Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

„Český spot o fotbalu v Barceloně je hravý a svěží, produkce špičková“

Mimořádně vysoko hodnotí reklamní kati kampaň, kterou se značkou Nike ve Španělsku natočil československý štáb. Hraný i animovaný spot dosáhl dle některých světové úrovně.

Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení nových českých kampaní, a to hodnocení od nejpovolanějších - samotných kreativců a stratégů z tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 44. týden 2020

  1. Luboš Vacke, Tomáš Novotný: I have everything! (76 %)
    značka: Street Football x Barcelona, klient: Nike
  2. Peppermint, Zaraguza: Jedno století nestačí (62 %)
    značka: Škoda, klient: Škoda Auto
  3. Flux Films: Seznam v mobilu (44 %)
    klient: Seznam.cz, značka: Seznam.cz
  4. Birel Advertising: Pojištění domácnosti (33 %)
    značka: Uniqa, klient: Uniqa pojišťovna
  5. Brainz Disruptive: Skipujte starosti při nakupování (29 %)
    značka: Mall Pay, klient: Mall Group

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 7 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným kampaním můžou experti přidat slovní hodnocení.

1. Češi a Slováci natáčeli fotbal v Barceloně

Komunita španělských pouličních fotbalistů Street Football x Barcelona zaujala značku sportovního oblečení Nike, která pouliční fotbal systematicky podporuje. Spolupráci značky Nike a barcelonské street fotbalové komunity a hlavně nespoutanost a osobitost tohoto sportu představuje spot s názvem I have everything. Jeho realizaci zaštítila česká produkce Creative Embassy ve spolupráci s Nike, No Limits Collective a Belushis. Režisérem spotu, jehož užití se plánuje zejména na sociálních sítích i na screeningových plochách při turnajích a v rámci instore, je Luboš Vacke. V době, kdy byly vzhledem ke koronavirové pandemii celosvětově přerušeny velké sportovní akce, zůstává pouliční fotbal vyhledávanou aktivitou. Kreativní koncept a z něho vycházející heslo kampaně  (Když mám míč, mám všechno neboli When I have a ball, I have everything) vznikl v Česku, a street fotbalisti z Barcelony si slogan následně vzali za svůj. Natáčelo se přímo v centru Barcelony, a ve spotu si kromě street fotbalistů z různých koutů světa zahrál například Edward Van Gils, který je považován za světovou špičku pouličního fotbalu a je také součástí týmu samotného Ronaldinha. Kromě české produkce Creative Embassy se na výrobě významnou měrou podílel československý štáb. „Pro pouliční fotbal není, na rozdíl od toho klasického, nejdůležitější počet gólů, ale jde o to spíš najít co nejkreativnější způsob, jak obehrát spoluhráče. Záleží na osobitosti jednotlivých hráčů. To nás s Tomášem Novotným inspirovalo pojmout spot jako koláž, vycházející z různorodosti jednotlivých street fotbalistů a z pocitů, které při hře zažívají,“ říká režisér a spoluautor kreativního konceptu Vacke. Spot kromě dynamických záběrů na pouliční fotbalový turnaj zaujme videoefekty a animovanými prvky - ať už se jedná o užití loutek nebo kreslenou animaci frame to frame. V jednom ze záběrů dokonce ožije tematické tetování legendy pouličního fotbalu Edwarda Van Gilse, jemuž se po krku rozběhne jeho kreslené já, aby ukázalo, co všechno s míčem dokáže: „Klasický animační postup zoetrope jsem měl ve svém tvůrčím šuplíku už dlouho, ale pořád jsem čekal na tu správnou příležitost, kdy ho budu moci použít. S tatérkou Petrou Brkic z One Love studia vznikla série ručně kreslených ‚tetování‘, které jsme v postprodukci aplikovali na fotbalistův krk tak, aby se rozhýbala.“

Pavel JechortVelmi slušná práce, koncepčně, kreativně, produkčně. Nějak si Nike neumím spojit se špatným briefem a špatným výsledkem. Krása dělat pro značku, co chápe sebe sama a ví, co chce říct.
Pavel Jechort

Iva Hadj Moussa „Sportovní“ reklamy velkých značek jsou zpravidla nadprůměrné. Tahle rozhodně není výjimkou, a fakt, že pochází z české dílny, mě naplňuje radostí. Troufám si říct, že tento spot o pouličním fotbalu má ještě něco navíc: nevystačil si pouze s hezkými záběry, jistým must-have sportovním patosem a podmanivou atmosférou, ale přidal k tomu hravost a nadhled. Krása!
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Stanislav PluháčekHravé, moderní, svěží, produkce špičková. Výborná práce s animací. Prostě Nike.
Stanislav Pluháček (Better)

Petr LaštovkaKdyž jsem tu o některých věcech říkal, že mají světovou úroveň. Pak tohle má světovou úroveň. Probouzí to ve mně takovou tu národní hrdost. Stejnou, jakou jsem měl, když Jarda Jágr vyhrál Stanley Cup. A to už je let! Jasně, je za tím moc peněz, ale je to paráda. Míle přede vším ostatním.
Petr Laštovka (Geometry)

Michal ŠollerMeteorit v podobě balónu jsem moc nepobral, ale jinak mě to baví. Přechod z reálu do anime a zpět, tomu dává nádech artu.
Michal Šoller (Cognito)

Štěpán KleníkKombinace výtvarných forem je super. Dává to spotu dynamiku. Má to klipový charakter. Výtvarným přístupem mi to připomnělo můj oblíbený klip The Less I Know The Better od Tame Impala. Ale chybí mi výraznější překvapivá pointa, když to začíná velkolepě kometou.
Štěpán Kleník (Brainz Studios)

Vilém RubešKdyž ta slečna na konci říká „when I have a ball, I have everything“, bál jsem se, aby jí to nesklouzlo do plurálu. Balls chybí, ale everything tam je, to zas jo. Až moc. Jen jedno trestuhodně zahodili: když už padá hořící míč oblohou jako o doomsdayi, někdo ho měl odkopnout a zpracovat. Takhle když se promění v mičudu na betonu, je to takový... zahozený, bez pig picture. To tattoo je milý.
Vilém Rubeš

2. Škodovka si ve velkém připomíná 125 let

Automobilka Škoda si po celý letošní rok připomíná významné výročí. Právě před 125 lety, tedy 17. prosince 1895, byly v Mladé Boleslavi položeny její základy. Historickou událost orámovala nejen řadou prodejních akcí pro české motoristy, ale také prostřednictvím nejrozsáhlejší marketingové kampaně v jejích dějinách. Na kampani spolupracuje Škoda Auto Česká republika s agenturami Peppermint, Zaraguza a PHD. Celoroční komunikace výročí 125 let klade hlavní důraz na tradici a inovativnost značky. Ústředním nástrojem se stala videa ze série Jedno století nestačí, která vznikla pod taktovkou režiséra Jarka Plouhara a hlavními postavami v nich byli moderátor Petr Říbal a herečka Táňa Malíková. Škoda je postupně zveřejňuje na svých sociálních platformách. Videí bude celkem devět, přičemž na ně navazuje komunikace v tisku a v online médiích. K tomuto účelu vzniklo 18 vizuálů vtipně popisujících inovativní milníky mladoboleslavské automobilky od výroby prvního kola až po současné úspěchy v motoristického sportu. „Patříme k šesti nejstarším výrobcům automobilů na světě, máme tedy pádný důvod k ohlédnutí do minulosti,“ říká vedoucí marketingu Škoda Auto Česká republika Petr Janeba. „Významnou událost naší historie jsme se rozhodli připomenout řadou aktivit v reálném i digitálním světě, které jsme doprovodili masivní komunikační kampaní napříč všemi mediatypy. Jak ukazují ohlasy nejen na našich sociálních sítích, vedeme si v tomto ohledu velmi dobře,“ dodává.

Tiskový inzerát z kampaně ke 125 letům Škody

Tiskový inzerát z kampaně ke 125 letům Škody

Tiskový inzerát z kampaně ke 125 letům Škody

Tiskový inzerát z kampaně ke 125 letům Škody

Tiskový inzerát z kampaně ke 125 letům Škody

Tiskový inzerát z kampaně ke 125 letům Škody

Tiskový inzerát z kampaně ke 125 letům Škody

Tiskový inzerát z kampaně ke 125 letům Škody

Tiskový inzerát z kampaně ke 125 letům Škody

Tiskový inzerát z kampaně ke 125 letům Škody

Tiskový inzerát z kampaně ke 125 letům Škody

Tiskový inzerát z kampaně ke 125 letům Škody

Tiskový inzerát z kampaně ke 125 letům Škody

Tiskový inzerát z kampaně ke 125 letům Škody

Pavel JechortSimply clever je věc, nad kterou můžete opravdu postavit značku, pokud vás nechají. Pro kreativu v tom vidím strašně moc příležitostí. Dokázal bych si představit ještě přímočařejší tah na bránu. Stále je tam část balastu, který mi nepřijde ani milý, ani vtipný.
Pavel Jechort

Iva Hadj MoussaPodle mého názoru lépe fungují printy, na kterých se vyřádili zejména copywriteři. Spoty je, upřímně řečeno, nelehké dokoukat, třebaže se tvůrci snažili, aby byly co nejzábavnější. I tak mi ale přijdou trochu moc „edukativní“ a těžkopádné, přestože chápu, proč vznikly. Celkově je ale za kampaní vidět poctivá práce.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Petr LaštovkaMoc se povedly printy, jak bylo někde řečeno. Mně se to líbí i dohromady všechno.
Petr Laštovka (Geometry)

Michal ŠollerVýlet do historie se povedl, je za tím vidět spousta práce. Fakt mě to baví, takže dávám plný plyn.
Michal Šoller (Cognito)

Štěpán KleníkŠkoda Auto si nezaslouží jen online edukativní seriál a kampaň. Zaslouží si filmovou sérii. Tak třeba při příští oslavě.
Štěpán Kleník (Brainz Studios)

Vilém RubešTo je tak velký, jako asi bejvával Stalin nad Prahou. A podobně kamenný. Značka má výročí, bezva. Některé motivy jsou fajn, i když si vybraly přesně to, co je generické a mohl by to říkat skoro každý: začali z mála, a nějak se stalo, že značka nezanikla. Nic proti tomu, ale to spojení, co bylo vždycky tak simply clever, že to škodovku odlišuje od konkurence, to nenašli, ačkoliv nepříjemně velkohubé video tvrdí opak. Škoda.
Vilém Rubeš

3. Seznam.cz chce předčít Vševědy

Nová podzimní kampaň české internetové jedničky Seznam.cz má za cíl podpořit službu Vyhledávání a stahování aplikace Seznam.cz do mobilních zařízeních tuzemských uživatelů, a to formou dvou pohádkových videospotů. Hlavní postavou reklamního příběhu, k níž si lidé chodí pro radu, je děd Vševěd. Moudrý muž ztvárňuje českost, na které si Seznam.cz v kampaních dlouhodobě zakládá. Mediamix zahrnuje online i offline média. Televizní kampaň doplní online (videa na YouTube a dalších sociálních sítích, bannery), rádiové spoty (Expres FM, Classic Praha, síť Radiohouse) a delší formát reklamního spotu v kinech a v tištěných médiích. Koncept kampaně s marketingovým týmem Seznamu připravila kreativní a produkční agentura Flux Films. Režie spotu se ujal Adam Vopička.

Inzerát v deníku Právo

Inzerát Seznamu v deníku Právo

Pavel JechortPromarněná příležitost. Navíc Seznam už rozhodně není synonymum pro vyhledávání. Pokud bych chtěl tuhle myšlenku někomu podsunout, musel bych prorazit obecné přesvědčení nějakým kulervoucím řešením, mít USP a důkaz, což s touhle vousatou kreativou nemá společného lautr vůbec nic.
Pavel Jechort

Iva Hadj MoussaAsi největší problém této reklamy vidím v tom, že až příliš připomíná dlouhodobou komunikaci jisté banky, založenou na pohádkových postavách. Pokud od toho odhlédnu, je to pěkná práce. Baví mě hlavně postava té víly (princezny?), ta je neodolatelně mimo.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Stanislav PluháčekPokud má dominanci vyhledávání v Česku od Googlu opět převzít Seznam, tak ne touto reklamou. Sama o sobě je neškodná, nikomu neublíží, ale ani nezaujme. S takovou se ty objemy Seznamu nevrátí.
Stanislav Pluháček (Better)

Petr LaštovkaTo je ten rozdíl. Je to české, pohádkové, ech, humorné. A nám to stačí. Asi.
Petr Laštovka (Geometry)

Michal ŠollerSeznamácký reklamy byly vždycky trochu divný, tak jsem rád, že na to nezapomněli. Stejně tak nezapomněli na Krastyho, takže to má vše, co bych od toho čekal.
Michal Šoller (Cognito)

Štěpán KleníkJe to takové civilní, seznamovské. Takže to, že to působí low-budgetově, v tomhle případě nevadí. Ale furt mám pocit, že Seznamu chybí nějaký komunikační master koncept. Tahle reklama tomu rozhodně nepomáhá.
Štěpán Kleník (Brainz Studios)

Vilém RubešA je zase rok 1998! Jediná změna, že se dá vyhledávat i na mobilu, wow. Ti, kdo to dosud neužívali, to na staré nokii asi neocení, ostatní u toho usnou. A pětiletí, kterým je určen ten humor, ti to vědí moc dobře. NKP.
Vilém Rubeš

4. K televizi a onlinu Uniqa přidala rádio

Na říjen a listopad připravila pojišťovna Uniqa podzimní kampaň věnovanou znovu pojištění domů a domácností. Marketing přitom využívá na mediální mix televize a onlinu, neboť se jí osvědčil v předchozích vlnách, a tentokrát přidá i rádio. Všechna reklamní sdělení v různých médiích se budou odvíjet od televizního spotu. Upozorňuje na nadstandardní asistenční služby v domácnosti, které se mohou hodit v nesnázích komukoli každý den. Pro pojišťovací poradce a zákazníky vytvořila Uniqa také letáky a další POS materiály. Aktualizována byl web produktu a doplněna speciální sekce věnovaná asistenčním službám k pojištění. Pilířem kampaně bude pět týdnů spotové kampaně na stanicích televize Nova od 15. října. Od téhož data vedle třicetisekundového televizního spotu půjdou tři a půl týdne i dvacetisekundové spoty na rádiích Evropa 2 a Impuls. Online část kampaně je plánována na sedm týdnů. Odstartuje rovněž v polovině října. Poběží ve formě bannerů a brandingu afinitních nebo zpravodajských stránek, a formou pre-roll videí na YouTube. Dál využívá Google a Sklik s linkem rovnou do kalkulačky pojištění domů a bytů Uniqa, kde si zájemce může ihned zkusit spočítat cenu pojištění podle svých parametrů. Online kampaň doplní i nativní a kombinovaná reklama. Nabídka bude promována i na Facebooku pojišťovny. Pojištění domů a domácností Uniqa zažívá v posledních letech po nasazení stavebnicového produktu Domov Variant velký růst. Předepsané pojistné i počet smluv rostly v letech 2018 a 2019 dvouciferně, a i během prvního „covidového“ pololetí posílilo pojistné o 12 %. V tomto segmentu vidí Uniqa silný potenciál i do budoucna, protože se odhaduje, že až 40 % domácností a 30 % nemovitostí v Česku zatím pojištěno není.

Pavel JechortVážně si vždycky říkám, jestli tvůrci takové reklamy viděli někdy řešení škody v praxi. Vždyť je tam přeci několik stěžejních momentů, kde mohu lidem nabídnout opravdovou pomoc a ne nesmyslnou pohádku o usměvavém telefonistovi. To by ale chtělo pořádně zapojit produkt a sestavit funkční brief.
Pavel Jechort

Iva Hadj MoussaTolik klišé a topornosti pohromadě se jen tak nevidí. Kachnička vyklouzávající z vany, žena, která si nic nedělá z katastrofy, naoko rozhořčený soused - oba herecky velmi slabí. Ale třeba v briefu stálo: „Naše značka nesmí za žádných okolností vystoupit z řady.“
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Stanislav PluháčekReklamy na pojištění? Je to pořád dokola všechno stejné. Řemeslně dobře zpracované, ale jinak nuda.
Stanislav Pluháček (Better)

Petr LaštovkaNo, nevím, prostě nevím. Nějak nevěřím, že by ta paní byla tak vyklidněná, kdyby měla doma tolik vody. Leda, že k tomu pojištění dostala ještě něco zobnout. Tak to si o tom myslím, no.
Petr Laštovka (Geometry)

Michal ŠollerTohle je tak originální, že na to celé zapomenete dřív, než ten spot skončí.
Michal Šoller (Cognito)

Štěpán KleníkTa sympatická paní se tomu pánovi ani neomluvila. Třeba to za ní udělá asistenční služba... Animace na konci je dost toporná, ale hlavní sdělení předpokládám všichni pochytí.
Štěpán Kleník (Brainz Studios)

Vilém RubešBože všemohoucí! Tohle se někde kupuje zmražený, a jen se na to dodělaj loga, ne? Blbý jako nábor k mormonům a milionkrát omšelý. NTV + NKP.
Vilém Rubeš

5. Mall a Brainz učí Čechy „skipovat“

Platební firma Mall Pay, patřící do skupiny Mall Group, spustila ve spolupráci s kreativním studiem Brainz Disruptive novou kampaň na popularizaci možnosti bezplatně odložit platbu za zboží až o 14 dní. Do slovníku českého spotřebitele chce zavést slovo skipování, které v překladu znamená přeskočit. „S novou kampaní chceme zaujmout ve stojatých vodách finančních služeb a oslovit naši cílovou skupinu nakupujících mezi 25 a 44 lety. Návrh studia Brainz Disruptive, pojmout skipování jako lekci aerobiku, přesně naplnil naše zadání na zábavnou a provokativní kampaň,” uvádí Adam Bílek z Mall Pay, který stojí za zrodem anglicismu. „Věříme, že nový styl komunikace celkově posílí postavení značky Mall Pay na českém trhu. Chceme Čechy naučit skipnout nepříjemnou část nákupu a platbu odložit, aniž by se jednalo o klasický úvěr,” dodává Bílek. Brainz Disruptive předložilo v rámci tendru, jenž Mall Pay vyhlásil na konci února, hned několik návrhů. Klient si nakonec zvolil energickou dvojici cvičitelů, kteří s ikonickou dikcí a v rytmu povzbuzují a motivují k vyzkoušení produktu. Komunikace kombinuje televizi, online, social, print a out-of-home, spuštěna byla na počátku října. Takzvaná odloženka umožňuje ve spolupráci s platební bránou ČSOB oddělit splatnost od samotného nákupu a zaplatit za zboží, až když si ho zákazník vyzkouší a rozhodne si ho nechat. Využít lze nejen na Mall.cz, ale i na e-shopech Leo Express, Vivantis, Bezrealitky.cz či Sushi Time.

Mall Pay: Skipujte starosti při nakupování (Brainz Disruptive)

Mall Pay: Skipujte starosti při nakupování (Brainz Disruptive)

Mall Pay: Skipujte starosti při nakupování (Brainz Disruptive)

Mall Pay: Skipujte starosti při nakupování (Brainz Disruptive)

Mall Pay: Skipujte starosti při nakupování (Brainz Disruptive)

Mall Pay: Skipujte starosti při nakupování (Brainz Disruptive)

Iva Hadj MoussaVšichni dobře víme, že udělat dobrou „vysvětlující“ kampaň je oříšek, ale přiznejme si – tohle trochu bolí. A taky: proč se tolik reklamních tvůrců domnívá, že člověk v trenýrkách a čelence je legrační?
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Stanislav PluháčekJá opravdu nevím, na koho tato čistá „trapnost“ může působit. Na jakou cílovou skupinu. Jestli to opravdu plní brand fit Mallu. Za mě ne. Produkce dobrá, váznou postsynchrony.
Stanislav Pluháček (Better)

Petr LaštovkaA pak je tady tohle. Nike je na míle přede všemi. Tohle je aspoň milé.
Petr Laštovka (Geometry)

Michal ŠollerDoufám, že už tohle nikdy neuvidím.
Michal Šoller (Cognito)

Vilém RubešV době, kdy se konečně e-commerce stala možností, ne-li nezbytností pro většinu spotřebitelů, přijde zajímavá novinka, kterou spolehlivě zamluvíme hovadnem tisíckrát viděných hahafórů. Nedozvím se, jak to funguje, kde to hledat, co to má za výhody, kudy se k tomu dostat, ale určitě se u toho i s klientem do kolen naplácali... NKP.
Vilém Rubeš

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, vyplňte rodný list kampaně a spolu s odkazy na spoty či vizuály v dostatečném rozlišení odešlete na ondrej@aust.cz.