Naše očkování proti dezinformacím funguje, po Česku, Slovensku a Polsku ho nasadíme také v Německu a Indii, oznámil v týdnu Google. V našem regionu loni na podzim experimentoval s kampaní, skrze níž se snažil vysvětlit fungování dezinformací. Jeho metoda zvaná prebunking spočívá v tom, že se pokouší obecenstvo na dezinformace připravit dřív, než k němu skutečně doputují. Chce posilovat imunitu, která může být účinnější než zpětné ověřování faktů. Fajn věc. Můžeme ale pochybovat, nakolik se americký gigant chce altruismu opravdu věnovat.
V praxi Google nechal natočit krátká videa. Parta se baví na pivu o uprchlících, jeden ze zúčastněných dochází za pomoci přátel k tomu, že na ně nemůže házet všechny problémy světa. Heuréka – dezinformátoři na mě použili metodu obětního beránka, zjišťuje pomýlený. Na kampani v Česku spolupracovala fact-checkingová organizace Demagog.cz a tým Jednoho světa na školách, který se pod hlavičkou Člověka v tísni věnuje mediálnímu vzdělávání.
Výsledek je poněkud kožnatý. „Kampaň zůstala stát v tom nejhorším možném místě, na půl cesty mezi planým poučováním a hranou demonstrací, která má ukázat problém a nějaké to ponaučení,“ shrnul pro ČT24 reklamní matador Vilém Rubeš. I tak ale podle oficiálních čísel viděla spoty na YouTube, Facebook, TikToku a Twitteru většina tamního osazenstva.
A prý to aspoň trochu funguje. Studie od Googlu teď tvrdí, že kdo videa zhlédl, dokázal snadněji rozeznat manipulace. Výzkumníci to zjišťovali za pomoci dotazníku a rozdílu v odpovědích mezi těmi, kteří videa (ne)viděli. Kritický apetit posílila kampaň hlavně v Polsku, trochu méně v Česku, skoro vůbec na Slovensku. To ale údajně může být i tím, že tamní videa nebyla původní, ale pouze dabovaná.
Věc se zdařila, zpráva proletěla velkými médii, Google začne „prebunkingovat“ i v dalších zemích. V oslavných zprávách ale zpravidla chybí, že internetový hegemon v lednu zásadně posekal tým, který stojí za projekty, jako byl ten středoevropský.
Oddíl zvaný Jigsaw dělá opravdu chvályhodné věci. Vyvíjí nástroje pro digitální úkryt před autoritářskými vládami, přichází s praktickými udělátky pro snižování digitální nenávisti. Teď na tom všem ale nepracuje padesát, ale pouze třicet lidí. Téměř polovina šla od válu. Google sice nedávno propouštěl ve velkém, rozloučilo se s ním na 12.000 zaměstnanců, to ale pořád dělá pouze 6 % celé společnosti. V Jigsaw byl podíl vyhozených nepoměrně vyšší.
Laboratoř ale nevydělává. Její projekty jsou pouze altruistické, a tak byl tým podle tvrzení amerického Forbesu mnohem víc na ráně. Google chce hlavně vydělávat, jeho společensky-odpovědné projekty bývají stejně jako u Facebooku příliš často naleštěné PR. Média by proto neměla roztleskávat údajnou dobrotu platforem, aniž doplní, že bychom to celé neměli brát tak úplně vážně.
Vybírám z internetu
Po převzetí Twitteru Elonem Muskem jsem psal, že už to nebude místo zaslíbené novinářům. Pravdu jsem neměl. Drtivá amerických žurnalistů zůstává, byť novináři ze spíš levicových médií tweetují méně.
*
Vltava reprízovala Miss Ameriku od Miřenky Čechové, zábavný literární portét současného New Yorku. Čte Tereza Dočkalová, hudební design Martin Tvrdý = záruka kvality.
*
Na podzim se objevil pojem corecore. Označoval subžánr nihilisticko-dadaistických videí hlavně na TikToku. Autor pojmu po pár měsících rekapituluje, jak se corecore vyvíjí. Je to zajímavá studie efemérního internetu a otázek, které moderní lidé řeší už dobré století: je to politické, je to skutečné, je to vůbec něco?

Parlamentní listy mění majitele, přebírají je Pavlíček a Španěl do firmy Naše média

Vznikla agentura BF Company, založili ji bývalí manažeři Zootu

Livesport začne oficiálně měřit návštěvnost, reklamu bude prodávat Arbomedia

Burda kupuje Extra Online Media, výrazně posílí na internetu
