Vizuálně úsporný web dnes k tištěné verzi české mutace časopisu Forbes přidalo vydavatelství MediaRey. Forbes.cz „není ani trochu zpravodajský“, jak Médiáři řekl šéfredaktor a menšinový majitel vydavatelské firmy Petr Šimůnek. Přinášet má návody a tipy „pro lidi, kteří chtějí něco dokázat“. Zpravu chce nabízet pět až deset článků týdně a psát úsporně, protože cílí na aktivní, kteří „jediné, co nemají, je čas“ - proto je u každého textu vidět odhadovaný čas čtení.
Web je postaven na grátis publikačním systému WordPress, strukturu i design má minimalistické - texty nabízí v jediné rubrice Čtení, z tištěného časopisu přebírá pouze žebříčky miliardářů. „Obsah obou médií se nijak nepřekrývá,“ zdůrazňuje vydavatelství. Podobně jako v časopisu zhruba 60 % textů má vznikat tady v Česku, mimo jiné s pomocí víc než dvacítky spolupracovníků z byznysu, mezi nimiž jsou Pavel Doležal, Hana Brixi, Dalibor Dědek, David Pavlík či Jan Sekerka. Zbytek jsou překládáné materiály z Forbes.com a jeho lifestylové odnože Forbeslife.com.
Český web Forbesu zabral čtyři měsíce příprav a podle Šimůnka přišel na „statisíce blížící se milionu“, míněno v korunách. „Nebáli jsme se do toho dát peníze,“ podotkl šéfredaktor. Redakce přitom nepřistoupila k tomu, že by za přístup na web vybírala peníze od čtenářů. „Nevěříme tomu, že to je cesta. Rozebírali jsme to sem a zpátky, nakonec jsme se rozhodli, že obsah nabídneme zadarmo,“ uvedl Šimůnek.
Forbes.cz tak má financovat reklama, na každé stránce přitom má být jediná pozice, konkrétně jde o leaderboard o rozměru 970x210 pixelů, jako první si ho platí ČEZ. Prodávat se bude po týdnech. Dalším inzertním formátem je sponzoring speciálních sekcí jako je žebříček miliardářů, ten finančně podporuje Saxo Bank.
„Reálné uživatele budeme počítat v desítkách tisíc. Víme, že klienti chtějí všechno měřit, jedou na výkonnovou reklamu, ale my jim nabízíme exkluzivní prostor. Bude jim to fungovat líp, nabízíme nejlepší cílovou skupinu skupinu,“ říká šéfredaktor Šimůnek. „Nechceme se pouštět do závodu, generovat fotogalerie, abychom honili kliky. Nefunguje to ani inzerentovi, ani médiu,“ míní.
Vydavatelství hodlá nabízet také reklamu související s obsahem do dalších chystaných tematických příloh ve formě speciálních mikrostránek. Kromě žebříčku miliardářů mají do konce roku vzniknout další čtyři speciály zaměřené na byznys, investování a lifestyle. Firmy si mohou zaplatit taky formát BrandVoice, tedy propagaci formou článků na téma, které si zvolí. „Myslím si, že o to bude zájem, v USA je to nejprodávanější a nejdražší věc. Bývá to tam spojeno s papírem,“ podotkl k formátu šéf redakce Šimůnek. Tvořit takovou tzv. nativní reklamu má klientům pomáhat za vydavatelství Barbora Kročková.
„Momentálně máme zaplacený provoz a kus investice, vracet se to začne během příštího roku,“ uvedl k celkové částce, kterou zatím na inzerci vybrali, šéfredaktor českého Forbesu. Nový web zaměstnává tři lidi, kteří jej vyvíjeli a budou na něm dál dělat.
Obsah společně s obchodem má na starosti Štěpán Horn, s obsahem pracuje také Zdeněk Mihalco, technickou stránku zajišťuje Martin Malý. Jde o tým, který - stejně jako před časem většina papírové redakce včetně šéfa Šimůnka - letos přišel z vydavatelství Economia. Horn v minulosti v Mafře vedl web Lidovky.cz.
Celý projekt Forbes.cz přitom vedla Lucie Tvarůžková, bývalá vedoucí zpravodajského webu iHNed.cz v Economii. Na grafickém návrhu se podíleli Jakub Goldmann, který stojí za úspěšným netradičním designem bulvárního webu Super.cz společnosti Seznam.cz, a David Švejda. Technologické řešení dodala firma User Tech.
Zároveň s webem uvádí český Forbes také nové mobilní aplikace pro mobily a tablety s operačními systémy Android a iOS. Aplikace stavějí na rozhraní od americké firmy Maz, jde o prostý prohlížeč časopisu v podobě, v jaké vyšel na papíře, v App Storu má jedno číslo stát 3,59 eur, v Google Play to dělá 86 Kč.