Pracujete jako ekonomický redaktor či redaktorka a chcete s námi budovat něco nového? Napište.

Český televizní trh fragmentuje řada nových stanic, perou se o tytéž inzertní peníze

Počet stanic i obsazenost televizních sítí i žánrů s digitalizací narostla.

Byť zdroj příjmů zůstává totožný - reklama - a neroste, stanic na českém televizním trhu neustále přibývá. Momentálně jich je v pozemních digitálních, v kabelových, satelitních a IPTV sítích na osm desítek, zhruba desetina z toho dětských. „Během tří let bude v Česku kolem stovky televizí,“ předpověděl na nedávné konferenci Forum Media Petr Majerik, šéf tuzemského mediálního zastupitelství Atmedia, které prodává reklamu na víc než dvou desítkách malých tematických kanálů.

Televizní trh se fragmentuje: počet stanic narůstá

Televizní trh se fragmentuje: počet stanic narůstá

Zaměříme-li se na volně vysílající stanice umístěné v pozemních digitálních sítích, vidíme, že polovina sítí s celoplošným dosahem už je plná - multiplex 1 obsadila svými programy Česká televize (a Český rozhlas), multiplex 2 si rozdělily Nova, Prima a Barrandov. Do multiplexu 3 nyní nově vstoupila Šlágr TV, chystá se do něj zřejmě také dokumentární Prima Zoom. Multiplex 4 má příští rok pojmout ještě dětský kanál ČT3. A pražský multiplex už má vedle Metropol TV také křesťanskou TV Noe.

V digitálních vysílacích sítích (multiplexech) zbývají poslední pozice

V digitálních vysílacích sítích (multiplexech) zbývají poslední pozice

Vedle zaplněnosti multiplexů Majerik upozornil na trend tematické duplicity kanálů. Ty se tak perou o peníze inzerentů v jednom segmentu. Celkové reklamní investice do televize jako mediatypu přitom nerostou, podle monitoringu Admosphere stagnují na 20 miliardách Kč ročně.

Obsazenost žánrů na televizním trhu narůstá

Obsazenost žánrů na televizním trhu narůstá

Tematicky pestřejší nabídka by podle šéfa Atmedia mohla k obrazovkám přilákat lidi na delší dobu - momentálně průměrný český divák starší čtyř let sleduje televizi tři a čtvrt hodiny denně. „Pomůže to mediatypu, ale nepomůže to zdrojům,“ konstatoval nicméně Majerik.

Situace může vést k prodloužení času průměrně stráveného sledovaním televize

Situace může vést k prodloužení času průměrně stráveného sledovaním televize