Hudební projekt AquaBabes značky Aquila z portfolia Karlovarských minerálních vod se stal nejúspěšnější reklamou, zveřejněnou na českém YouTube v roce 2016. V top desítce nejúspěšnějších reklam loňského roku Ads Leaderboard figurovaly kromě Karlovarských minerálních vod ještě značky Lidl, T-Mobile či Relax.
„Loňský žebříček potvrdil, že značkám se na YouTube vyplatilo využít humor, animaci, celebrity nebo hudbu. Ukázalo se také, že délka videa nehraje roli. Stejně úspěšná může být na YouTube patnáctivteřinová i tříminutová reklama. Průměrná délka reklamy v celoročním Top 10 byla dvě minuty,“ komentuje roční výsledky Petr Houzar, který má v českém Googlu na starosti téma budování značky a spolupráci s agenturami.
Čtyři spoty z první desítky pracovaly s hudbou
Projekt AquaBabes značky Aquila už třetí rok v řadě využil koncept dívčí kapely. Od začátků v roce 2014 tak projekt celkově zaznamenal něco přes 30 milionů zhlédnutí. „V loňské kampani jsme opět využili YouTube jako ‚interaktivní rádio‘, zaměřili se na virální šíření a podpořili ho cílením na určité uživatele – mimo jiné na ty, kterým se líbila videa AquaBabes v předchozích letech. Navíc jsme letos do kampaně zapojili nové interaktivní prvky,“ popisuje kampaň Ondřej Sláma, performance director digitální mediální agentury Adexpres.
Na hudbě byly založeny hned čtyři koncepty v první desítce. Mimo vítězných AquaBabes šlo o druhý Lidl s jeho evropskou kampaní Santa Clara, čtvrtý Relax s klipem Hvězda vánoční a o Hudební challenge Studentské pečeti. Do posledních dvou jmenovaných videí navíc jejich tvůrci angažovali české youtubery. V kampani na Studentskou pečeť od agentury Zaraguza se objevili youtubeři Nejfake, Selassie, Touha, TVTwixx a Carrie. Zajímavé na kampani bylo i to, že celá běžela pouze na mobilních zařízeních (mediální nasazení měla na starost ZenithOptimedia).
„V loňském roce začali inzerenti své kampaně více přizpůsobovat dnešní realitě multiscreenu. Projevilo se to větším důrazem na mobilní komunikaci. S novými reklamními formáty, jako jsou například mikrospoty (maximálně šestisekundové nepřeskočitelné reklamy), očekáváme, že v žebříčku pro rok 2017 bude tento posun ještě výraznější a kampaní, které jsou vytvořeny speciálně pro mobilní zařízení, v první desítce zásadně přibude,“ říká Houzar. Podle dat z YouTube, sebraných ze všech 28 zemí Evropské unie v letech 2015 a 2016, vzrostl loni v Evropě čas, po který lidé sledují videa na mobilních telefonech, meziročně o 60 %.
Uspěly i T-Mobile, Vodafone, Billa a Magnesia
Mezi hudební projekty na prvních dvou a na čtvrtém místě se na třetí příčku vměstnal T-Mobile se svým spotem Kuličky ze série Klinika inovativní péče. Na osmém a devátém místě skončil další z trojice mobilních operátorů Vodafone. Reklamní kampaň Kecky bez vázání vznikla pod taktovkou kreativní agentury McCann Prague, plánování kampaně na YouTube měla na starost agentura MEC.
Pozoruhodné bylo šesté místo pro kampaň obchodního řetězce Billa Superosma 3, která použila animovaný spot s plyšovými hrdiny, rozdávanými řetězcem jako odměna při určitém množství nákupu, a dobře pracovala s cílením. Dlouhodobou oblibu si drží i skeče Karlovarských minerálních vod k předávání výročních cen české kinematografie Český lev. Značka minerální vody Magnesia využila, podobně jako dříve Aquila, koncept soupeřících dvojic (loni to byl duel herců Lenky Krobotové a Jaroslava Plesla) a obsadila s ním sedmou příčku.
„Cílem kampaně bylo dosáhnout co největšího množství zhlédnutí všech spotů. Vytvořili jsme systém provázání videí pomocí karet umístěných ve speciálně natočených aftershotech, které diváky v závěru každého videa motivovaly ke zhlédnutí dalšího spotu,“ popisuje kampaň marketingový ředitel Karlovarských minerálních vod Ondřej Postránský. „Při tvorbě reklamy pro YouTube je potřeba respektovat jeho specifika. Třicetivteřinový televizní spot nebude fungovat tak dobře jako video přizpůsobené na míru YouTube.“
Z mezinárodních reklam se v první desítce českého YouTube umístila na páté příčce ještě fotbalová reklama Nike, které navíc patří třetí místo v evropském žebříčku.
Celkově v žebříčku převládají spíš reklamy nasazené ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku, které bylo z hlediska sledování nejsilnější. Například zmíněný Nike, který v celoročním žebříčku skončil pátý, byl nejoblíbenější reklamou druhého čtvrtletí a vítěz prvního čtvrtletí, kterým byla Magnesia, se dostal až na sedmé místo. Z desítky nejoblíbenějších reklam třetího čtvrtletí se do celoroční první desítky neprobojovala ani jedna. Na to trochu doplatily spoty „Fofoly“, které žebříčkům druhého a třetího čtvrtletí do značné míry dominovaly.
Roční vyhodnocení nejúspěšnějších reklamních kampaní na českém YouTube probíhá v souladu s globálními kritérii YouTube Ads Leaderboard. Finální pořadí je sestaveno na základě algoritmu, do nějž se promítá míra organického zhlédnutí videa vůči všem zhlédnutím, míra interakce (palce, sdílení, čas strávený sledováním videa), počet zhlédnutí videa a další kritéria.
Nejoblíbenější reklamy českého YouTube
1. AquaBabes 2016 - Nejsem další
značka Aquila, agentura Arnold Milano, mediální agentura Adexpres
2. Santa Clara
značka Lidl, agentura Überground, mediální agentura Maxus
3. Kuličky
značka T-Mobile, agentura Saatchi & Saatchi, mediální agentura Mediacom
4. Gabrielle Hecl & MC Kadilak & Lin-dee – Hvězda vánoční
značka Relax, agentura Friendly, mediální agentura Red Media
5. Nike Football Presents: The Switch ft. Cristiano Ronaldo, Harry Kane, Anthony Martial & More
značka Nike, agentura Wieden + Kennedy, mediální agentura Mindshare
6. Billa Superosma 3
značka Billa, agentura DDB, mediální agentura Adexpres
7. „Soutěž“ | Magnesia tajemství Českých lvů | Lenka Krobotová a Jaroslav Plesl
8. Kecky bez vázání - Olala
značka Vodafone, agentura McCann, mediální agentura MEC
9. Probuďte se: Koncert
značka Vodafone, agentura McCann, mediální agentura MEC
10. Hudební challenge | Nejfake, Selassie, Touha, TVTwixx, Carrie | Studentská Pečeť
značka Studentská pečeť, agentura Zaraguza, mediální agentura ZenithOptimedia

Linda Bartošová už nebude moderovat Spotlight

Jakub Zelenka a Apolena Rychlíková chystají novou mediální platformu

Lenka Černá: Economia je na cestě k zisku. Respekt byl stát ve státě

Čestmír Strakatý bude pro CzechCrunch uvádět nový podcast o moderním Česku
