V pátek 5. srpna slavnostním ceremoniálem na stadionu Maracana v brazilském Riu de Janeiro odstartují další letní olympijské hry. Tentý den otevírá v Česku pro veřejnost své brány čtveřice olympijských parků - na Lipenské přehradě, v Plzni, v Ostravě a v Pardubicích. Dalším veřejným prostorem, určeným pro prezentaci Českého olympijského týmu, se stalo obchodní centrum Quadrio v Praze na Národní. Součástí dění ve všech těchto zónách bude i aktivace desítek komerčních značek. Podle zástupců Českého olympijského výboru se navíc stal český koncept olympijských parků inspirací i pro další země.
Srdcem olympiády v Česku bude Lipno
Největším a nejkomplexnějším ze všech výše uvedených projektů je jednoznačně Olympijský park Rio-Lipno 2016. Z rozpočtu 65 milionů Kč, určeného na jeho výstavbu, pochází 45 % z veřejných zdrojů, zejména pak z prostředků Jihočeského kraje (ten vyčlenil na park 30 milionů Kč, rozpočet parku je započten do krajské kampaně Jižní Čechy Olympijské, která stojí 50 milionů). Soukromý sektor hradí 40 % a Mezinárodní olympijský výbor 15 % rozpočtu. Přínos parku pro jižní Čechy by přitom měl podle auditora KPMG činit 260 až 300 milionů Kč. Médiáři to řekli ředitel komunikace Českého olympijského výboru Marek Brodský (nejde o známého herce, je to jen shoda jmen) a mluvčí Zuzana Fendrychová.
Park se má stát hlavním centrem olympijského dění v Česku. Rozkládá se kolem celé lipenské přehrady, s centrem v Lipnu nad Vltavou. Na této ploše si budou moci návštěvníci vyzkoušet celkem 50 sportů, na jejichž výběru spolupracoval Český olympijský výbor jak s Jihočeským krajem, tak s Českou unií sportu. Podle analýzy KPMG by měl za dobu svého trvání od 5. do 21. srpna přilákat 250.000 až 300.000 lidí, kteří zde utratí již zmíněné stovky milionů.
„Lipno je speciální tím, že sportoviště se nacházejí na velkém prostoru kolem celé přehrady a jednotlivé obce [kromě Lipna nad Vltavou je to Frymburk, Nová Pec, Horní Planá, Černá v Pošumaví, Přední Výtoň, Loučovice, Olšina a Vyšší Brod, pozn. red.] nám poskytují velkou podporu. Přínos parku pro region je i v tom, že nejde tolik o vybudování nových sportovišť, ale o zlepšení těch stávajících, a vůbec celé infrastruktury. Díky projektu parku se například povedlo zkolaudovat cyklostezku přes hráz lipenské přehrady, o což se Lipno snažilo několik let. Díky tomu teď cyklistická trasa obíhá opravdu celou lipenskou nádrž. Na vjezdu do Lipna nad Vltavou vznikl konečně kruhový objezd namísto složité křižovatky. Park by měl podpořit také příliv investic do regionu a zdejší lokální firmy,“ tvrdí Fendrychová.
Proti olympijskému parku Soči-Letná, který byl první veřejnou prezentací tohoto konceptu, došlo podle Brodského k velkému posunu také z hlediska zájmu marketingových partnerů. „S Letnou to bylo tak, že jsme potenciálním partnerům nabízeli něco, co si nejdřív neuměli představit. Ale někteří na to slyšeli a zjistili, že tento typ aktivace je skvělým způsobem, jak prodat svou značku v přímé interakci se zákazníkem. Park se stal nápadem, který oslovuje, protože projekty značek se stávají přímou součástí programu,“ říká Brodský.
Velká je i Ostrava, zbylé dva parky jsou menší
Ze zbývajících tří parků je největší ten ostravský, jehož rozpočet počítá podle mluvčího parků Ostrava, Plzeň a Pardubice Štěpána Dlouhého s částkou 20 milionů Kč. Z toho 10 milionů Kč dá Moravskoslezský kraj a 10 milionů Kč město Ostrava. „Na park dále přispívá Český olympijský výbor a samozřejmě i partneři ze soukromého sektoru. Ale vzhledem k tomu, že někteří partneři přispívají finančně, jiní například dodávají služby, není možné částku ze soukromého sektoru v tuto chvíli vyčíslit. Park se snaží o vyrovnaný rozpočet,“ uvádí Dlouhý.
Zbylé dva parky jsou menší. Rozpočet plzeňského olympijského parku je plánován na částku převyšující devět milionů Kč, včetně příspěvků sponzorů, jednoho milionu Kč od Českého olympijského výboru a jednoho milionu od Plzeňského kraje.
Pardubice schválily rozpočet parku na plánovaných osm milionů Kč, v nichž jsou zahrnuty čtyři miliony Kč od města, 1,5 milionu Kč od Pardubického kraje a milion Kč od ČOV. Zbytek jde ze soukromého sektoru, ten jediný také může plánovaný rozpočet navýšit. „Odhad výnosů závisí mimo jiné na přízni počasí,“ uvádí Dlouhý. Také Pardubice usilují o to, aby provoz parku zvládly s vyrovnaným rozpočtem.
Stěžejní partneři podporující park v Plzni jsou například Plzeňský Prazdroj, Bohemia Sekt, Plzeň Plaza, Decathlon, Metrostav, firma Rako, Škoda Transportation, Česká spořitelna, společnost Ekokom a další. Mezi stěžejní partnery Pardubic patří například Rental.cz, Univerzita Pardubice, České dráhy, Elektrárny Opatovice, Služby města Pardubic, Railreklam, Barth, Atrium Palác Pardubice, Kiekert a jiní. Ostrava je z hlediska partnerských vztahů oproti zbývajícím dvěma opět poněkud specifická: „Jména všech partnerů ze soukromého sektoru v tuto chvíli park ještě nezveřejňuje, ale na stránkách Olympijské parky jsou zmíněny například firmy Net4Gas, RPG Byty, DOV Dolní Vítkovice, Koloběžkárna, Trojhalí Karolina, Revírní bratrská pokladna, Insportline a další,“ konstatuje Dlouhý.
Marketing ve znamení pohybu
Hlavní marketingový slogan lipenského parku zní Nejdelší jízda tohoto léta. Slogan odkazuje jak k sedmnáctidennímu trvání projektu (od 5. do 21. srpna) a k jeho rozprostření kolem celé lipenské přehrady, tak i k některým marketingovým partnerským projektům.
Konkrétně Česká spořitelna, která ve spojitosti s olympiádou spustila kampaň Držíme palečky, otevře v sobotu 6. srpna na Lipně skluzavku, která by měla být nejdelší skluzavkou v Česku, s délkou 300 metrů - tuto délku bude mít skluzavka během zahajovacího víkendu, po něm se pravděpodobně rozdělí na dvě skluzavky o délce 150 metrů. Důvodem je předpokládaná kapacita diváků, které by jedna skluzavka nemusela stíhat odbavit.
Podívejte se na kampaň České spořitelny
Vlastní rekord chystá tak vydavatelství Čtyřlístek, vydavatel stejnojmenného dětského komiksu, které plánuje vytvořit v Lipně stopadesátimetrovou omalovánku.
Mobilní operátor T-Mobile, který s Českým olympijským výborem už od loňska spolupracuje na organizaci takzvaného Olympijského běhu, by měl otevřít v centru Olympijského parku v Lipně nad Vltavou svou vlastní T-Mobile arénu, neboli pískové sportoviště určené pro plážové sporty (volejbal, ragby, fotbal). „Odehraje se zde například Český pohár v plážovém fotbale nebo finále turnaje měst v beach volejbale. Sportoviště lze rezervovat přes speciální aplikaci. Každý den si jeden ze zákazníků T-Mobile může v určený čas zarezervovat hřiště pro sebe a pro své známé a kamarády na hodinu zdarma. Po celou dobu se v T-Mobile aréně budou konat soutěže o ceny pro dospělé i pro děti, autogramiády sportovců a přenosy z Ria i ostatních olympijských parků,“ popsal Médiáři dění v aréně mluvčí T-Mobilu Lukáš Hrabal. Aktivity spojené s tímto sportovištěm zajišťuje T-Mobilu agentura Concept One.
Provozovatel elektronických plateb Visa, jenž se aktivit v parku účastní z titulu mezinárodního partnera olympijského hnutí, bude ve svém stanu provozovat „virtuální závod ulicemi Ria“, a to za pomoci telefonu a brýlí pro virtuální realitu a dvou speciálních cyklotrenažérů. Zájemci, kteří si zapůjčí brýle a sednou na cyklotrenažéry, by měli kolem sebe vnímat ve virtuální realitě jízdu ulicemi Ria kolem jeho nejznámějších atrakcí typu sochy Krista nebo pláže Copacabana. Jízda bude koncipována jako jejich závod, který se bude zároveň promítat na velkoplošnou obrazovku pro ostatní diváky v areálu. Pro projížďku po parku bude Visa dále pronajímat deset elektrokol. Celou její olympijskou aktivaci zajišťuje Geometry Global Prague.
Škoda Auto spojila s olympijskými hrami celou svou letošní letní kampaň nazvanou Jedeme v tom spolu. V rámci svého partnerství s Českým olympijským týmem uvedla na trh akční modely Czech Team, zahrnující modely Citigo, Fabia, Rapid a Rapid Spaceback), které bude také v parku prezentovat. Mimo jiné chystá geocachingovou hru, v níž budou lidé její skrytá auta hledat, flotilu aut také poskytuje parku coby své sponzorské plnění.
Podívejte se na kampaň Škody Auto
Další oficiální sponzor českého olympijského týmu, pivní značka Pilsner Urquell z portfolia Plzeňského Prazdroje, bude mít ve všech olympijských parcích svou fanzónu s Pilsner Urquell stany, v nichž poběží show českých výčepních, a s velkoplošnými obrazovkami, na nichž bude možné sledovat přenosy z Ria. V přestávkách a mezi důležitými českými sportovními utkáními spustí značka tematické vědomostní kvízy o „olympijské dárky“. „Ve stanu Pilsner Urquell na Lipně proběhnou navíc postupně setkání s některými současnými i bývalými českými olympioniky a v úterý 16. srpna odsud poběží online chat s vybranými letošními reprezentanty přímo z Ria,“ konstatuje mluvčí Plzeňského Prazdroje Jitka Němečková. Aktivaci v parcích zajišťuje česká agentura BTP Partner.
Podívejte se na kampaň Pilsner Urquell
Do Olympijského parku Rio-Lipno se hlásí také firmy se státní účastí. Konkrétně správce přenosové energetické soustavy ČEPS se podílí na jeho dění výstavbou takzvaného ČEPS Jump Bagu, což je tři metry silná nafukovací matrace, do níž lze simulovat skoky do vody, a to ze šestimetrové a desetimetrové výšky. Mezi další aktivity této firmy patří akce Tisíc míčů pro Lipno, při níž chce vybavit místní kluby kolem lipenské přehrady a dále soutěže v rámci parku stovkou míčů značky Gala.
Elektrárenská společnost ČEZ zase chystá kromě své tradiční ČEZ Energy zóny, kterou se často propaguje i na letních festivalech, soutěž v paddleboardingu. Jde o relativně mladý vodní sport, při němž se sportovec plaví vestoje na nafukovacím „prkně“ a používá k pohybu vpřed dlouhého pádla. ČEZ má v lipenské přehradě vlastní paddleboardingovou trasu, kterou dal absolvovat několika sportovcům včetně akrobatického lyžaře Tomáše Krause a bude vyzývat veřejnost, aby zkusila překonat jejich časy.
Denně v éteru
Mediální podporu zajišťují olympijským parkům také veřejnoprávní média. Jak Česká televize, tak Český rozhlas budou mít „v srdci“ lipenského parku svá studia. Česká televize bude z parku vysílat každý den jednu hodinu živě na ČT Sport, chystá i pravidelné vstupy do zpravodajských relací. Moderátory studia bude Petr Vichnar a Darina Vymětalíková. Moderátoři Radiožurnálu v čele s Lucií Výbornou by měli vysílat z parku tři a půl hodiny denně ve večerním vysílacím času od 18:30 do 22 hodin. Moderátoři ČT a ČRo by měli moderovat i na hlavní stage v Lipně nad Vltavou. „Přítomnost České televize a Českého rozhlasu na každodenním dění v parku je nesmírně podstatnou částí úspěchu,“ komentuje to Brodský.
Také média jsou zapojena do některých marketingových aktivit značek. Konkrétně Česká televize vysílá v rámci svého Olympijského magazínu dvakrát až třikrát týdně sérii pořadů Škoda olympijské jízdy. Automobilka Škoda Auto poskytuje pro tento pořad sportovcům svá auta coby „taxi vozy“, jež je přepravují kam potřebují. Během jízdy, zaznamenávané kamerou, běží se sportovci rozhovor, do něhož mohou přes sociální sítě přispět svými otázkami i diváci.
„Inspirujeme svět“
Podle Zuzany Fendrychové by se měl český „vynález“ olympijských parků jako původní česká franšíza rozšířit během následujících let i do dalších zemí. „Prezentovali jsme myšlenku parku Mezinárodnímu olympijskému výboru v Lausanne, a prakticky všichni přítomní měli o naše know-how zájem,“ říká Fendrychová. V rámci marketingové komise MOV tak vznikla skupina pro olympijské parky, jejímž členem je předseda Českého olympijského výboru Jiří Kejval, a Češi dostali za úkol vypracovat manuál, podle nějž by mohly být podobné projekty organizovány i v dalších zemích. „Zájem už projevilo Nizozemsko, Švédsko, Finsko, Belgie a Srbsko,“ vypočítává Fendrychová.
Ačkoli se některé obdobné projekty už ve světě objevily - příkladem je třeba nizozemský Heineken House -, je český koncept podle Fendrychové výjimečný v tom, že lidi přivádí od televizních obrazovek k aktivnímu sportování a že jim navíc nabízí širokou škálu sportů: „Oslovujeme všechny sportovní svazy a ve spolupráci s nimi skládáme sportovní nabídku, se kterou se pak v parcích prezentují.“ Duchovním otcem této myšlenky je podle ní předseda ČOV Kejval.
Praha a Zátopkovy nohy
V Praze se stalo veřejným centrem olympijského dění obchodní centrum Quadrio na Národní třídě coby oficiální partner Českého olympijského týmu pro roky 2015 až 2018. V jeho prvním patře vznikla rozsáhlá fan zóna nazvaná Fan Zone Czech Team. Ta se uvedla do povědomí veřejnosti především tím, že se letos stala místem, kde sportovci fasovali své sportovní oblečení pro Rio přímo před zraky veřejnosti. Podle marketingového ředitele ČOV Marka Tesaře se Český olympijský výbor inspiroval při tvorbě tohoto projektu v zahraničí, v Česku ho ale použil vůbec poprvé.
Fan zóna bude v provozu až do konce října, po skončení olympiády by v ní měly proběhnout například setkání sportovců s fanoušky, program pro školy a křest několika knih: například knihy novináře Milana Tesaře a fotografa Herberta Slavíka o olympiádě, kterou vydává Český olympijský výbor. Další knihy se sportovní tematikou už byly u příležitosti letní olympiády v Quadriu pokřtěny: Dana Zátopková zde pokřtila svou knihu o Emilu Zátopkovi Náš život pod pěti kruhy, životopisec Pavel Kosatík knihu Běžec Emil, ČRo 1 Radiožurnál svou knihu Olympijský rok.
Logo českých olympioniků pro Rio zdobí Zátopek
Legendární běžec dlouhých tratí Emil Zátopek se stal hlavním marketingovým symbolem letošní české účasti na olympijských hrách. To se projevilo nejen použitím jeho kresbičky v logu českých olympioniků, ale i ve stěžejní instalaci Davida Černého pro takzvaný Český dům v Riu. Tou se v letošním roce staly pohybující se „Zátopkovy nohy“. Vzniklo jich celkem sto párů a objeví se nejen v Riu, ale právě také v českých olympijských parcích a v pražském Quadriu, kde už jsou instalovány, konkrétně zavěšeny na strop, který je přeměněn na běžeckou dráhu.
Zatímco Černého instalaci pro předchozí olympijské hry v Londýně - známý klikující double-decker - platil Agrofert a stal se po skončení olympiády jejím majitelem, nová instalace stěžejního partnera nemá. S její realizací nicméně pomohla Škoda Auto, která dodala motorky do stěračů, jež umožnily nohy rozhýbat. Po skončení olympiády by měly být rozprodány. „Jedny už vlastní švédská ambasáda a ani o další zájemce prý není nouze,“ říká šéf komunikace ČOV Brodský.
V prostorách pražské fan zóny ve Quadriu se prezentují mimo jiné ty značky, které jsou přímými dodavateli českého olympijského týmu, například dodavatel oblečení Alpine Pro nebo výrobce hodinek Prim. který u příležitosti olympiády představil speciální edici svých hodinek. Třemi sty z nich vybavil českou olympijskou výpravu a další by se měly prodávat pouze po dobu olympiády.