Jako každý rok: newsletter, o který si tolik píšete, budeme v červenci a v srpnu posílat jen v pondělí.

Česko čeká coworkingový boom. A konsolidace

Sdílené kanceláře už nabízí v Česku leckdo. Málokdo na tom ale zatím skutečně vydělává.

Business Link

Nejčerstvěji otevřeným coworkingem v Praze je holešovický Business Link Visionary

Koncem letošního roku bude v Praze plocha coworkingových prostor - jinými slovy: sdílených kanceláří - o dvě třetiny větší než byla loni. Sdílené prostory totiž začaly nabízet i subjekty, za kterými stojí velcí developeři. Jen 40 % takových prostor je však v zisku. Kde to drhne?

Plocha sdílených kanceláří v Praze letos meziročně vzroste o 66 %. Ke konci roku 2017 čítala celkově 16.500 metrů čtverečních, zatímco do konce letoška se zvýší na 27.500. Sdílené kanceláře rostou rychle i v regionech. Už teď v Česku funguje 76 coworkingových center o celkové ploše přes 25.000 metrů čtverečních. Na základě svých analýz to tvrdí poradenská společnost Cushman & Wakefield s tím, že do roku 2020 se plochy sdílených kanceláří dokonce zdvojnásobí.

V čem spočívá jejich kouzlo? Sdílené kanceláře fungují na bázi členství, kdy jednotliví uživatelé dostanou za poplatek přístup do plně vybavených kancelářských prostor. A to včetně vysokorychlostního internetu, občerstvení a úklidu. Sdílená pracoviště kromě pohodlí pro samostatnou práci nabízí také spolupráci na nejrůznějších projektech. Sdílené prostory totiž „podporují vztahovou synergii a kreativitu a vytváří funkční komunitu profesionálů“. A zaměstnanci pracující v prostředí coworků jsou prý kreativnější, stíhají lépe termíny, cítí se celkově šťastnější a méně jim hrozí syndrom vyhoření.

Světová jednička obsadí Drn

Zatímco první coworkingové centrum vůbec bylo otevřeno v San Francisku v roce 2005, v Česku se první vlaštovka objevila o čtyři roky později. Momentálně je v metropoli už padesátka takových prostor, přičemž právě letos trh navíc zažívá skutečný boom.

V září byl v samém centru Prahy, na adrese Na Příkopech 14, otevřen prostor projektu HubHub o celkové ploše 2.000 metrů čtverečních. Ještě větší plochu 4.700 metrů čtverečních obsadil další nový projekt projekt Visionary, který v aktuálně módních Holešovicích - čtvrť je sídlem i řady reklamních agentur - provozuje česká pobočka polské společnosti Business Link. Za oběma subjekty přitom stojí velké developerské společnosti. V Business Linku, dosud působícím jen v Polsku, má od loňska poloviční podíl Skanska, zejména na střední Evropu zaměřená HubHub Group je v roce 2016 založenou dceřinou společností firmy HB Reavis.

Největší společností provozující v Česku sdílené kancelářské prostory je česká pobočka mezinárodní společnosti Regus, původně provozovatel výhradně servisovaných kanceláří, který se teď přizpůsobuje poptávce a coworkingový koncept zapracovává do stávajících kancelářských center. Letos coworkingu vyhrazoval 6.430 čtverečních metrů kancelářské plochy, příští rok v květnu tu chce zprovoznit svůj striktně coworkingový koncept původně z nizozemského Amsterdamu, který nazval Spaces. Získal pro něj do dlouhodobého pronájmu budovu Albatros na Národní třídě, v níž po rekonstrukci a dostavbách obsadí 3.500 čtverečních metrů pro víc než 400 uživatelů. Country manažerem Spaces pro Česko a Slovensko je Karel Pelán.

Coworking Spaces bude sídlit na pražské Národní v budově Albatros

Coworking Spaces bude sídlit na pražské Národní v budově Albatros

Výhled z horního patra budovy

Výhled z horního patra budovy

Interiér Spaces

Interiér Spaces

Interiér Spaces

Interiér Spaces

Interiér Spaces

Interiér Spaces

Interiér Spaces

Interiér Spaces

Interiér Spaces

Interiér Spaces

Interiér Spaces

Interiér Spaces

Interiér Spaces

Interiér Spaces

Interiér Spaces

Interiér Spaces

Druhý největší v Česku je zmíněný Business Link. Zbytek trhu se podle Cushman & Wakefield dělí mezi firmy InnoCrystal, Work Lounge, HubHub, pak už téměř deset let působící Impact Hub, který své prostory aktuálně navýšil díky fúzi s projektem K10, Scott & Weber, PaperHub a Node5.

Ale i největší světový provozovatel sdílených kanceláří WeWork už dal vědět, že příští rok otevře prostory na lákavé pražské adrese - na Národní třídě, v nové budově nazvané Drn. V prostoru WeWork Drn nabídne firma, která ve světě provozuje na 280 lokací, celkem 1.100 pracovních míst. A následovat ji mají MindSpace, Betahaus nebo Talent Garden. Coworkingové prostory začínají nabízet i hotely v rámci svých aktuálních prostor.

Už víc pro korporáty než pro startupy

„Sdílené kanceláře se staly fenoménem posledních let díky své flexibilitě, nákladovým úsporám a možnosti networkingu. Zájemci stačí členství, se kterým může využít kancelářský prostor, který je zrovna k dispozici. V případě řetězců navíc může využít členství v pobočkách po celém světě. Kanceláře jsou většinou open space a nikdy nechybí společné kreativní prostory, které jsou přístupné pro všechny členy ke sdílení svých myšlenek, kontaktů či vzájemnému nabízení služeb. Členy také spojuje místní nabídka vzdělávacích akcí, obchodních seminářů a mentorování,“ vysvětluje atraktivitu konceptu Radka Novak, partnerka a vedoucí týmu pronájmu kancelářských prostor Cushman & Wakefield.

Mezi uživateli sdílených kanceláří v Česku s 62% podílem převládají freelanceři - nezávislí profesionálové. Prostory však ze 24 % využívají i korporáty, které ve snaze udržet si kvalitní lidi zaměstnancům dopřávají větší flexibilitu a kreativnější prostředí. Mezi takové patří Microsoft, Accenture, Amazon, Google, Dell, Samsung, HSBC či Volkswagen. Konkrétně ve Spaces v zahraničí sedí firmy nové ekonomiky Spotify, Uber, Airbnb nebo PayPal a podle provozovatele tohoto coworkingu „je velmi pravděpodobné, že je na jaře 2019 v Praze budou následovat i jejich tuzemské pobočky“.

Startupy, kdysi nejčastější uživatelé coworkingových center, kterým sdílené kanceláře pomáhaly snižovat rizika spojená s dlouholetými smlouvami, vysokými provozními náklady a nízkou flexibilitou při rozšiřování, dnes tvoří už jen 14 % jejich uživatelů.

A podle hlavní architektky Cushman & Wakefield Marie Vlčkové v coworkingových centrech sice dál převládají otevřené prostory open space, v souvislosti s vývojem zájmu o ně ovšem nyní mírně roste zájem o uzavřené kanceláře.

HubHub se chce rozšířit

První český HubHub, který v samém centru města poskytuje na ploše 2.000 metrů čtverečních víc než 250 pracovních míst, prostor pro akce a workshopy, terasu, kuchyňky, herní i relaxační zóny, už je prý téměř plný. Po původně slovenském internetovém knihkupectví Martinus.cz se jeho klientem staly český startup Productboard, jehož platforma usnadňuje řízení vývoje produktů nebo prodejní aplikace Letgo. „Pro HubHub jsme se rozhodli poměrně rychle – přesvědčila nás lokalita, design, prostředí a reference. Coworking pro nás byl jasnou volbou i proto, že klasické kanceláře dnes vyžadují tří- až pětiletou vázanost, což je pro rychle rostoucí firmy nevýhodné,“ říká Jakub Kováč, ředitel Letgo pro střední Evropu.

HubHub nejen proto už plánuje expanzi – rozšíření stávajících prostor jednak přímo v budově Na Příkopě 14, jednak v rekonstruovaném Paláci Ara na Jungmannově náměstí. Projekt developera HB Reavis chce nabízet také edukační program, který má stimulovat rozvoj talentů i podnikání a propojovat startupy, korporátní svět, studenty a neziskové organizace. „HubHub není jen o kancelářích a coworkingovém prostoru, ale je zaměřený na spojování lidí a koncentraci talentu,“ prohlašuje Natália Kisková, manažerka pražského HubHubu (a dcera současného slovenského prezidenta).

HubHub otvírá Natália Kisková

HubHub otvírá Natália Kisková

HB Reavis založil HubHub v roce 2016. Koncept v současnosti funguje v Bratislavě, Varšavě, Praze a chystá se rozšířit své aktivity na další evropské trhy. „Dívali jsme se, kam směřuje vývoj. Idea coworkingových prostor se nám líbila, ale věděli jsme, že by asi nebylo dobře, kdybychom ji realizovali my, protože je pro jinou generaci. Pokusili jsme se tedy spojit to lepší z obou světů - startupovou mentalitu a finanční sílu a zázemí HB Reavisu. Čas ukáže, zdali jsme našli ten správný balanc,“ říká ředitel HB Reavis pro Česko Petr Herman. On sám si se v novém prostoru přesvědčil, že na sebe reaguje s jinými lidmi než dřív a po dvou měsících se i naučil chodit telefonovat do telefonní budky.

HubHub

HubHub

HubHub

HubHub

HubHub

HubHub

HubHub

HubHub

HubHub

HubHub

HubHub

HubHub

HubHub

HubHub

HubHub

HubHub

HubHub

HubHub

HubHub

HubHub

Komunikační kampaň projektu HubHub nezahrnuje žádné nadlinkové aktivity, jen sociální sítě Facebook, LinkedIn, Instagram a Twitter a pak také vzdělávací aktivity. “Snažíme se sem dostat lidi na zajímavý content. Počítáme s tím, že se jim zalíbí a budou tady chtít zůstat. Máme třeba smlouvu s právnickou kanceláří Taylor Wessing, která má v každém HubHubu jeden flexi stůl, kde její právníci jednou, dvakrát týdně pracují, ale taky pomáhají startupům,“ vysvětluje manažerka Kisková.    

Jedno místo pro freelancera, který už nechce pracovat z kavárny nebo doma, ovšem v HubHubu měsíčně přijde na 7.200 Kč. Čím konkrétně potenciální klienty přesvědčí? „Především je to krásný prostor, který je funkční a dobře se v něm pracuje. A malé firmy, které si nemohou dovolit takové věci jako je elektřina nebo recepce řešit samy, u nás dostanou fullservis, včetně snídaně, kávy a prosecca.“

S běžeckou dráhou na střeše

Podobně i polský Business Link, který právě otevřel tři patra coworkingových prostor v sedmipatrové budově Visionary svého partnera Skanska v pražských Holešvicích, zdůrazňuje, že přináší „novou komplexní službu“. V jeho případě zahrnuje kromě sdílených prostor také soukromé kanceláře, konferenční místnosti, devět teras, plně vybavené kuchyňky, restauraci, dětskou školku, prádelnu i venkovní multifunkční hřiště s běžeckou dráhou na střeše budovy. A to vše dostupné 24 hodin denně, sedm dní v týdnu. Cena za jeden měsíc užívání začíná na částce 6.500 Kč za jedno pracovní místo.

Business Link

Business Link

Business Link

Business Link

„Naše polské coworkingové pobočky využívají i zaměstnanci American Express, Red Bull nebo Siemens. V Praze plánujeme širokou nabídku jak vzdělávacích, tak inspirativních akcí. Chceme našim klientům nabídnout komplexní služby tak, aby se mohli soustředit na rozvoj svého podnikání,“ říká country manager českého Business Linku Petra Hubačová. V oboru má zkušenosti, před lety vedla jeden z prvních větších coworkingových prostorů TechSquare, v loftové budově v Praze 5 v Křížové ulici.

Skanska přitom joint venture s polským Business Linkem vytvořila až loni v červnu loňského roku. Business Link, která byl založen v roce 2009, do té doby realizoval menší prostory do 1.000 čtverečních metrů. Od spojení s developerem už v domovském Polsku zprovoznila čtvery prostory nad 4.000 metrů, holešovický Business Link se 4.700 metry je jejím prvním zahraničním projektem.

Zahrada u K10

Coworking K10 sídlí ve vile bývalého dánského velvyslanectví

Spojování sil probíhá i na českém trhu, zde přímo mezi jednotlivými coworkingy. Konkrétně skupina Hub Ventures, majitel průkopnické sítě coworkingových center Impact Hub, nedávno získala většinový podíl v centru K10 Coworking u vinohradského parku Grébovka. Díky tomuto spojení bude mít Impact Hub coworkingový prostor v Praze o celkové rozloze 2.750 metrů čtverečních, jeho plocha v celém Česku zabere 7.700 metrů čtverečních. Skupina zdůrazňuje, že v její síti se ročně uspořádá tisícovka velkých akcí a probíhá zde i několik akceleračních programů pro podnikatele, které se týkají víc než stovky projektů.

K10

K10

K10

K10

Jen čtyři z deseti vydělávají?!

Vstup velkých realitních hráčů na trh a jeho konsolidace jsou možnou reakcí na nezanedbatelný problém. Sdílené kanceláře nejsou zatím příliš výnosný podnik. Podle zmíněné analýzy společnosti Cushman & Wakefield totiž jen 40 % všech coworkingových center na světě generuje zisk. To platí i pro Prahu, kde průměrná cena za pronájem kancelářského místa je 3.600 Kč nebo 300 Kč za den.

Kolik stojí pracovní místo za měsíc

  • 7.200 Kč v HubHubu v centru Prahy
  • 6.500 Kč v Business Link Visionary v Praze-Holešovicích
  • 3.600 Kč průměrně v Praze
  • 2.200 Kč průměrně v menších městech

Zdroj: Cushman & Wakefield, BNP Paribas Real Estate, jednotlivá centra

Ziskovost těchto projektů roste s velikostí plochy sdílených kanceláří, ale také s jejich věkem. Zjednodušeně řečeno, čím větší počet členů centrum má a čím déle je na trhu, tím lepší jsou jeho ekonomické výsledky. Celých 40 % všech coworkingových center v Praze ale nepřesahuje 150 metrů čtverečních. Sdílené kanceláře nad 1.000 metrů čtverečních tvoří jen 10 %. Světlá budoucnost tak pravděpodobně čeká jen zavedené a silné značky, nebo ty, které získají podporu silného strategického partnera.

Plocha coworkingových prostor v Praze

  • 2017: 16.500 metrů čtverečních
  • 2018: 27.500 metrů čtverečních
  • 2020: 48.000 metrů čtverečních

Zdroj: Cushman & Wakefield

„Když jsem v roce 2009 zakládala jeden z prvních coworkingů v Praze, bylo to skutečně těžké. Museli jsme hodně vysvětlovat, co to je a proč by tam lidé měli pracovat. Tehdy si nedokázali spočítat, že když jedno pracovní místo stojí šest a půl tisíce, získáváte za to i další služby jako je recepce, tiskárna nebo kávovar. Když si to spočítáte, vyjde to na hezkou částku. I developeři proto chtějí tento zajímavý prvek umístit do svých budov bez ohledu na to, že to třeba první dva roky nebude vydělávat,“ vysvětluje Petra Hubačová z Business Linku.

Kancelář i jen na minuty

Coworkingový boom nenabízí příležitosti jen pro developery, majitele či pronajímatele kanceláří. Vznikají i návazné služby, vycházející ze zájmu o tento typ prostor. V červenci zahájil činnost český projekt Coworkbooking.com, globální platforma pro rezervaci pracovních míst v coworkingových prostorách celého světa. Digitální nomád tam má dnes na výběr z 5.000 sdílených pracovních prostor v 800 měst na celém světě.

„Coworking jako celosvětový fenomén dospěl. Doby, kdy pracovat na dálku odkudkoli na planetě byl jen výstřelek, jsou definitivně pryč. V roce 2007 existovalo na světě pouze 14 coworkingových center, dnes je jich 14.000. A průzkumy a kvalifikované odhady na toto téma potvrzují, že kolem roku 2020 bude na světě vzdáleně pracovat celá miliarda lidí,” říká zakladatel projektu Jiří Opletal.

Český proptech startup Locco zase představil koncept sdílených kanceláří inspirovaný Sillicon Valley. Má „vdechovat život“ nevyužitým prostorám kaváren a dalším místům, kde chce vytvářet minutové sdílené kanceláře. V nich se platí jen za skutečný čas účtovaný po minutách a které jsou propojeny přes mobilní aplikaci. Taková síť by prý do budoucna měla nejen pomáhat lidem optimalizovat pracovní čas a šetřit peníze, ale odlehčit městům od zbytečné dopravní zátěže a dalšího developmentu.

Sdílená pracovna Locco funguje v prostorách pražského Friends Coffee House

Sdílená pracovna Locco funguje v prostorách pražského Friends Coffee House

Projekt, který získal finanční investici od J&T Ventures, každopádně získal ocenění na mezinárodním realitním veletrhu MIPIM v Londýně v roce 2016 ve dvoudenním hackhatonu, v jehož rámci vznikla jeho myšlenka a prototyp jeho mobilní aplikace.   

A zatímco v červenci se konal celorepublikový Den otevřených coworkingů, v září v Praze proběhl druhý ročník mezinárodní konference o coworkingu a nových formách práce TechoCon, jejíž hlavní řečníci do Prahy přijeli z USA a Británie. Akci o nových technologiích, pracovním prostředí a trendech v zařizování kancelářských prostor, kterou ve svém showroomu pořádala společnost Techo, evropský výrobce a dodavatel kancelářského nábytku a interiérů, navštívily na tři stovky lidí.