Televize Prima změnila svůj bulvární web Prima Style na Lajk.cz, se zaměřením na youtuberskou scénu. Rebranding následuje poté, co na Prima Style v návštěvnosti vedly už ne celebrity, ale právě youtubeři. Nový web následuje zahraniční 9gag či Ladbible, cílí na mladé, řídí ho Milan Rozšafný.

„Chce se mi rejpat v hlíně.“ Plakáty od Najbrtů jsou netradičně komplikované

Reklamní katy nadchly svěží jarní printy botanické zahrady i morbidní humor Národního muzea. Bronzovou si odnášejí Loosers za filmovou vizuální identitu kavárny.

 botanicka2

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších – samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 13. týden 2015

  1. Studio NajbrtVizuální identita pražské botanické zahrady (57 %)
    klient: Botanická zahrada Praha
  2. Havas Worldwide Prague: Na každého jednou dojde (51 %)
    klient: Národní muzeum
  3. Loosers: Vizuální identita kavárny CrossCafé (42 %)
    klient: CrossCafé
  4. OutbreakSpokojená si dokonalá (41 %)
    klient: Figaro
  5. Young & Rubicam: Na jednom poznáš všechny nejlíp (29 %)
    klient: Staropramen

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 9 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. Botanická zahrada má styl od Najbrtů a jarní outdoorovou kampaň (57 %)

Se začátkem jara představila pražská botanická zahrada nový vizuální styl včetně loga, od Studia Najbrt. Nahradil deset let používané logo ze stylizované koniklece z roku 2004, jež vzniklo postupně zjednodušením značky, kterou kdysi vytvořila choť prvního ředitele zahrady Antonie Jágrová. Nové logo je složené ze siluet z patnácti druhů rostlin, používá se jak v barevné (dvě zelené a modrá), tak v bílé i černé variantě. V praxi se má často používat na pozadí hlíny.

V novém stylu se postupně během letoška představí interní dokumenty, orientační systém, web, samozřejmě vizuály používané navenek jako plakáty ve městě, zvoucí na konkrétní akce, rovněž suvenýry. V Praze existuje i botanická zahrada Karlovy univerzity, na Albertově, proto botanická zahrada města používá také slogan Jaro začíná u nás v Troji!, který má rozlišení usnadnit.

Plakáty s novou značkou Botanické zahrady Praha od Studia Najbrt

Plakáty s novou značkou Botanické zahrady Praha od Studia Najbrt

 

Plakáty s novou značkou Botanické zahrady Praha od Studia Najbrt

Plakáty s novou značkou Botanické zahrady Praha od Studia Najbrt

Výborně! Takhle by měl vypadat standard. Jde o vizuální koncept, se kterým může botanická zahrada pracovat dlouhodobě napříč médii. U nás je to zatím stále spíše výjimka.
Martin Charvát (Konektor)

Tvarově složitý, zuřivě barevný, zcela proti aktuálním trendům, takže se mi to líbí. A botanické to celkem sekne.
Jan Javornický

Už se vám někdy stalo, že by se vám po zhlédnutí loga chtělo projít bosky po zahradě a rejpat se rukama v hlíně? Mně až teď.
Ondřej Hübl (Saatchi & Saatchi)

Prostě botanická zahrada, co chcete slyšet?
Jana Kubištová (Budvar)

Tradiční najbrtovská neschopnost použít identitu jinak než na imagovém printu. Béčko z květin v hlíně se pěkně nadechuje, pak ale nadšení končí. Bohorovně pohrdlivý minimál s motýly a jejich clipartovými obrysy už je na úder do očí knihou od Sagmeistera.
Pavel Fuksa

Líbí, i když na můj vkus je logo trochu komplikované, každopádně supr, po dlouhé době něco jiného.
Tereza Eschlerová

Logo líbí. Menší aplikace ohroženy slévaním. Kvůli focení vyrvané rostlinky nelíbí. Srdce botaniků bolí.
Ivo Laurin (Outbreak)

Další důkaz toho, že Studio Najbrt vyhrává pofiderní tendry spíše svým jménem, než kvalitou odvedené práce. Osobně se divím, že se účastníci tohoto výběrového řízení neozvali více v souvislosti s nejasnostmi, které celé toto ‚klání‘ provázely.
Iva Bízová (Loosers)

2. Smrt v Národním muzeu (51 %)

Agentura Havas vytvořila video upozorňující na výstavní cyklus Smrt, který probíhá v Nové budově Národního muzea. Jednotlivé výstavy přibližují návštěvníkům fenomén smrti jako součást života v koloběhu přírody či jako inspiraci v hudbě a umění. Ukazují také variabilitu pojímání smrti v mimoevropských a lidových kulturách a představí i obraz společnosti nastíněný na pozadí velkých pohřbů slavných osobností. Video je doplněno webovou stránkou.

Chápu, že na to bylo málo peněz, ale ta animovaná želva na konci je fakt nepovedená. Nebo odfláknutá. Stopy, Mnichov i Pravěk byly lepší kousky.
Martin Charvát (Konektor)

Tak smrt je nepochybně třeba brát s humorem. Tohle ale není vtipné a za motiv mrtvého dítěte dávám nula, coby rodič jsem na to poněkud citlivý.
Jan Javornický

Mně se to líbí. Jistě by se to dalo natočit trochu lépe, ale zasmál jsem se od srdce, což se mi u reklam moc často nestává.
Ondřej Hübl (Saatchi & Saatchi)

Morbidně vtipné, vtipně morbidní. Asi se přijedu podívat.
Jana Kubištová (Budvar)

Mrtvolně milé.
Pavel Fuksa

Na rozdíl od Mnichovské dohody se tohle nějak úplně nedohodlo, škoda, koncept ano, ale ta exekuce ne-e.
Tereza Eschlerová

Standardně skvělá práce pro Národní muzeum. Gratuluji autorům.
Iva Bízová (Loosers)

3. Kavárna s filmovou tématikou (42 %)

Nová kampaň kavárny CrossCafé využívá filmové řeči a modifikace názvů známých zahraničních snímků. Je součástí nového konceptu komunikace, který pro kavárnu vytvořila pražská agentura Loosers. Zastřešuje celkem čtyři kampaně, které vždy souvisejí s jedním ročním obdobím. Jejich vizuální styl vychází z faktu, že se Plzeň, sídlo CrossCafé, stalo městem kultury 2015. Komunikace se objevuje v instoru, packagingu i na Facebooku.

a4_biograffe--500-354

1w6a1863-5519b279c6b55

1W6A1856

Hezká práce. Tečka.
Martin Charvát (Konektor)

Nechci se nikoho dotknout, ale tohle je mi vážně jedno. Jediné, co to ve mně vyvolá, je otázka ‚no a?‘.
Jan Javornický

Asi by si měl grafic designer dát nějaký dobrý kafe a zkusit to znovu.
Ondřej Hübl (Saatchi & Saatchi)

Je radost vidět myšlenku a svěží vizuální styl. Nesedí mi na první pohled a vůbec se mi nelíbí, ale je krásně jiný, zaryje se do hlavy a zůstane tam. Krásná práce!
Jana Kubištová (Budvar)

Typograficky i kreativně bych to z filmového světa přirovnal k režisérskému mashupu Lidské stonožky a hentai verze Dortu pejska a kočičky.
Pavel Fuksa

Pěkný koncept, pěkné provedení, ceny přátelské, asi to bude fungovat.
Tereza Eschlerová

Spojení filmů, Plzně a kávy působí trochu šroubovaně, ale výsledek je na pohled pěkný, tak proč ne.
Lukáš Hvozdecký

4. Virální video výrobce čokolád (41 %)

Značka Figaro uvádí video, ve kterém čtyři ženy hovoří na téma „kdo je dokonalá žena“. Video je součástí projektu Spokojená jsi dokonalá, za kterým stojí agentura Outbreak. Kampaň se snaží zdůraznit téma spokojenějších žen, má podobné prvky jako třeba komunikace značky Dove, která propaguje přirozenou krásu. Díky castingu tu ženy a následně i muži vypovídají věrohodně o problémech jako je nezaměstnanost, odložení těhotenství kvůli kariéře či spokojenost s vlastním vzhledem.

Skvělý koncept, trošku ‚uměle‘ natočená videa, web nic moc. Chtělo by to autentičtější provedení a web, kde by se opravdu něco dělo. Ne že se tam dá prakticky jen ‚lajkovat‘. Nápad za 90 %, ubírá tomu provedení.
Martin Charvát (Konektor)

Jo, tohle je velmi milé překvapení. Řekl bych, že Outbreak se poučil z předchozích pokusů a tentokrát použil vážně dobrou a silnou myšlenku. A vůbec mi nevadí, že to není nijak zvlášť originální, což bude asi častá výtka. Vadí mi pouze a jedině to, že to celé neumí natočit. (I když jsou teď fakt hodně blízko.) A tak celkový dojem kazí neautentičnost a podivné ‚herectví‘ smrdící papírem.
Jan Javornický

Proč mám pocit, že je čokoláda Figaro vyrobená z molitanu? Asi pro tu faleš a umělost.
Ondřej Hübl (Saatchi & Saatchi)

Není to zrovna originál, ale je to odvážné v úmyslu a silné v pointě. Jen jsem asi staromódní: chybí mi jasnější napojení na značku, Využívají pohodovost, ale ještě ji nevlastní.
Jana Kubištová (Budvar)

Pečlivě vybraný a ne moc dobře zahraný kobercový nálet na ženské plemeno. Podle Figara jste každá dokonalá – i když se cpete čokoládou u televize a vzlykáte nad tím hajzlem-elektrikářem.
Pavel Fuksa

Trapas, asi tak nějak bych to nazvala.
Tereza Eschlerová

Světové by bylo přijít se zcela novou myšlenkou i exekucí. Kampaň Figaro je jen klasickou českou kopií něčeho, co ve světě už dávno všichni viděli a ocenili.
Iva Bízová (Loosers)

Jak říkají velikáni české reklamy, ‚lepší dobře ukrást, než blbě vymyslet‘. A podle reakcí cílovky třeba v komentářích na Facebooku to stoprocentně funguje.
Lukáš Hvozdecký

5. Nic než pivo, hlásá Staropramen (29 %)

Cílem nové hlavní letošní kampaně značky Staropramen je pokračovat v rozvíjení dosavadního konceptu Jedno nás spojuje. Ve spotech v celkem osmi variacích se porovnávají různé druhy zábavy (třeba sledování videí na YouTube) s posazením u piva. Spot bude vysílán na stanicích skupiny Prima. Pro placenou prezentaci na YouTube pak vzniklo několik modifikací spotu, které budou nasazovány podle typu obsahu, který si lidé na internetu prohlížejí. Staropramen také představí aplikaci na svolávání přátel na pivo. Reklamu připravila agentura Young & Rubicam.

Základní myšlenka je poněkud úchylná i v nejpivnější zemi světa – pití piva je lepší než jakákoliv aktivita. A předtočení první scénky, podle toho, co na YouTube sledujete? To má být jako ‚interaktivita‘? To se dělalo v televizi už před dvaceti lety. YouTube poskytuje trošku jinačí možnosti! A co ten děsivý přízvuk ve slově YouTube? Proboha, takhle přece nikdo nemluví. No, aspoň je to profesionálně natočené.
Martin Charvát (Konektor)

Celkem jednoduché, jasné, lehké, fajn. A útok orla v horách pobavil. Ve srovnání s některými předchozími, podivně překombinovanými kampaněmi docela úlevné.
Jan Javornický

Jsme v katovně, takže tady by se mělo popravovat. Ale není co. Nová kampaň Staráče se totiž popravila sama, není potřeba tomu ještě pomáhat. Model ‚kdo nám to natočí levněji‘ je prostě sebevražedný.
Ondřej Hübl (Saatchi & Saatchi)

Cha-cha, to je ale nuda. (A hezky přebarvená šeď.)
Jana Kubištová (Budvar)

Mužná geek–nuda.
Pavel Fuksa

Další tuctová reklama na pivo o ničem. Snad by bylo lepší nedělat nic.
Tereza Eschlerová

S nikým vůbec nikdy nikam nechodit. Leda na pivo. S kterou cílovkou rezonuje tahle stragédie? Je jaro!
Ivo Laurin (Outbreak)

Už je to tady – kampaně opírající se o závislost cílovky na internetu a počítačích. To mohla být opravdu skvělá kampaň…
Iva Bízová (Loosers)

Jít na pivo by mělo být lepší než na túru do hor nebo s holkou do parku? Tomu asi věří jen ve Staropramenu.
Lukáš Hvozdecký

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.

Reakce Studia Najbrt na komentář Ivy Bízové

Milá redakce Médiáře,

máme radost, že vaše Reklamní katovna ocenila naši práci na vizuálním stylu Botanické zahrady. S menší chutí jsme si přečetli expertízu paní Bízové, která je součástí textu. Jako někomu, kdo se mediální problematikou zabývá profesionálně, vám jistě nemusíme vysvětlovat, jak eticky a potenciálně i právně problematické je publikovat neověřená obvinění, navíc bez možnosti reakce osočovaných – tady především Botanické zahrady.

Moc rádi bychom soutěže vyhrávali jen svým dobrým jménem, dost si na něm zakládáme. Těžko si ale dovedeme představit, jak by nám jméno pomohlo v anonymním řízení, kterým soutěž na logo trojské zahrady byla. Prosíme vás o nápravu a paní Bízovou o veřejnou omluvu, nebo pak o podložení svých tvrzení o „pofiderním tenderu“ a „nejasnostech“ podle ní soutěž provázejících. 

S pozdravem

Michal Nanoru, Studio Najbrt

Odpověď Ivy Bízové

Mrzí mě, že je z mého vyjádření k nové identitě Botanické zahrady Prahy kauza. Současně chápu, že se zástupci Studia Najbrt ozvali, protože úvodní část hodnocení nebyla formulována zcela vhodně. Cílem mého příspěvku nebylo říci, že zmíněné studio vyhrá pravidelně pofiderní tendry. Za tuto formulaci se jednoznačně omlouvám. Chtěla jsem pouze vyjádřit svůj osobní názor na logo a identitu trojské zahrady, které byly posuzovány. 

Faktem také je, že jsem zmínila nejasnosti, o kterých se mezi designery spekulovalo a kvůli kterým mohou nezainteresované osoby považovat tento tendr za nestandartní (v textu zvoleno slovo „pofidérní“), tj. na venek působící, jako by neprobíhal typickým způsobem. Svůj pohled na věc jsem učinila také z těchto skutečností: 

  • první uveřejnění seznamu výherců, ve kterém byla uvedena jako výherkyně soukromá osoba (zaměstnankyně Studia Najbrt) a až následně znovuuveřejnění seznamu s uvedením Studia Najbrt jako výherce
  • údajnou neanonymitu hodnocených exponátů
  • z výběrového řízení bylo vyloučeno několik uchazečů bez udání důvodů a následného vysvětlení – tito jsou samozřejmě přesvědčeni, že jejich práce byly odstraněny proto, aby nestáli v cestě jiným návrhům
  • nerealizaci výstavy doručených prací (údajně z důvodu možnosti srovnání kvality výstupů)

Jak jsem psala v úvodu, celá tato záležitost mne mrzí. Neměla jsem v úmyslu osočit Studio Najbrt z ovlivňování výsledků řízení, a pokud to snad z mé formulace vyplynulo, omlouvám se za ni. 

Přestože některé z výše uvedených skutečností nelze bez obtíží prokázat, ve svém souhrnu a intenzitě, s jakou byly v branži diskutovány, vyvolávají určitou míru spekulací a pochybností, na jejichž základě jsem si vytvořila na věc svůj čistě subjektivní pohled. Mým názorem proto zůstá, že kolem výběrového řízení byly nejasnosti, které by zejména státní instituce měly co nejvíce eliminovat a které zdravému konkurenčnímu prostředí neprospívají.