Pozor: newsletter, o který si tolik píšete, budeme v červenci a v srpnu posílat pouze v pondělí, ve 12.

Českou Sanomu kupuje konkurenční Astrosat

Finská mediální firma odchází z tuzemského trhu, místní časopisy a weby prodala Němcům.

Nizozemské sídlo Sanomy. Foto: Profimedia.cz, Corbis

Nizozemské sídlo Sanomy. Foto: Profimedia.cz, Corbis

Finský mediální koncern Sanoma prodal své české aktivity – tedy firmy Sanoma Media Praha, Sanoma Media CZ a Websitemaster – konkurenčnímu vydavatelství Astrosat, společnému podniku firem Vltava-Labe-Press (vydává též regionální noviny Deník, vlastní ji německá Verlagsgruppe Passau, v Astrosatu drží 51 %) a RTV Media Group (dcera německého Bertelsmannu, 49 %).

Agnieszka Dolezych

Agnieszka Dolezych

Finská společnost tak opouští tuzemský trh, hodlá se zaměřit na své hlavní trhy. Konkurenční Burdě tak už dřív prodala v Rumunsku své tituly, v Česku jí přenechala přenechala licenci na měsíčník Marie Claire, v domácím Finsku a také v Nizozemsku redukovala portfolio.

Sanomu v Česku k prodeji dovedla generální ředitelka Agnieszka Dolezych. Pod jejím vedením letos v létě tuzemská pobočka vyhlásila strategii “budoucnost tradice”, konkrétně třeba oživila titul Svět v obrazech.

Krátce po svém nástupu loni v létě, kdy vystřídala Josefa Havelku, Dolezych ukončila vydávání měsíčníku Kraus, loni na podzim pak sloučila online redakce s tištěnýmispojila redakce časopisů VlastaKvěty. Vlastu Sanoma zaměřila na mladší ženyuvedla nové Storypřišla s měsíčníkem Chuť a styl. Letos na jaře na sebe upozornila experimentálním týdeníkem Agenda. Letos Dolezych, tvrdí, “razantně” snížila náklady.

Podnik Sanoma Media Praha v roce 2012 skončil ve ztrátě 91 milionů Kč před zdaněním, rok předtím činila ztráta 86 milionů. Tržby loni klesly na 367 milionů Kč, ze 465 milionů rok předtím. Hospodaření zatěžuje dlouhodobý pronájem budovy, v níž vydavatelství na Praze 4 sídlí – podle účetní závěrky za ní v letech 2011 a 2010 platilo 34 milionů Kč ročně.

Sesterská firma Sanoma Media CZ, vydavatel časopisu Dům a zahrada, loni při tržbách 22 milionů Kč (rok předtím 27 milionů) vydělala necelé 2 miliony (rok předtím přes 5 milionů) před zdaněním. Websitemaster, dceřiná akciová společnost firmy Sanoma Media Praha, provozovatel služby eStránky.cz pro vytváření jednoduchých internetových prezentací, utržil loni i předloni téměř 15 milionů Kč, loni skončil v zisku před zdaněním skoro 1 milion Kč.

Sanoma v Česku vydávala časopisy Fajn život, National Geographic, Praktická žena, Překvapení, Týdeník Květy, Story, Vlasta, jejich online verze a kromě toho také weby Kafe.cz a eStránky.cz. Na tuzemských hrubých investicích do tiskové reklamy se Sanoma podle dat Unie vydavatelů loni i předloni podílela zhruba ze 3 %, patřila ji 10. příčka mezi místními vydavateli tisku. V žebříčku podle hrubých reklamních příjmů na internetu zaujímala podle měření AdMonitoring poslední, 16. pozici.