Průběh říjnového semináře o České televizi, kam poslanci nevpustili veřejnost, je volně k přehrání. Na YouTube ho zveřejnil moderátor Luboš Xaver Veselý, zde první a zde druhý díl.

České startupy dostávají peníze i rady od investorů z Venture Clubu

Nový sponzor AppParade dává 10 tipů, jak udělat dojem na investora a čeho se vyvarovat

Hanuš Brychta (vlevo) a Petr Šedivý, místopředseda a předseda klubu. Foto: Venture Club

Hanuš Brychta (vlevo) a Petr Šedivý, místopředseda a předseda Venture Clubu

Počty nově uváděných startupů každý rok rostou, v Česku ale nemají zrovna snadnou pozici. Vedle rozsáhlé byrokracie musí bojovat také o zájem investorů, kteří dosud věnovali hodně pozornosti rostoucím cenám nemovitostí či dluhopisům. Víc než 90 % startupů tak v minulých letech nesehnalo dostatek peněz pro svůj rozvoj nebo na potřebnou expanzi do zahraničí.

Letos to ale vypadá pro startupy dobře, zájem velkých, středních i malých investorů se zvyšuje. Při komunikaci s investory ale neplatí klasické PR poučky. „Pokud chce startup skutečně zaujmout investory, nestačí mít zajímavý nápad, musí mít dobře připravenou prezentaci svých záměrů, tým, lépe už něco odpracováno a investováno a hlavně také realistický byznys plán, ideálně opřený už o konkrétní zkušenost s klienty a trhem,“ radí začínajícím zájemcům Petr Šedivý, jeden ze zakladatelů a předseda výboru soukromého investičního klubu Venture Club, který v Česku působí už tři roky.  

Znaky úspěšného startupu

Investoři mají nadbytek nabídek projektů, a nemají čas se prokousávat nepřehlednými prezentacemi startupů. Nejlépe podle Petra Šedivého působí projekty, které:

  1. přinášejí originální produkt nebo služby, které zatím na trhu chybí a umí o tom přesvědčit investory,
  2. mají český původ,
  3. zpracovaly důkladnou analýzu trhu a zahraniční konkurence,
  4. jsou založeny na předem známém a ověřeném obchodním modelu,
  5. mají sehraný tým, není to projekt jednoho muže,
  6. v jejich obchodním plánu nechybí analýza budoucí personální náročnosti, včetně očekávaných mzdových nákladů,
  7. disponují částí vlastních finančních zdrojů,
  8. průběžně řeší patentovou a právní ochranu svého know-how,
  9. nabízejí jasnou vizi růstu s možností expanze do zahraničí,
  10. nabízejí konkrétní model zhodnocení investovaných prostředků, například počítají s možností prodat investovanou firmu v budoucnu některému z velkých nebo globálních hráčů, nebo plánují zajímavý dividendový model.

Perspektivním startupům, které projdou prvním kolem výběru, ale ještě potřebují doladit a nasměrovat, pak Venture Club nabízí pomocnou ruku v podobě takzvaného Dne D Creative. „Při těchto poradenských dnech dáváme možnost lidem ze startupů, aby se naživo představili našim členům, včetně velkých i menších investorů, a čelili pak jejich otázkám. Na oplátku od nás dostanou pomoc s vytvořením obchodního modelu a plánu rozvoje,“ vysvětluje Petr Šedivý.

Příklad úspěšného startupu: Behavee

Prezentace týmu Behavee na 26. Dnu D ve Venture Clubu. Foto: Venture Club

Prezentace týmu Behavee na 26. Dnu D ve Venture Clubu. Foto: Venture Club

Rady zkušených investorů z Venture Clubu i jejich investice ve výši 12 milionů Kč tak například pomáhá s expanzí úspěšnému projektu Behavee. Ten českým i světovým firmám nabízí optimalizaci nákupních doporučení pro zákazníky, kteří navštíví jejich web, dále personalizované kampaně, vylepšený pohled na košíky a doporučování zboží. Startup Behavee dokáže zákazníkům navrhnout ty nejlepší nabídky v reálném čase. To vše při dodržení veškerých pravidel ohledně ochrany soukromí uživatelů včetně GDPR.

„Projekt Behavee nás zaujal svou vizí, nasazením pro věc i personálním obsazením. Věříme, že zkušený tým dokáže nástroj nejen vyvinout, ale i prosadit v globálním měřítku,“ komentuje investici Petr Šedivý. Úspěšnou spolupráci mezi Venture Clubem a týmem Behavee pomohli realizovat právníci kanceláře Borovec Legal pod vedením Davida Borovce, člena výboru Venture Clubu. Jejich tým zkušeně zvládá smluvní dokumentaci investičních vstupů do projektů, ochranu patentů a kontrolu všech závazků obou subjektů. O dozor vývoje projektu se zase postará další člen klubu, odborník na softwarová řešení Vratislav Zima, šéf společnosti Synetech.  

Venture Club podporuje projekty z oblastí technologií, inovací i nových softwarových řešení. „Zajímá náš obor mobilních aplikací s možným globálním potenciálem. I proto jsme se stali sponzorem AppParade, prestižní soutěžní přehlídky nových mobilních aplikací. Přehlídka představuje nové zajímavé projekty k využití i k případné investici,“ dodává Petr Šedivý.

Příležitost ke svobodnému rozvoji

„Naší filozofií je vytvářet možnosti, aby se k některému velkému a zkušenému investorovi, který investuje větší sumu do vybraného perspektivního projektu, mohli připojit i menší investoři, kteří by se jinak k podobně zajímavé investici zřejmě nedostali,“ říká Hanuš Brychta, jeden ze tří zakladatelů společnosti 2N Telekomunikace a místopředseda výboru Venture Clubu. Velcí investoři podle něj projekty nejenom důkladně vybírají, ale následně je i dozorují. I to je činnost, na kterou by malý investor neměl kapacitu a zřejmě ani zkušenosti.

Další výhodou takzvaných „andělských“ investičních klubů je podle Hanuše Brychty velká flexibilita a pružnost při dalším rozvoji vybraných startupů. Tím se investiční kluby liší od „investičních laboratoří“ velkých firem. Ty sice také dokážou nabídnout zkušené mentory, ale současně potřebují startupy natlačit do předem určených škatulek a firemních programů, což může být často omezující. Někdy to mladým zakladatelům startupů úplně sebere jejich vizi. Soukromé investiční kluby ale dávají začínajícím startupům možnost organického a zdravého růstu bez předem určených šablon. Venture club je pak originální v tom, že spolu s „andělskými“ investicemi do startupů nabízí i vzdělávací a společenskou funkci.

Chcete také investovat do startupů?

Unikátní model Venture Clubu umožňuje investovat přímo do startupů nejen velkým investorům, ale i menším, kteří se k vybraným projektům mohou přidat přes online investiční platformu. Mluvíme-li o investicích formou přímého vstupu s vazbou na celkový výsledek projektu, řada investičních klubů vyžaduje nemalé vstupní poplatky a poměrně vysoké limity pro minimální výši investice. Ve Venture Clubu se minimální výše investice může pohybovat i v řádu desetitisíců, díky čemu je dostupná opravdu pro každého. Kromě investic Venture Club pořádá i spoustu vzdělávacích a společenských akcí. Zájemce o startupovou scénu by mohly zajímat Dny D – představení projektů pro investory, které se konají zpravidla jednou měsíčně.

V případě, že máte projekt, pro který chcete získat investora, nebo máte chuť investovat, spolurozhodovat o výběru projektů a jejich dalším směřování, doporučujeme vám stránky www.ventureclub.cz, kde se dozvíte víc.

Text je součástí placeného partnerství s akcí AppParade