Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Český internet bude dál měřit Gemius, vítěz jarního tendru comScore odmítnut

Náhlou změnu zadavatel vysvětluje technickými nedostatky vítěze výběrového řízení.

Výzkum návštěvnosti a sociodemografie českého internetu zůstane další tři roky v rukou polského Gemiusu, dosavadního provozovatele průzkumu NetMonitor. Rozhodla o tom Výkonná rada SPIR, sdružení 60 médií, mediálních agentur a inzerentů.

Radní už v dubnu vybrali vítězem tendru na měření návštěvnosti od ledna 2012 do prosince 2014 americký comScore, teď ale tvrdí, že comScore měření technicky nezvládne.

Řádné měření návštěvnosti web stránek, streamovaného obsahu a měření mobilní návštěvnosti mělo být spuštěno 1. ledna 2012. „Bohužel po detailním prostudování metodiky a technologie měření comScore jsme zjistili, že některé naše požadavky nemohou být v očekávaném termínu splněny,“ prohlásila výkonná ředitelka SPIR Kateřina Hrubešová.

„Společnost comScore má ve svém portfoliu řadu zajímavých a progresivních služeb. Na druhou stranu, některé naše dosavadní služby, na které jsou naši zákazníci zvyklí, bychom nebyli jejím prostřednictvím schopni dodávat, proto volíme v následující vlně měření NetMonitor spolupráci se stávajícím dodavatelem, společností Gemius,“ dodala.

comScore už dříve uvedl, že chce s měřením internetu vystoupit na český trh, ať se SPIR, nebo bez něj.

Gemius bude dál měřit ve spolupráci s agenturou Mediaresearch. Tendru se zúčastnily celkem čtyři společnosti, kromě dvou jmenovaných Data Collect a TNS Aisa.

Komplikace „mobilního“ měření

Aktuální rozhodnutí SPIR protahuje mimo jiné zavedení měření mobilního webu, které bylo krátce před tendrem údajně téměř hotové. „Je to nešťastná záležitost,“ podotkl na dnešní pražské konferenci Mobile Internet Forum manažer mobilních služeb Seznam.cz Ivan Mikula.

„Média i mobilní operátoři táhli za jeden provaz,“ popsal dělnou atmosféru, v níž před nedávnem vznikal systém měření návštěvnosti internetu z mobilů. Do vývoje však zasáhl výsledek tendru, který určil budoucím měřitelem jinou společnost.

„Měření s Mediaresearch [předchozí spolurealizátor - pozn. red.] jsme ukončili měsíc před ostrým spuštěním. Pak jsme všechno směřovali na nového realizátora [comScore],“ přiblížil Mikula. Teď se situace vrací o pár měsíců zpět.

Slibované novinky

Nová etapa měření návštěvnosti internetu v Česku má sestávat z několika částí: měření návštěvnosti webových stránek, návštěvnosti internetu z mobilních zařízení, měření streamovaného obsahu a aplikací.

„Nejdůležitější inovací bude zavedení nové metodologie výpočtu dat, která umožní rychlejší dodání měsíčních výsledků návštěvnosti internetu spolu se sociodemografickou strukturou internetové populace. Česká republika, spolu se Slovenskem, budou prvními trhy, kde se zavede tato nová metodologie,“ sdělil Gemius.