I přes pandemii covidu, která loni celosvětově zasáhla také byznys, vykázal v roce 2020 český mediální trh s reklamou růst v celkové výši 3 %. Jeho hybatelem byly televize a internet, naopak inzertní objemy ostatních mediatypů zaznamenaly pokles. Televize meziročně narostla o 8 %, zatímco rádio o 8 % spadlo, tisk klesl o 13 % a venkovní reklama dokonce o 19 %. Ukazují to data z pravidelného monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen Admosphere. Hodnoty odpovídají ceníkovým cenám inzerce, nejde o reálně investované peníze.
Ceníková hodnota reklamního prostoru za celý rok 2020
mediatyp | 2019 | 2020 | změna |
televize | 57,48 | 62,16 | 8 % |
tisk | 19,80 | 17,21 | -13 % |
rádio | 7,93 | 7,30 | -8 % |
venkovní | 5,43 | 4,38 | -19 % |
V miliardách Kč, zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere
Ceníková hodnota reklamního prostoru, prosinec 2020
mediatyp | prosinec 2019 | prosinec 2020 | změna |
televize | 5,38 | 5,85 | 9 % |
tisk | 1,69 | 1,61 | -5 % |
rádio | 0,70 | 0,75 | 7 % |
venkovní | 0,48 | 0,39 | -20 % |
V miliardách Kč, zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere
„Navzdory covidu došlo loni na tuzemském reklamním trhu k opětovnému navýšení objemu hrubých reklamních investic. Oproti roku 2019 ale tempo růstu přece jen výrazně pokleslo. Výsledek se opírá o reklamní výkony v televizi a na internetu. U zbývajících mediatypů jsme zaznamenali značné meziroční poklesy, za kterými stojí zejména probíhající pandemie,“ uvedl Tomáš Hynčica, business & research director Nielsen Admosphere. Loňské hodnoty za internet zveřejní v nejbližších týdnech Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR): „U tohoto mediatypu však očekáváme dvojciferný růst oproti roku 2019.“
Největšími zadavateli roku loni byly obchodní řetězce s potravinami Lidl (využil prostor v ceníkové hodnotě bezmála 2 miliardy Kč), Kaufland (1,9 miliardy) a Albert (1,6 miliardy).
Top 5 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru v roce 2020
pořadí | zadavatel | útrata |
1 | Lidl Česká republika | 1,97 |
2 | Kaufland Česká republika | 1,90 |
3 | Albert Česká republika | 1,60 |
4 | Alza.cz | 1,60 |
5 | Sazka | 1,47 |
V miliardách Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere
Mezi nejsilnější kategorie inzerentů patřily právě potraviny a potravinové řetězce, dál bankovnictví a pojištění a elektronika a domácí spotřebiče.
Top 3 kategorií podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru v roce 2020
pořadí | zadavatel | útrata |
1 | Potraviny a potravinové řetězce | 21,17 |
2 | Bankovnictví a pojištění | 9,35 |
3 | Elektronika a domácí spotřebiče | 7,60 |
V miliardách Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Startuje ženská reklamní agentura Nuagencía

Kdy život platforem vstupuje do své druhé půlky
