televizní reklamy, ze zábavních pořadů nebo zpravodajských relací. V případě Československé televize je to třeba rozhovor s Františkem Filipovským o dabingu.

Kromě ČT jsou účastníky projektu například italská televize RAI, rakouská televize ORF nebo polská televize TVP.

„EUscreen dává uživatelům šanci se aktivně zapojit do mapování Evropy a její televizní historie bez ohledu na jazykové či kulturní hranice. Je to obrovský krok vpřed vstříc objevování významu role, kterou sehrává evropské televizní dědictví, a k posouzení toho, jak jsme viděli sebe i ostatní v proměnách času,“ řekla projektová koordinátorka Sonja de Leeuwová.

EUscreen je tříletý projekt, který byl zahájen v říjnu 2009. Účastní se ho 28 partnerů z 19 zemí a je spolufinancován Evropskou komisí. Digitalizovaný obsah bude také dostupný skrze portál Europeana, který je virtuální branou k rozsáhlým sbírkám evropského kulturního dědictví a v současnosti umožňuje přístup k více než 20 milionům položek z knihoven, muzeí a audiovizuálních archivů.