Tuzemský audiovizuální trh v Česku bilancuje rekordní rok. V loňském roce 2018 dosáhl objemu 8,2 miliardy Kč a poprvé překonal rekordní hodnotu 7,6 miliardy z roku 2003, které dosahoval před zavedením filmových pobídek v Maďarsku a dalších evropských zemích. „Trvalo to tedy 15 let, než se Česko vzpamatovalo ze ztráty konkurenceschopnosti a pozice klíčové destinace pro zahraniční zakázku v Evropě,“ oznámila v pondělí na výroční tiskové konferenci v Karlových Varech oborová Asociace producentů v audiovizi (APA), která údaje o byznysu svých členských firem sbírá a zveřejňuje od roku 2002. „Stát tehdy nedokázal reagovat na změny na trhu včas, trvalo sedm let, než zavedl systém filmových pobídek, a další čtyři roky, než byl schopen dlouhodobě zajistit jejich financování,“ uvádí producenti. A varují: „Pokud česká vláda opět nebude včas reagovat na boom na globálním audiovizuálním trhu, promešká příležitost pro další příliv zahraničních investic.“
Objem produkce v Česku za posledních 10 let, v milionech Kč
rok | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
český film | 800 | 577 | 621 | 739 | 795 | 646 | 852 | 921 | 1040 | 1522 |
zahraniční | 744 | 943 | 1036 | 1564 | 2840 | 3354 | 3704 | 3575 | 3158 | 4926 |
reklama | 1489 | 2060 | 2162 | 1772 | 1392 | 1960 | 2203 | 2027 | 2131 | 1753 |
celkem | 3033 | 3580 | 3819 | 4075 | 5027 | 5960 | 6759 | 6523 | 6329 | 8201 |
Zdroj: Asociace producentů v audiovizi (APA), data za 99 členů asociace
Meziroční nárůst trhu dosáhl bezmála 30 %, loni obrat činil 6,3 miliardy. Z letošních 8,2 miliardy skoro pět miliard přinesla práce na zahraničních zakázkách, jeden a tři čtvrtě miliardy na reklamě a jeden a půl miliardy na tuzemských snímcích. Produkce pro Česko přitom meziročně narostla o půl miliardy, což je dáno natáčením historického dramatu Jan Žižka – dosud nejnákladnějšího českého filmu v historii, kde se produkční náklady loni vyšplhaly na 400 milionů Kč.
Zahraniční produkce poskočila zhruba o dvě miliardy. „Všechny streamovací služby potřebují obrovský objem obsahu, aby přitáhly předplatitele. Z toho důvodu se točí nejen v Česku, ale po celém světě, všude jsou vyblokované kapacity,“ popisuje APA trend, který podle asociace bude trvat ještě aspoň pět let. Ke konkurenčnímu boji nadnárodních online platforem (Netflix, Amazon, Hulu, Apple TV či třeba chystané Disney+) se přidává zvýšená produkce televizních vysílatelů (BBC či Canal+). Obojí způsobilo „nevídaný boom seriálové tvorby“ a „dramatické globální navýšení investic do originální seriálové produkce“.
Podle dat Czech Film Commission u nás produkce zahraničních seriálů v roce 2018 během téměř 500 natáčecích dnů utratily bezmála 3,2 miliardy Kč. Na celkovém objemu zahraniční produkce se přitom výroba seriálů podílí ze dvou třetin. Největším projektem loňska byla první řada fantasy seriálu Carnival Row (produkce Stillking pro Amazon Studios a Legendary Television, s investicí skoro 1,5 miliardy Kč), dál to byla druhá řada historického seriálu Knightfall (Stillking pro History Channel, investice kolem 0,8 miliardy), akční dobrodružný seriál Whiskey Cavalier (loni a letos na něm pracoval Stillking pro Warner Bros Television, produkce tady utratila 1,4 miliardy korun) či minisérie z 2. světové války World on Fire (produkce Czech Anglo Production pro BBC, útrata činila 0,3 miliardy Kč).
Reklama je na tom „nejhůř od revoluce“
Narozdíl od producentů filmů výrobci reklamy neslaví. Reklamní produkce už třetí rok za sebou zaznamenaly propad – mírný loňský nárůst způsobilo rozšíření členské základny APA, po odečtu obratů nových členů nicméně trh nedosáhnul na hodnotu dvou miliard a při hlubším pohledu na data za rok 2018 se ukazuje, že sestupný trend stále pokračuje a bez obratů nových členů se dostává na druhou nejnižší úroveň v historii měření, zhruba na 1,5 miliardy. Svůj obrat v roce 2018 meziročně zvýšilo jen pár firem v tomto segmentu. „Česká reklama zažívá asi nejhorší chvíle od revoluce,“ upozornila na tiskové konferenci místopředsedkyně APA Petra Ondřejková.
„Realita je horší, než jsme čekali. Reklama zažívá kritické období, totálně jsme ztratili flexibilitu,“ pokračuje producentka. „Poté, co se reklamní produkce vzpamatovaly z ekonomické krize a začaly postupně nabírat dech, dopadlo na ně ukončení intervencí České národní banky na jaře 2017, které zahraničním klientům zakázky v Česku zdražilo,“ uvádí APA. „Nejtíživějším problémem, se kterým se však potýkaly, byla novela silničního zákona, jež od začátku roku 2016 prodloužila termíny k získání povolení pro zábor lokací a snížila flexibilitu produkcí vůči zahraničním partnerům.“
Ondřejková stejně jako loni připomněla: „Zábory trvají dlouho, častokrát musíme zakázaky odmítnout, protože nejsme schopni je realizovat.“ Za asociaci se vyslovila pro podporu kreativního průmyslu na lokální úrovni. „Dnes totiž v české reklamě pracujeme převážně pro nadnárodní značky,“ shrnula. Navzdory tomu, že Asocice komunikačních agentur (AKA) letos a příští rok odhaduje růst marketingových investic v Česku o 5 %, jsou filmoví producenti přesvědčeni, že pro ně to nárůst neznamená, mimo jiné také proto, že reklamní trh je roztříštěný a marketingový obsah proto musí směřovat na řadu platforem, přičemž rozpočty inzerentů se adekvátně nezvyšují.
Tvorba pro online roste
Podruhé letos členové APA identifikovali obraty také podle primárních způsobů distribuce. Obraty za českou nezávislou produkci určenou pro kina dosáhly 1,115 miliardy Kč (715 milionů bez obratu k projektu Jan Žižka), pro televizní vysílání 358 milionů a pro online distribuci 49 milionů. Ve srovnání s rokem 2017 se navýšil objem produkce pro kino distribuci (o 110, respektive 510 milionů) i domácí online platformy (o 21 milionů), objem televizní produkce mírně poklesl.