Český svaz ledního hokeje si k 110. výročí své existence nechal připravit novou korporátní identitu - nový název, logo, design i reprezentační dresy. Nově bude vystupovat pod názvem Český hokej a v souladu s historií se na reprezentačních dresech vrací k symbolu lva. Jako vklad pro budoucnost přináší originální hokejové písmo, které připravil typograf Tomáš Brousil. Autorem nového loga a korporátní identity je kreativní agentura Go4Gold Aleše Hlavičky a Tadeáše Drahoráda, která se podílela na audiovizuálním programu Mistrovství světa 2015 a vytvářela také vizuální identitu projektu Pojď hrát hokej. Pracovní tým kromě zástupců hokeje tvořili lidi z BPA Sport Marketing, dlouhodobého výhradního marketingového partnera České hokeje. Jako konzultant na proces dohlížel Alan Záruba z pražské UMPRUM, který nedávno pracoval také na nové identitě českého florbalu.
„Zadání bylo vytvořit moderní dynamické logo, které bude hrdě reprezentovat český hokej. Na nové identitě se pracovalo víc než rok. Nevzniklo jen jedno logo, ale kompletní systém log různých projektů, aby všechny entity byly i vizuálně zahrnuty pod jednu střechu,“ uvedl Drahorád. Nové logo je kombinací nápisu Český hokej a obrázku hlavy lva z profilu. V logu se nachází tři národní barvy a „ledové“ stínování. „Hříva lva má šest cípů, což je počet hráčů jednoho týmu na ledě. Nechybí motiv puku, který má lev v tlamě - puk je pevně spjat se lvem, stejně jako hokej s Českou republikou,“ doplnil Drahorád. Oko lva má navíc tvarem připomínat ostrov Štvanice, kde se zrodil první československý titul mistrů světa v roce 1947.
Hokej dosud neměl symbol na dresu, který by mohl právně chránit. „Dosavadní situace, kdy jsme nakládali s půjčeným státním symbolem už byla neudržitelná, protože na nás neustále parazitovaly různé subjekty. Uzrál čas identitu po vzoru ostatních hokejových federací zrevidovat a dát do moderního hávu,” řekl Tomáš Král, prezident Českého hokeje.
Označení Český hokej se stává i obchodní značkou, název Český svaz ledního hokeje a zkratka ČSLH už se budou používat pouze ve smlouvách a oficiálních dokumentech. „Vzpomeňme na některé názvy z minulosti - v roce 1989 se třeba používal název Výbor svazu ledního hokeje Ústředního výboru Československého svazu tělesné výchovy, zkratkou VSLH ÚV ČSTV. Názvosloví Český hokej je nepochybně výrazně výstižnější,“ uvedl generální sekretář Českého hokeje Martin Urban. Nová korporátní identita se promítne i do vzhledu reprezentačních dresů. „Museli jsme přistoupit ke komplexní změně. Z top šesti týmů posledního mistrovství světa jsme byli jediní, kdo neměl unikátní hokejovou značku s národními prvky, kterou bychom si mohli právně chránit. Nyní už máme. Současný trend je takový a museli jsme se mu vyrovnat,“ přiblížil Urban.
V minulosti se na národních dresech na hrudi objevovala státní vlajka, název státu anebo lev. Velký státní znak je ústředním motivem národního dresu posledních 25 let - od roku 1993, tudíž ani ne třetinu období, co existuje reprezentační tým. „Národní dres je jedním ze základních prvků, kterým chceme novou identitu prezentovat, proto jsme se rozhodli včlenit ho do ‘systému změny’. Také jsme chtěli ‚vrátit lva na národní dres‘, jelikož tam vlastně vždycky byl. Taky dostojíme rčení, že hráči nastupují ‚se lvem na prsou’,” doplnil Urban.
Seniorské národní týmy budou mít na dresu navíc lva se zlatou korunkou stejně jako jí má lev ve státním znaku. „Pro každého hráče by měla být vrcholem seniorská reprezentace. Cílem Českého hokeje je, aby se členové juniorských reprezentací neuspokojili a dál na sobě pracovali. Aby chtěli jednou obléct také dres se zlatou korunkou. Juniorské dresy s bílou korunkou by měli vnímat jako mezikrok v cestě do A-týmu,“ uvedl Urban. Státní symboly z výstroje českých hokejistů nezmizí – v límci národního dresu je vyobrazena státní vlajka, státní znak a česká vlajka se objeví na helmách.V nových reprezentačních dresech se hráči seniorského národního týmu poprvé představí v listopadovém zápase proti Švédsku.
Změna korporátní identity Českého hokeje byla připravována dlouhodobě. Důvodem bylo nesourodé používání log, grafického stylu v rámci jednotlivých entit a projektů, složité názvosloví, zastaralý design a také právní neochránitelnost národního znaku. „Interně jsme o změně diskutovali zhruba pět let. Revidovali jsme nápady a hledali správný impuls ke změně,“ dodal Urban.