Český rozhlas chystá důkladnější strategii pro podcasty

Za strategii v oblasti digitálního audioobsahu má zodpovídat Iva Jonášová, šéfka Wave.

Iva Jonášová

Novou programovou skupinu povede Iva Jonášová, šéfredaktorka Radia Wave

K 1. dubnu vznikne v programovém úseku Českého rozhlasu speciální skupina, zaměřená na digitálně šířený audio šířené digitálními cestami. Veřejnoprávní rádio totiž chystá detailnější, důkladnější strategii tvorby digitálního obsahu, týkající se především podcastů. Radní Českého rozhlasu o tom informoval generální ředitel René Zavoral. „Podcasty a online audio obsahu je záležitost trendová, velmi zajímavá pro nás, kterou máme šanci postihnout cílové skupiny, které nejsou úplně našimi posluchači, ale které náš obsah může zajímat,“ řekl na březnové schůzi rady.

„Abychom v rámci Českého rozhlasu koordinovali veškeré tyto činnosti právě při tvorbě digitálního audioobsahu, rozhodl jsem se pod programovým ředitelem Ondřejem Nováčkem, tedy v úseku programu, vytvořit speciální skupinu pro audioobsah, která bude centralizovat tuto záležitost. Bude se věnovat službám na vyžádání, podcastové strategii,“ uvedl také ředitel Zavoral.

Ten už také určil osobu, která má za přípravu a realizaci strategie v oblasti digitálního audioobsahu zodpovídat: „Byl bych rád, aby tuto skupinu vedla ze své pozice šéfredaktorka Radia Wave Iva Jonášová, která i z titulu své stávající pozice je této problematiky znalá a zároveň s tím má velké zkušenosti.“

Český rozhlas je předním tuzemským producentem zvukových pořadů. Přes internet dává k dispozici jednak pořady ze svého vysílání, jednak řadu podcastů tvořených přímo pro internet. To vše je k dispozici jak na samotných platformách Českého rozhlasu, mezi něž patří web Rozhlas.cz, zpravodajský iRozhlas.cz či aplikace Můj rozhlas, tak v externích službách jako Spotify, iTunes, Google Podcasts či Youradio. Souhrnný počet přehrání na všech těchto platformách loni dosahoval čtyř milionů měsíčně. Nejposlouchanějším pořadem z vysílání je přitom Četba na pokračování Českého rozhlasu Dvojka, nejposlouchanějším pořadem určeným pro internet pak denní zpravodajský podcast Radiožurnálu nazvaný Vinohradská 12.

Zpravodajskou aplikaci pro Český rozhlas vytvoří Futured

Zpravodajskou aplikaci iRozhlas pro Český rozhlas vytvoří studio Futured

Kromě samotné strategie šíření pořadů přes internet se Český rozhlas zaměří na rozvoj svých hlavních platforem v této oblasti. „Stojíme před diskusí nad další podobou aplikace Můj rozhlas, jeho podobou, strukturovaností. Aby byl možná přívětivější a komfortnější pro uživatele. Řešíme také propojení na komerční činnosti, jakou nabízí třeba naše Radiotéka,“ přiblížil ředitel Zavoral. „Zároveň jsme začali připravovat novou aplikaci iRozhlas, čili našeho zpravodajského webu.“ Ta má být k dispozici na podzim, dodavatelem bylo v tendru vybráno studio Futured.

Projekt vedl šéf onlinu Českého rozhlasu Jiří Malina. Foto: Jiří Šeda

Projekt Můj rozhlas startoval v prosinci 2019. Komplexní platforma pro web a mobilní aplikace nabízí živé vysílání, archiv pořadů i podcasty. Přípravy projektu vedl šéf onlinu Českého rozhlasu Jiří Malina. Foto: Jiří Šeda

A pracuje se také na interních technologických inovacích, připomněl generální ředitel Českého rozhlasu migraci z vysílacího systému Dalet Plus na jeho modernější verzi Dalet Galaxy: „Je to otázka posledního roku. Pilotně byl nainstalován v Ostravě, následně bude v dalších regionálních stanicích.“