Tuzemští uživatelé Twitteru v týdnu narazili na podivnou funkcionalitu této sociální sítě: všechny profily mají veřejně dostupný foch, kde se střádají záznamy o tisících rozdaných srdíček. Důvod pro zařazení funkce neznám, pravidelně ale přináší více či méně roztomilé momenty, jako když někdejší kandidát na amerického prezidenta Ted Cruz sváděl olajkování pornografického tweetu na člena svého týmu. Srdíčka druhých ale zajímají hlavně digitální voyeury, skutečně důležitá je naše vlastní stopa. Minimálně pro informační křečky, kteří svádí boj s protichůdnými touhami po co největším množství informací a současně po co nejfunkčnějším archivu.
Část tweetů olajkuju, abych se k nim mohl vrátit. Jedu tramvají, už musím vystupovat, ale najednou vidím tweet podstatný pro nadcházející článek. Díky snadno dostupnému záznamu o lajcích stačí příspěvek osrdíčkovat – a už ho nikdy neztratím. To v jeden moment tolik podstatné sdělení ale v praxi spíš zahnívá mezi memy, kde na něj postupně zapomínám. Pouhý přehled srdíček totiž ještě nedělá archiv. Ten vzniká až tříděním a doplňováním metadat dovolujících snadné vyhledávání a zasíťování jednotlivých informací, které tak nekončí jako siroty. Člověk se musí vrátit jednou (a zarchivovat v příslušném systému dle vlastní chuti), aby se mohl vracet vždy. To ale často nedělá, protože naráží na svou chamtivost. Zdrojů má nepřeberné množství a chce okusit všechny, trávit však nestíhá.
Mobilní fotografie úryvků z papírových knih i popisků výstav, podtržené pasáže v elektronické čtečce i aplikaci pro četbu článků, screenshoty newsletterů i instagramových stories, poznámky v papírovém sešitě i aplikaci telefonu, lajky na Twitteru i Redditu. Všude se povalují kusy světa, které si tak hlasitě říkaly o zaznamenání, od té doby ale osaměle mlčí. Člověk totiž raději potkává nové, než aby skutečně archivoval. To je mentálně náročnější než pouhé podtržení, kterým se naopak v čase nevyčerpatelné digitální paměti nechá nádherně plýtvat – a tak podvědomě odkládat skutečné čtení či přemýšlení na později. Teď stačí vyfotit obrazovku!
Nastane však chvíle, kdy se člověk náhle potřebuje informaci, s kterou se kdysi někde střetl a náhodou si setkání zapamatoval (většinu pokusů o záznam už dávno zapomněl, dokazuje mi teď třeba má sbírka screenshotů, které mnohdy vidím vlastně poprvé). Tehdy přichází nešťastné šmejdění po různých pseudoarchivech a nadávání na jejich rozhraní, které vskutku bývá bídné, hlavní podíl viny ale leží na absenci skutečného, jednotného, opečovávaného archivu, pro jehož správu se člověk nenacházející vytouženou informaci znovu odhodlává. Co zbývá, když levná vnější paměť selhává a o té vlastní raději nemluvit. Člověk se proto pomodlí k velkému archiváři Niklasu Luhmannovi a pustí se do přestavby svého informačního doupěte. Protože ale není německým sociologem, končí jako to zvíře, co „ani teď na samém vrcholu svého života nezná jediné úplně klidné hodiny“. Stále něco protéká.
Nejlépe celou záležitost shrnul francouzský básník a esejista Paul Valéry. „Chybí mi Němec, co by dokončil mé ideje,“ píše ve svých Sešitech. Nejsem tak daleko. Mně v první řadě chybí Němec, co by archivoval mé lajky.
Vybírám z internetu
Internet umí být krásný a nadějeplný, dokazuje to r/Place. Reddit po pěti letech zveřejnil plátno dva tisíce krát dva tisíce pixelů, na které mohl každý uživatel sítě co pět minut umístit jeden pixel s různou barvou. Po tři dny se proto miliony lidé koordinují, aby dokázali docela fascinující věci. Minimálně z pohledu oné koordinace. Fenomén popisuje anglicky Washington Post a česky Technet.
*
Redaktor iRozhlas.cz Jan Cibulka nadále mapuje situaci ohledně zablokování webů. Konečně zveřejnění odůvodnění ze strany Národního centra kybernetických operací při Vojenském zpravodajství není právě přesvědčivý dokument.
*
Reportérka Helena Truchlá přinesla reportáž z hranic Ukrajiny a Maďarska, kde právě zvítězil ve volbách Viktor Orbán. Minimálně na nějakou dobu jde o poslední podobný text Truchlé. Odchází totiž z Aktuálně a jde dělat analytičku v projektu České zájmy. I tam ale bude nepochybně skvělá.
*
Dvě reakce na text Petra Honzejka o věčné povaze Ruska: kratší napsal Honzejkův kolega z Hospodářských novin Ondřej Soukup, delší šéfredaktor Voxpotu Vojtěch Boháč.

Partnerem Nedělní přílohy internetu je Prospero, podcast České spořitelny o budoucnosti Česka, který moderuje novinář David Klimeš a je součástí projektu Index prosperity

Kaspen mění majitele. Agenturu kupuje Tomáš Kopečný, vlastník S5IVE

Pickey mění název na Forendors, s novým jménem pomohl Michal Pastier

Kreativu DDB povede Klára Palmer z McCannu, střídá Doru Pružincovou
