Náš newsletter tradičně přešel na letní provoz: v červenci a srpnu chodí jednou týdně, a to v pondělí.

Česká tleská. ČT spouští projekt na podporu kulturních akcí

Z videí od organizátorů akcí bude ČT vyrábět propagační spoty. Začne je vysílat v červnu.

Po UčíTelce, vzdělávacím portálu ČT Edu, webu pro děti Nenudím se doma a stanici ČT3 pro seniory spouští veřejnoprávní Česká televize projekt Česká tleská na podporu tuzemské kultury. Má pomoci pořadatelům kulturních akcí. „Umožníme jim, aby prostřednictvím obrazovky ČT pozvali diváky na akce, které chystají,“ říká generální ředitel České televize Petr Dvořák.

Česká tleská

Logo nového projektu Česká tleská

„V průběhu pandemie jsme pomohli vždy těm, kteří to nejpalčivěji potřebovali. Seniorům, kteří se cítili osamoceni, rodičům se vzděláváním jejich dětí, handicapovaným prostřednictvím překladů do znakové řeči nebo skrytých titulků, neziskovým i charitativním organizacím. A nyní, když se může pomalu vracet do života i kultura, chceme pomoci i jí. Tleskáme všem, kdo se o to zasazují, a spouštíme projekt na podporu pořadatelů kulturních akcí,“ předeslal šéf ČT.

Počínaje dnešním dnem 18. května tak mohou všichni, kdo chystají výstavu, koncert, představení, nebo jakýkoli jiný program, jenž oživí kulturní život v Česku, posílat žádosti o podporu ve vysílání České televize. Organizátoři vybraných akcí budou vyzváni, aby přes aplikaci iReportér natočili videopozvánku, ze které následně Česká televize vyrobí spot, který odvysílá na obrazovce. První pozvánky by se na obrazovce ČT mohly objevit ve druhém červnovém týdnu.

„Zajímají nás všechny dobré kulturní akce z oblasti hudby, literatury, výstavnictví, divadla, filmu, sochařství, výtvarného umění a dalších oblastí společenského života lokálního, regionálního či celostátního. Ty, které se konají od poloviny června a v dalších letních měsících v Česku,“ vysvětluje výkonný ředitel ČT Art Tomáš Motl, vedoucí projektu a jeden z šesti členů poroty, která bude události, jež získají podporu, vybírat. Kromě něj se o výběr zasadí režisér Aleš Kisil, moderátor ArtZóny Saša Michailidis, šéfredaktor webu ČTart.cz Josef Chuchma, vedoucí kulturní redakce zpravodajství ČT Tereza Willoughby a Milan Tesař z Reflexu.

„Hlavním kritériem nebude velikost akcí. Ale - vedle nezbytné kvality - především to, jaký význam mohou mít pro své fanoušky, diváky a posluchače, a jak oživí a obohatí kulturní nabídku v místech konání, tedy kdekoliv, i v těch nejmenších místech Česka. Porota, složená z lidí zběhlých v kultuře, dokáže toto velmi dobře posoudit, a tak věřím, že náš potlesk všem, kteří vrací kultuře život, bude hlasitý a oprávněný,“ doplňuje Tomáš Motl.

S ČT se vzdělává už čtvrt milionu lidí

Zmíněný vzdělávací web ČT Edu funguje od začátku dubna a za první měsíc jej vyhledalo přes čtvrt milionu lidí. V reakci na zavření škol kvůli koronaviru Česká televize uspíšila dřívější projekt svého generálního ředitele a nabídla na webu tři tisícovky krátkých videí, jež mají pomáhat s domácí školní přípravou dětí. Nejvíc uživatele zajímá látka prvního a druhého stupně základních škol a předměty český jazyk, přírodověda, dějepis, fyzika a zeměpis.

„Po prvním měsíci fungování webu ČT edu je evidentní, že plní svůj hlavní cíl, pomáhá žákům, rodičům i učitelům se vzděláváním v konkrétních oblastech. Mezi uživateli, kteří si nejčastěji spustí video, tvoří například velkou skupinu návštěvníci ze stránek Google Classroom, e-mailů nebo webu Škola online, tedy žáci, kteří touto formou dostávají zadání od svých vyučujících,“ říká vedoucí projektu Alžběta Plívová.

Od spuštění se portál dál postupně rozšiřuje a rozrostl se také o tematické kolekce videí a pracovních listů, například k výročí konce druhé světové války nebo výročí narození Marie Terezie.