V neděli po osmé začal na televizi Nova nový detektivní seriál z prostředí advokátní kanceláře Dáma a Král. V hlavních rolích Matěj Hádek, Tereza Hofová a Miroslav Donutil. Hlavním scenáristou je Štefan Titka, hlavním režisérem je Vladimír Michálek, producentem Bionaut Vratislava Šlajera, který pro Českou televizi dělal Svět pod hlavou a s Donutilem Doktora Martina.

Český reklamní trh v pololetí stoupl o 11 %

Růst trhu s reklamou dál táhne televize. Největším inzerentem v Česku zůstává Unilever.

V inzerci v českých médiích se za první polovinu letošního roku protočilo 41,55 miliardy Kč, což je o 11 % víc, než za totéž období loňska. Uvádí to pravidelný monitoring Nielsen Admosphere, připomeňme přitom, že jde o ceníkovou hodnotu reklamního prostoru, čísla tak postihují spíš trend, reálné útraty inzerentů bývají nižší. Růst trhu přitom táhne televize (za pololetí 22,83 miliardy Kč, meziročně +15 %) a internet (3,48 miliardy Kč, meziročně + 14 %, přičemž jde jen o čísla v rozsahu měření AdMonitoring, tedy v podstatě jen display reklama). Ovšem rostly i všechny ostatní mediatypy (tisk, rádio, venkovní reklama). 

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp červen 2016 červen 2017 změna leden-červen 2016 leden-červen 2017 změna
televize 3,46 3,79 9 % 19,90 22,83 15 %
tisk 1,74 1,83 5 % 8,88 9,22 4 %
rádio 0,66 0,69 4 % 3,33 3,55 7 %
internet 0,59 0,62 5 % 3,06 3,48 14 %
venkovní 0,45 0,48 7 % 2,39 2,47 3 %
celkem 6,90 7,40 7 % 37,56 41,55 11 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce.
Zdroj: Nielsen Admosphere (internet: SPIR-Nielsen Admosphere, televize: ATO-Nielsen Admosphere) · 26. 7. 2017

Za měsíc červen vykazuje trh růst v souhrnu o 7 %, přičemž nejvíc se o to zasloužila televize (+9 %) a venkovní reklama (+7 %).

Nejvíc se propaguje jídlo a elektronika

Na spotřebitele přitom v červnu nejvíc tlačili velcí prodejci potravin (utratili 282 milionů Kč), následovaní prodejci elektroniky (245 milionů). Začátek léta s sebou tradičně nesl zvýšenou inzertní aktivitu organizátorů festivalů (125 milionů), dál producentů piva (119 milionů) a kolových nápojů (107 milionů).

Top 10 kategorií podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, červen 2017. V milionech Kč

pořadí kategorie hodnota prostoru 
1 Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou potravin 282
Široký sortiment s převahou elektroniky 245
Široký sortiment 195
Úvěry, obchodní úvěry 170
Automobily nižší střední třídy 156
Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou hobby, potřeby pro kutily 141
Festivaly 125
Alkoholické pivo 119
Běžné, spořící účty 112
10  Kolové nápoje 107

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce.
Zdroj: Nielsen Admosphere (internet: SPIR-Nielsen Admosphere, televize: ATO-Nielsen Admosphere) · 26. 7. 2017

Prodejci potravin a elektroniky jsou největšími inzerenty také při pohledu na celý první letošní půlrok. Následují poskytovatelé úvěrů a výrobci, respektive prodejci terénních aut.

Top 25 kategorií podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, 1. pololetí 2017. V milionech Kč

pořadí kategorie 1. pololetí 2016 1. pololetí 2017
Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou potravin 1.924 1.709
Široký sortiment zboží s převahou elektroniky 1.182 1.288
Úvěry, obchodní úvěry 1.190 1.056
Široký sortiment 610 854
Terénní automobily a SUV 548 800
Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou hobby, potřeby pro kutily 715 750
Automobily nižší střední třídy 451 727
Nábytek 560 537
Běžné, spořící účty 281 526
10  Bankovní a spořitelní služby 289 476
11 Alkoholické pivo 441 468
12  Motorová vozidla a jejich motory 563 458
13  Časopisy a ostatní periodické publikace 370 441
14  Léčebné masti, oleje 399 439
15  Široký sortiment zboží s převahou farmaceutických přípravků 326 415
16  Osobní automobily 364 406
17  Loterie 289 402
18  Léky proti kašli, chřipce, nachlazení 293 356
19  Fastfoody 217 349
20  Festivaly 316 336
21  Kolové nápoje 316 333
22  Široký sortiment zboží s převahou sportovních potřeb a oblečení 275 330
23  Malé automobily 234 317
24  Nabídka práce 251 313
25  Slané chipsy, brambůrky, extrudované pečivo 185 278

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce.
Zdroj: Nielsen Admosphere (internet: SPIR-Nielsen Admosphere, televize: ATO-Nielsen Admosphere) pro AKA · 26. 7. 2017

Inzerci nejvíc tlačí Unilever s Alzou

Mezi největší inzerenty v červnu tradičně patřil producent rychloobrátkového zboží Unilever (do reklamy v červnu vložil 120 milionů Kč), dál největší tuzemské e-shopy Alza.cz (109 milionů) a Internet Mall (87 milionů) či přední domácí výrobce automobilů Škoda (105 milionů).

Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, červen 2017. V milionech Kč

pořadí zadavatel (vlastník značky) hodnota prostoru 
Unilever ČR 120
Alza.cz 109
Škoda Auto 105
O2 Czech Republic 102
Internet Mall 87
Mountfield 84
Lidl Česká republika 83
Reckitt Benckiser (Czech Republic) 80
Plzeňský Prazdroj 78
10  Simply You Pharmaceuticals 77

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce.
Zdroj: Nielsen Admosphere (internet: SPIR-Nielsen Admosphere, televize: ATO-Nielsen Admosphere) · 26. 7. 2017

Unilever je v čele žebříčku nejvíc inzerujících firem i za celé první pololetí 2017, byť v inzertních výdajích mírně polevil (loni 670 milionů Kč, letos 613 milionů), aspoň podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru. Následující firmy v top 5 – tedy Alza.cz, Procter & Gamble, Lidl a Reckitt Benckiser – naopak vydaly na inzerci víc než za loňský první půlrok.

Top 25 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, 1. pololetí 2017. V milionech Kč

pořadí zadavatel (vlastník značky) 1. pololetí 2016 1. pololetí 2017
Unilever ČR 670 613
Alza.cz 530 609
Procter & Gamble 554 586
Lidl Česká republika 463 558
Reckitt Benckiser (Czech Republic) 374 556
Mountfield 446 514
Škoda Auto 235 496
Sazka 377 478
Henkel ČR 472 471
10  Ferrero Česká 270 451
11 Simply You Pharmaceuticals 311 440
12  Nestlé Česko 349 428
13  Porsche Česká republika 364 407
14  Česká lékárna holding 297 382
15  L’Oréal Česká republika 449 371
16  Kaufland Česká republika 269 350
17  Hyundai Motor Czech 268 349
18  O2 Czech Republic 426 325
19  Plzeňský Prazdroj 219 323
20  Beiersdorf 329 316
21  Vodafone Czech Republic 381 314
22  Coca-Cola HBC Česká republika 322 310
23  T-Mobile Czech Republic 257 307
24  Billa 384 304
25  Storck Česká republika 156 297

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce.
Zdroj: Nielsen Admosphere (internet: SPIR-Nielsen Admosphere, televize: ATO-Nielsen Admosphere) pro AKA · 26. 7. 2017