Hodnocení jako v Reklamní katovně
Oslovujeme přední české odborníky na maloobchod, instore marketing a retail marketing s tím, aby hodnotili novinky v oboru. Kdo tentokrát přispěl?
- Tomáš Krásný – 25 let ve výzkumu trhu a obchodu, zakladatel Incoma Research, poté v mezinárodním managementu sítě GfK. Dnes partner ve společnost Blue Strategy, poradce a content manager konferencí včetně Retail Summitu a Retail in Detail.
- Barbora Krásná - v roce 1991 stála při vzniku výzkumné společnosti Incoma Research, specializované na retail a shopper marketing. Dnes je spolumajitelka společnosti Blue Events, řídí organizaci konferencí Retail Summit, Retal in Detail a Brand Management.
- Monika Hrubalová - zkušenosti s řízením marketingových a obchodních pozic od roku 1997, více než 10 let pracuje pro obor instore marketingu aktivní účastí v radě POPAI CE, vyučuje obor marketingových komunikací.
- Martin Boček - odborník na instore komunikaci, působil 13 let v Ipsosu jako ředitel obchodního rozvoje, nyní čerstvě v Global Marketingu.
Nejdřív aktuální ceny v řetězcích.
Z aktuálního spotřebního koše
Tento týden litr stolního oleje v Bille jen za 19,90 Kč.
A teď už souhrn dění tohoto týdne.
„Z pasti promoakcí pomůžou data a mobil“
I když kupní síla Čechů roste, proč tu obchodní řetězce nedokáží zastavit spirálu čím dal většího počtu slev a promoakcí, které jsou přitom čím dál míň efektivní? To bylo téma výroční konference Retail in Detail, která proběhla ve středu v pražském hotelu Pyramida.
Plná polovina tržeb maloobchodníků v Česku loni plynula ze slevových akcí, ačkoli jen desetina Čechů uznává, že při nákupu v prodejně ovlivňují jejich výběr značky slevové akce. V Německu to přiznává čtvrtina lidí, ale jen čtvrtinu tržeb mají tamější obchodníci díky slevám. Ukazují to aktuální data průběžného výzkumu Nielsen Shopper Trends. Jiný výzkum od GfK tvrdí, že mezi lety 2014 a 2015 vzrostl trh rychloobrátkového zboží v Česku o 5 %, přičemž plné čtyři pětiny tržeb z tohoto růstu opět přinesly slevové akce. Podle Nielsen ScanTracku je průměrná hloubka slevy konkrétně třeba u čokoládových tabulek 32 %, u instantní kávy 28 %, a u čokolády dvě třetiny, u kávy pak čtyři pětiny tržeb pochází ze slev. Ostatní kategorie přitom nejsou výjimkou.
Jestliže v roce 2015 měli čeští retaileři zmíněných 50 % z promoakcí, ještě v roce 2009 to bylo jenom 35 %. Přitom v roce 2015 činil růst HDP i nominálních mezd okolo 4 %. „Lidé mají reálně víc prostředků na nákup zboží, což by mělo stimulovat spotřebu,“ upozornili výzkumníci z Nielsenu. Čísla statistického úřadu potvrzují údaje z průběžného spotřebitelského indexu Nielsenu – navzdory tomu zde od krize v roce 2008 objemy prodejů rychloobrátkového zboží narostly jen 1,7 %, ceny pak o pouhých 0,4 %. Přitom cena je pro Čechy jen součástí jednoho z pěti hlavních kritérií, podle nichž se pro nákup rozhodují. Hlavním faktorem pro to, kde kupovat, je „jednoduše najdu vše, co potřebuji“. Následuje „příjemný zážitek z nakupování“, „vždy mají dostatek zásob“, „dobrý poměr ceny a kvality“ (tento faktor je až čtvrtý v pořadí), následně „čerstvé potraviny vysoké kvality“. Nielsen rovněž upozorňuje, že často se dávají do promoakcí a slev výrobky, které by si spotřebitel koupil tak jako tak, místo toho by bylo třeba nabídnout něco jiného, přitáhnout ho něčím výjimečným.
Frekvence a množství slevových akcí v obchodních řetězcích postupně narůstá, ale jejich efektivita klesá. „Byť kupní síla roste, ceny zůstávají a nikdo je nedokáže zvednout,“ shrnul na zmíněné akci její organizátor a moderátor Tomáš Krásný. „Situace je o přežití. Všichni se snaží generovat obrat, jakýsi objem, a to při minimálním profitu,“ přispěl neradostnou analýzu nálady na trhu šéf obchodního rozvoje Kofoly Petr Sláma. Z dat Nielsenu za rok 2015 přitom vytáhl, že kategorie soft drinks brala plných 65 % tržeb z promoakcí. Bude to v roce 2020 už 100 %? Podle dalších jsou navíc slevy špatně zamířené a jedna stíhá druhou. „Ze 40 % míří promoakce na špatný sortiment, který nemá cenovou elasticitu. Je tedy jedno, za kolik bude, stejně nepřinese zvýšení tržeb. Navíc akce se dějou z týdne na týden, v týdenní periodicitě. Kdo to může stíhat naskladnit a přecenit?“ řekl ředitel výzkumné firmy Logio Tomáš Formánek. V celoročním kolotoči slev pak pozbývá smyslu zlevňovat ke zvláštním obdobím. „Bojíme se už dělat sezónní slevy. Odsouhlasíte 18,90 Kč za plechovku Prazdroje na Vánoce, a na Velikonoce se prodává za 16,90. Tím pak působíte na zákazníka, že ho okrádáte nebo nejste schopni vyjednat cenu,“ dal Pavel Březina, šéf řetězce „jednot“ Coop.
Zákazníkům nízké ceny přirozeně nevadí, ba co víc, žádají, aby sleva neměla vliv na kvalitu, jak ukázal nedávný průzkum internetového slevového agregátoru Skrz.cz. „Loajalita je na bodu nula. Samozřejmě existují věrnostní systémy, ale zákazníci přebíhají od jednoho obchodníka k druhému, jak se to hodí,“ podotkl Ondřej Žák z auditorské společnosti EY (dřív Ernst & Young).
V převaze obchodníků a klasických retailerů se čekal hlas naděje z digitálního prostředí. Tím ve středu v Pyramidě byl šéf skupiny digitálních agentur Kindred Michal Nýdrle. Ten vytáhl zase jiná data Nielsenu (a Googlu) – totiž že penetrace chytrých telefonů je v české populaci už nadpoloviční, že víc než polovina Čechů je pro personalizované nabídky a že čtyři z pěti Čechů preferuje věrnostní kluby. „Můžeme se konečně začít zbavovat blbých plastových kartiček, které nám řetězce pořád cpou do peněženek,“ prohlásil Nýdrle. Jinými slovy: radí poznávat konkrétního zákazníka a dostávat se k němu přes mobil.
Kromě vlaštovek, jako je Club Card od Teska či scan & go v Globusu v Čakovicích tu přitom Nýdrle „neviděl pořádný příklad omnichannelu“, propojení kamenných prodejen s online prostředím. „Klasický retail by měl brát inspiraci od komplementární kategorie, a to jsou hráči na poli e-commerce. Sice ti největší z této oblasti v podstatě necílí, ten se zeleným mužíkem dělá totální kobercový nálet, ale neřeší, jestli posílá ženě nebo muži, malé e-shopy nicméně pracují mnohem víc se zákaznickými daty.“ Resuscitace se od Nýdrleho dočkala také technologie iBeacon, pracující přes bluetooth. „Dnes díky autům mají bluetooth zapnutý skoro všichni, není to taková překážka jako před lety. Ano, používáte heatmapy, ale ty jsou anonymní, iBeacon pomůže deanonymizovat data a promítnou je do věrnostního klubu. Budete schopni dělat cílenou nabídku a navíc data prodávat dál,“ nabádal maloobchodníky digitální marketér. „Cesta ze slevové pasti nebude razantní změna, ale pozvolná. Pokud digitální prostředí může přispět, možná to bude tak, že stejné médium budete používat v jiném kanále. Místo schránek budete dostávat k lidem letáky v mobilních aplikacích, online, personalizované,“ načrtl Michal Nýdrle. „Inovovat, analyzovat, spolupracovat s těmi, kteří umí, a nebát se,“ zní podobně rada šéfa Logia Formánka.
V personalizované slevy věří i internetoví obchodníci kolem Tomáše Čupra – tento týden je oznámil online supermarket Rohlik.cz a přední portál zlevněných nabídek Slevomat posílá do své nové mobilní aplikace Hele slevy podle místa a času.
Za tvůrce programu mohu vyjádřit s konferencí velkou spokojenost - nejen proto, že se dostavil úctyhodný počet účastníků (165), ale zejména s ohledem na velmi konkrétní a konstruktivní diskusi. Řečeno slovy jednoho účastníka: ‚Povedlo se! Přijel jsem se inspirovat, odjíždím spokojen.‘ Věřím, že díky řadě velmi detailních analýz si všichni zúčastnění uvědomili hloubku promoční pasti a potřebu hledat cestu ‚z toho ven‘. O tom, že prezentované výzkumy zaujaly, svědčí mimo jiné to, že duo Karel Týra-Michal Čepek ze společnosti Nielsen získalo ve výzkumu mezi účastníky nejlepší hodnocení. Konference dospěla mimo jiné k závěru, že neexistují rychlá řešení a že bude třeba postupovat v mírných, ale systematických krocích, které musí dělat výrobci i obchodníci. Přes tento haškovský závěr o pokroku v mezích zákona však bylo cítit, že je zde také šance na razantnější změnu - ta ale přijde zvenčí, nad rámec tradičních postupů a jednání. Přinesou ji nové technologie a digitální revoluce. Účastníky Retail in Detail zjevně nejvíce zaujala mobilní řešení - jako druhou nejlepší prezentaci totiž zvolili společné vystoupení Petra Slámy z Kofoly a Zdeňka Nového z firmy Cool Ticketing na téma mobilního kuponingu.
Tomáš Krásný (Blue Events)
Air Bank rozjíždí bezkontaktní výběr
Air Bank před čtyřmi lety přišla jako první s bankomaty, které umožňovaly vybrání si libovolných bankovek. Ve středu přišla opět s novinkou, kterou český trh ještě nezná - bezkontaktní bankomaty. Koncept je logickou návazností na rostoucí popularitu užívání bezkontaktního placení, 70 % karet vydaných u nás bylo loni bezkontaktních. Zájem roste i o bezkontaktní nálepky. První tři bankomaty už stojí, dva v Praze a jeden v Brně, v průběhu roku plánuje Airbank přestavění dalších bankomatů na bezkontaktní. Celý proces úplného spuštění funkce je ale zpomalen softwarovými úpravami na straně dodavatele bankomatů Wincor Nixdorf a společnosti Global Payments, která transakce z bankomatů zpracovává. Výběr z nich je stále omezen zadáváním pinu, důvodem je bezpečnost. Pro majitele bezkontaktních nálepek bude do budoucna vytvořen speciální ověřovací kód podobný pinu. Do budoucna chystá Airbank platbu přes mobilní telefony vybavené technologií NFC, která umožňuje nahrazení jednotlivých identifikačních prvků, jako jsou právě karty nebo i klíče, jedním společným prvkem.
Airbank si tímto krokem určitě posiluje pozici bankovního inovátora a už se těším na to, jak to zkomunikuje zákazníkům v reklamní kampani. Bezkontaktní platby v maloobchodě jsou hit, který se u nás zabydlel neuvěřitelně rychle (člověk s kontaktní kartou si již dnes připadá méněcenný) a podobné to asi bude i s bezkontaktními výběry z bankomatů. Klíčovou otázkou je samozřejmě bezpečnost – tisková zpráva Airbank ji zmiňuje a věřím, že to je absolutní priorita projektu.
Barbora Krásná (Blue Events)
Před pár dny mi ukradli platební karty a byla jsem ráda, že je nemám bezkontaktní. Zase oproti standardním bankomatům to nějaká významná úspora času nebude (tedy jestli to dobře chápu).
Monika Hrubalová
Jde o kompromis mezi pohodlím a bezpečností. Je dobré, když si každý může zvolit, k čemu se chce více přiklonit. Z pohledu dalších málo uváděných výhod bych zmínil zrychlení celkového procesu výběrů a tedy zmenšení front před bankomaty, dále pak usnadnění pro naše postižené spoluobčany a nemožnost zlodějů ‚okoukat‘ náš pin kód.
Martin Boček
Billa Easy jako nová privátní značka
Privátní značky jsou u nás už od roku 2010 na vzestupu a zavedli je snad všichni retaileři. Ani Billa není výjimkou a nováčkem, co se private labels týče, už dávno se prodávají její výrobky Billa Premium, Naše Bio, uzeniny Vocílka nebo nejstarší privátní značka firmy - Clever. Nově přichází na trh značka Billa Easy, jejíž koncept je postaven na tom, že si zákazník může dopřát rychlé jídlo v jakoukoliv denní dobu. Značka zahrnuje saláty, bagety, sendviče, předvařenou zeleninu nebo i hotová jídla. Sortiment by měl být umístěn v chladících vitrínách hned za ovocem a zeleninou. Největší konkurenti Billy na našem trhu zatím podobný sortiment pod privátní značkou nezavedli.
Konečně privátní značka s opravdovou hodnotou pro současného uspěchaného zákazníka! Asi nejen já, ale i spousta dalších lidí touží po snadných a jednoduchých řešeních zdravé svačiny či oběda. Doufejme, že když se budou takové Easy výrobky nabízet poblíž ovoce a zeleniny, znamená to, že se budou snažit nejen navenek působit zdravě, ale budou se doopravdy skládat ze zdravých surovin, a hlavně budou chutné. Určitě je vyzkouším.
Barbora Krásná (Blue Events)
Norská Orkla převzala Hamé
Poslední březnový den ohlásila norská skupina Orkla úspěšné převzetí Hamé. Dohoda o akvizici, které Orkle zdvojnásobí její středoevropský obrat, byla podepsána už na začátku prosince loňského roku. O tom, komu podíl Hamé prodá dosavadní majitel lucemburská firma Decapterus, se spekulovalo delší dobu. Ve hře byl mimo jiné i fond Hartenberg, která spravuje Andreji Babišovi část jeho financí. Nakonec se firma dohodla s Orklou, společností dodávající značkové spotřební zboží na skandinávský, pobaltský nebo i indický trh, na nákupní ceně 175 milionech eur. Kromě Hamé vlastní Orkla Vitanu, rumunskou společnost Orkla Foods Romania a rakouskou společnost Felix. „S Hamé a Vitanou se Orkla stává atraktivním dodavatelem pro potravinářský trh v Česku i na Slovensku. Tato transakce rovněž posílí náš byznys v Rumunsku. Silnější pozice ve střední Evropě zajistí Orkle prostor pro další růst na těchto trzích,“ uvedl Atle Vidar Nagel-Johansen, viceprezident společnosti Orkla a generální ředitel společnosti Orkla Foods. I zástupci Hamé, lídra na českém trhu paštik, hotových jídel nebo dětské výživy, hodnotí akvizici jako pozitivní krok. „To, že se novým majitelem Hamé stala skupina Orkla, je pro firmu Hamé a její budoucnost dobrá zpráva. Hamé se nyní ve svém dalším růstu může opřít o velkého a zkušeného strategického investora, který bude dlouhodobě podporovat posilování a inovace jeho produktových značek i rozvoj firmy jako takové. Hamé zase díky své pozici v regionu a potenciálu dalšího růstu Orkle pomůže posílit na těchto trzích a v daných kategoriích,“ okomentoval převzetí generální ředitel Hamé Martin Štrupl. Hamé loni vydělala za vlastní a importované výrobky o 8 % více než loni, tedy 6 miliard Kč, 67 % z toho přišlo z Česka a Slovenska. Podíl tržeb v Čechách ale dlouhodobě klesá, proto se chce Hamé zaměřit na asijský trh prostřednictvím rozvoje produkce své pobočky v Rusku.
Hamé je silná česká (či spíše moravská) značka a je moc dobře, že je nyní vlastnicky stabilizována a může se rozvíjet také jako silný exportér. Současně jde o signál, že i Vitana má velmi jasnou budoucnost. V době, kdy velké korporace optimalizují svoji strukturu a přesouvají výrobu potravin a dalšího rychloobrátkového zboží do ciziny, je investice ORKLA Foods do silných lokálních značek opravdu velmi dobrá zpráva.
Barbora Krásná (Blue events)
Segafredo a Trek vytvořily tým, působí i u nás
Na konci loňského roku ohlásila italská společnost Segafredo Zanetti v Trevisu projekt zdánlivě nesourodé spolupráce. Od v lednu letošního roku oficiálně stala partnerem týmu americké cyklistické společnosti Trek. Pod názvem Trek-Segrafredo závodí tým 27 závodníků ze 14-ti zemí od 1. ledna 2016. Zatím se celá kooperace projevila hlavně změnou dresů, Segafredo týmu poskytlo také kola v barvách zemí, které reprezentují. Od začátku dubna se jejich spolupráce dotkla i českého trhu. Prvním krokem byla účast na veletrhu For Bikes v Letňanech v prvních dubnových dnech, kde firmy společně vyhlásily soutěž „Na kole s kávou Segafredo“. V rámci soutěže mohou účastníci od 15.4. 2016 sdílet na Facebooku Segafreda fotky, které se pochopitelně týkají oficiálního názvu soutěže. Výhrou je kolo Trek Emonda AL 4 v hodnotě 35 990 Kč.
Jasná zpráva: s kávou to lépe šlape! Segafredo si tím dále vylepší image a pro cyklisty je to vhodná spolupráce – mohou říkat, že káva je jejich jediný doping (v kontextu všech dopingových skandálů poslední doby by to mohl být docela užitečný slogan….)
Barbora Krásná (Blue events)
Ano, myslím si že cross-marketing je směrem, který dává více možností, jako v tomto případě.
Monika Hrubalová
Mixit bez palmového oleje
Na konci loňského roku se globálně zvedla vlna protestů a bojkotu nákupu potravin obsahující palmový olej, kvůli kterému byla v Indonésii zničená obrovská plocha pralesů. Vlnu solidarity vyvolaly především fotografie polomrtvých orangutanů, které dobrovolníci z lesa zachránili. Český internetový obchod Mixit se po tlaku spotřebitelů a po vzoru společností jako Rohlik.cz, Fabio nebo Bidvest (zmrzliny Prima) rozhodl stáhnout z oběhu produkty obsahující tento typ oleje. Do té doby obsahovaly asi 3 % produktů palmový olej, jednalo se hlavně o čokolády a polevy. Jako symbol solidarity se zvířaty, které kvůli palmovému oleji ztratily domov, si mohou zákazníci objednat tubusy na směsi cereálií nebo sušeného ovoce s obrázky opic v pralese. „Ve skutečnosti už jsme začali postupně nahrazovat ingredience obsahující palmový tuk začátkem roku 2015, takže nejde jen o reakci na aktuální mediální vlnu. Prakticky u všech našich výrobců jsme dosáhli podmínek, kdy vyrábějí část sortimentu jen pro nás a bez jeho použití,“ dodává Martin Walner, spoluzakladatel Mixit. Odstranění palmového oleje a náhrada jinou alternativou se negativně projevila na ceně, zástupci společnosti se ale podle všeho dohodli s dodavateli na vyšších odběrech, aby zákazník nepoznal rozdíl.
Palmový olej je dnes zakázané slovo – nejdříve z výživového, posléze i ekologického hlediska. Nejsem si jistá, jestli to je největší problém dnešního světa, zejména ve vztahu k relativně nízkému procentu jeho podílu v potravinách - škody páchá spíše jeho biopalivové využití. Ale mladí a dynamičtí spotřebitelé (včetně cílové skupiny Mixitu) to tak vnímají a je tedy asi třeba reagovat.
Barbora Krásná (Blue events)
Jenom jsme se nedověděli, co je jeho (tedy toho palmového oleje) alternativa.
Monika Hrubalová
Skandinávský model ochrany obchodů přichází do Čech
Retaileři v obchodních centrech se rozhodli efektivněji bojovat proti krádežím organizovaným gangy a prosazují tzv. princip sdílené ochrany, jinými slovy skandinávský model. Proč právě skandinávský? Švédsko i Norsko jsou královstvím, a to především obchodních center. Jiný typ ostrahy už tam dnes téměř není k nalezení, důvody jsou většinou ekonomické. V praxi princip sdílené ochrany zajišťují patroly, které obchodník přivolá stiskem tísňového tlačítka. Jedna ostraha přitom hlídá více obchodů najednou, z čehož vyplývá nesporná výhoda pro prodejce - náklady se rozdělí mezi jednotlivé střežené obchody. „Zájem o skandinávský model zabezpečení mezi obchodníky v Česku meziročně zvyšuje o 10 %. Mobilní hlídky vlastně reagují na požadavky obchodníků, kteří sice chtějí kvalitní ostrahu, ale z finančních důvodů si nemohou dovolit její stálou přítomnost na prodejně,“ upřesňuje Tomáš Franek z agentury Securitas, který se zabývá mobilními bezpečnostními službami. U nás službu využívá fastfood KFC, Vodafone, nebo třeba síť optik Optique.
Krádeže, kriminalita a z toho vyplývající ztráty jsou obrovské téma maloobchodu, zejména u nás, kde tento problém podle dostupných informací překračuje evropský průměr. Skandinávský model ochrany vypadá efektivně. Hlavní je, aby umožnil zvýšit platy personálu bezpečnostních služeb a jejich kvalitu. Mám pocit, že řada agentur pod tlakem na náklady zaměstnává velmi levné, ale zároveň velmi problematické či málo motivované lidi, a rizika maloobchodu tak spíš zvyšuje, než snižuje.
Barbora Krásná (Blue events)
Věrnostní kampaň Penny se nápadně podobá „albertovské“ kampani
Spotřebitelskou věrnostní kampaň, ne nepodobnou té, která momentálně běží v Albertu, spustil další maloobchodník - tentokrát Penny. Od 31.3. do 27.7. se mohou zákazníci zúčastnit akce nazvané „Celé Česko peče v nejlepší formě“. Za každý nákup nad 200 Kč získá zákazník jeden bod, když jich nasbírá 35, má slevu 98 % na formy na zapékání a hrnce společnosti Fontignac. Akci podporuje microsite www.penny-fontignac.cz, kde je možné čerpat inspiraci, jak jinak, než na zapékané pokrmy. Kampaň je podpořena spoty v Rádiu Penny live, POS materiály v prodejnách a mediální kampaní v tištěných a online médiích.
Vzájemné odlišení obchodníků prostřednictvím cenových, ale i necenových promocí je samozřejmě docela těžký úkol. Na druhou stranu, zákazníci mají tento typ promocí rádi a vyhovuje jim, tak proč jim nevyjít vstříc. To, že Albert i Penny dělají podobné věci má svoji vnější i vnitřní logiku. Vnější strategický záměr je založen na předpokladu, že jejich klientela se od sebe příliš neliší a to, co kdysi bylo striktně děleno na diskont a supermarket se postupně v hlavách spotřebitelů transformuje do jednoho formátu ‚supermarketu s atraktivními cenami‘. Ostatně, třeba ALDI nebo Lidl se v řadě zemí začínají cíleně prezentovat jako supermarkety. Konkrétní podobu kampaně pak dotváří vnitřní logika daná tím, že marketingová ředitelka Alberta přešla před časem do Penny.
Barbora Krásná (Blue events)
Nějak mi unikla hlavní myšlenka spotu, opravdu v tom nevidím žádnou pointu.
Monika Hrubalová
Lidl prospívá českým dodavatelům
Lidl zveřejnil výsledky, ve kterých demonstruje, že českým dodavatelům pomohl zlepšit jejich pozici v exportu. Čeští výrobci mohli distribuovat své produkty do 17 partnerských zemí Lidlu, hlavně do Slovenska, Polska, Maďarska, Rumunska, Bulharska, Chorvatska, Slovinska, Velké Británie, Finska nebo do států jižní Evropy. V loňském roce export těchto výrobků dosáhl 4,6 miliardy Kč, což je 9,8% nárůst oproti roku 2014. Mezi největší vývozce patří společnosti Krahulík – Masozávod, Mlékárna Pragolaktos, La Lorraine, Veseta, Le & Co, Mlékárna Hlinsko, Budějovický Budvar, Čerozfrucht, Mlékárna Čejetičky, nebo Delimax. Dodavatelé si kromě lepšího obratu svých firem pochvalují zjednodušenou komunikaci se zahraničím prostřednictvím Lidlu, odpadá jim problém logistiky, uvádění výrobků na trh a legislativní problémy. Lidl hodlá svojí pozici skrze partnerství s dodavateli posilovat i nadále, na konci minulého roku ohlásil zvýšení investic do budování větších skladů a nových technologií.
Lidl odvádí i v tomto směru skvělou práci. Škoda, že zatím stále jen velmi omezeně o svých nesporných úspěších informuje odbornou veřejnost. Ještě například nikdy nepřijal naše pozvání, aby své úspěšné aktivity prezentoval na Retail Summitu, ale třeba se to jednou podaří.
Barbora Krásná (Blue events)
Personálie
Karoch je Direct Sales Managerem Shoptetu
Shoptet, který se specializuje na pronájem eshopů a v současnosti jich má v portfoliu více než 7300, má nového Direct Sales Managera. Stal se jím Štěpán Karoch, bude mít na starost podporu pokladního online systému Pokladna, který umožňuje jednotnou správu eshopu a kamenného obchodu. Karoch se bude soustředit na majitele kamenných prodejen a osobní prodej. Zkušenosti v oboru má bohaté, dříve pracoval v bankovním sektoru na obchodních pozicích, posledním místem byla pozice Sales Team Managera ve společnosti Storyous.com.
Generálním ředitelem Whirlpoolu je Siva
Novým generálním ředitelem výrobce domácích spotřebičů Whirlpool pro Česko a Slovensko se stal Brit Mark Siva. Ve funkci střídá Radka Novotného. Siva bude zodpovídat za rozvoj všech značek portfolia (Indesit, Whirlpool, Bauknecht a Hotpoint) na obou trzích a také za dovršení procesu integrace souvisejícího s loňskou akvizicí výrobce elektrospotřebičů Indesit. Do Česka Siva přichází z italské centrály společnosti. V byznysu s domácími spotřebiči se pohybuje téměř patnáct let, během nichž pracoval na několika trzích. Ve Whirlpoolu působí osm let, zodpovídal za kategorii mikrovlnných trub pro region EMEA, za kategorii vaření, působil jako generální ředitel irské pobočky Whirlpool a od roku 2012 až dosud ručil globálně za spolupráci s klíčovým partnerem Ikea.
Korporátní manažer komunikace Tesca je Kondáš
Komunikaci českého zastoupení Tesca od února vede Ján Kondáš. Ve funkci nahradil Aleca Browna, který zde působil dočasně a vrátil se zpět do britské centrály. Kondáš bude zodpovědný externí a interní komunikaci v rámci firmy, za aktivity v oblasti společenské odpovědnosti a za vztahy s vládními institucemi.
Kondáš má za sebou studium marketingu a firemní komunikace na univerzitách v USA a Velké Británii, je držitelem titulu MBA v oblasti PR a budování reputace firmy. Dříve pracoval ve společnosti Slovak Telekom na stejné pozici, jakou nyní zastává v Tescu. Nějakou dobu rovněž působil ve firmě Arcys na postu Managing Partner. „Velmi mne těší, že jsem dostal možnost stát se součástí českého týmu Tesco. Vítám, že je společnost velmi aktivním hráčem na poli inovací v oblasti retailu. Prostřednictvím transformačního programu One Europe chce Tesco v zemích střední Evropy, tedy včetně České republiky, svým zákazníkům nabídnout kvalitní a čerstvé potraviny a velký rozsah ostatních produktů. Věřím, že ve své práci budu moci naplno využít své zkušenosti z jiných transformačních projektů v minulosti,“ dodal ke své nové pozici Ján Kondáš.
Zpravodajství z retailu a spotřební koš podporuje společnost Global Marketing a její nový projekt