Český reklamní trh navzdory covidu vykázal růst

Celý trh loni rostl o 3 %. Růst přitom táhla televize. Tisk, rádio i venkovní reklama ztratily.

I přes pandemii covidu, která loni celosvětově zasáhla také byznys, vykázal v roce 2020 český mediální trh s reklamou růst v celkové výši 3 %. Jeho hybatelem byly televize a internet, naopak inzertní objemy ostatních mediatypů zaznamenaly pokles. Televize meziročně narostla o 8 %, zatímco rádio o 8 % spadlo, tisk klesl o 13 % a venkovní reklama dokonce o 19 %. Ukazují to data z pravidelného monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen Admosphere. Hodnoty odpovídají ceníkovým cenám inzerce, nejde o reálně investované peníze.

Ceníková hodnota reklamního prostoru za celý rok 2020

mediatyp 2019 2020 změna
televize 57,48 62,16 8 %
tisk 19,80 17,21 -13 %
rádio 7,93 7,30 -8 %
venkovní 5,43 4,38 -19 %

V miliardách Kč, zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Vývoj investic do jednotlivých mediatypů. Zdroj: Nielsen Admosphere

Vývoj investic do jednotlivých mediatypů. Zdroj: Nielsen Admosphere

Ceníková hodnota reklamního prostoru, prosinec 2020

mediatyp prosinec 2019 prosinec 2020 změna
televize 5,38 5,85 9 %
tisk 1,69 1,61 -5 %
rádio 0,70 0,75 7 %
venkovní 0,48 0,39 -20 %

V miliardách Kč, zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

„Navzdory covidu došlo loni na tuzemském reklamním trhu k opětovnému navýšení objemu hrubých reklamních investic. Oproti roku 2019 ale tempo růstu přece jen výrazně pokleslo. Výsledek se opírá o reklamní výkony v televizi a na internetu. U zbývajících mediatypů jsme zaznamenali značné meziroční poklesy, za kterými stojí zejména probíhající pandemie,“ uvedl Tomáš Hynčica, business & research director Nielsen Admosphere. Loňské hodnoty za internet zveřejní v nejbližších týdnech Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR): „U tohoto mediatypu však očekáváme dvojciferný růst oproti roku 2019.“

Největšími zadavateli roku loni byly obchodní řetězce s potravinami Lidl (využil prostor v ceníkové hodnotě bezmála 2 miliardy Kč), Kaufland (1,9 miliardy) a Albert (1,6 miliardy).

Top 5 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru v roce 2020

pořadí zadavatel útrata
1 Lidl Česká republika 1,97
2 Kaufland Česká republika 1,90
3 Albert Česká republika 1,60
4 Alza.cz 1,60
5 Sazka 1,47

V miliardách Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Mezi nejsilnější kategorie inzerentů patřily právě potraviny a potravinové řetězce, dál bankovnictví a pojištění a elektronika a domácí spotřebiče.

Top 3 kategorií podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru v roce 2020

pořadí zadavatel útrata
1 Potraviny a potravinové řetězce 21,17
2 Bankovnictví a pojištění 9,35
3 Elektronika a domácí spotřebiče 7,60

V miliardách Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere