Náš newsletter tradičně přešel na letní provoz: v červenci a srpnu chodí jednou týdně, a to v pondělí.

Čím déle zavřeno, tím hůř. Kvůli koronaviru může skončit až čtvrtina hospod

Podle černého scénáře se letošní tržby přeživších hospod propadnou skoro o polovinu.

Plzeňské pivo. Foto: Plzeňský Prazdroj

Většina lidí avizuje, že po tom, co skončí omezení pohybu, bude chodit do hospod a konzumovat pivo jako dosud. Ilustrační foto: Plzeňský Prazdroj

Výzkumná agentura Data Servis, která se dlouhodobě věnuje mapování situace na gastro trhu (jde o takzvaný on-trade), vydala k aktuální situaci prognózu letošního vývoje restauračního byznysu. Ta pracuje se třemi scénáři zohledňujícími okamžik znovuotevření hospod a restaurací. Panel Data Servisu zahrnuje 10.000 restaurací, hospod a dalších zařízení z oboru.

Optimistický scénář počítal s otevřením prodeje už k 1. květnu a v takovém případě by hospodští přišli „jen“ o třetinu tržeb (přesněji o 32 %). V případě, že by restaurace otvíraly až o měsíc později (1. června), činil by letošní propad tržeb 37 %. Nejhorší scénář byl uvolnit prodej až na počátku prázdnin (tedy 1. července) - v takový moment by už provozovatelé hospod a restaurací tratili skoro polovinu (44 %) očekávaných příjmů.

Průzkum probíhal v prvním dubnovém týdnu. Vláda den po Velikonocích oznámila, že restaurace, hospody, bufety, kavárny, vinotéky a pivotéky otevře ve dvou vlnách. Od 25. května mohou mít otevřeny provozovny s prodejem přes výdejní okénko a s letními zahrádkami, od pondělí 8. června se pak budou moci otevřít i vnitřní prostory.

V důsledku negativních ekonomických dopadů se nejen sníží počet podniků, ale dojde zároveň ke změně jejich struktury. Globální ekonomická krize let 2008 až 2010 uzavřela 10 % podniků, prohibice v roce 2012 další 4 %. Počet provozoven, které už neotevřou, poroste s délkou zákazu a může se jednat až o čtvrtinu trhu, to v případě, že zákaz bude trvat několik měsíců.

Zákazníci se snaží hospody podpořit

Data Servis rovněž kvantifikoval, kolik lidí si dnes do nějakého podniku chodí pivo aspoň vyzvednout, k okénku – podle výzkumu agentury je to 6 % tradičních návštěvníků hospod. Ve velkém pak lidi pijí pivo doma, nicméně 7 z 10 „hospodských“ konzumentů piva potvrzuje, že nyní vypijí míň moku, než když chodili do restaurací a hospod.

Líp než s pivem jsou na tom podniky v případě prodeje jídla s sebou. Z výzkumu totiž vyplývá, že zhruba třetina lidí dál chodí do práce a zhruba další třetina využívá home office. Obě skupiny si přitom nechávají vozit jídlo z konkrétního podniku, vyzvedávají si jej osobně nebo k tomu všemu využívají nějakou speciální aplikaci. V součtu si tak aktuálně až čtvrtina lidí někdy objednává jídlo s sebou.

Znalost a využití rozvozu z restaurací

  zná využilo
jídlo 69 % 25 %
čepované pivo 21 % 4 %
káva 12 % 3 %
zákusky / dezerty 17 % 3 %
míchané drinky 6 % 1 %

Zdroj: Data Servis – informace, průzkum Customer On-trade, online reprezentativní průzkum, kde cílový respondent je návštěvník on-trade podniků, n = 500 respondentů, 3. až 6. dubna 2020

V každém případě i v okamžiku uvolnění prodejů bude celé odvětví pod tlakem jiných spotřebitelských návyků než dosud. S ohledem na obavy o své zdraví a ekonomickou nestabilitu budou návštěvníci přicházet do podniků míň a míň i utrácet. Zatím jsou čeští návštěvníci hospod optimističtí a ve velkém deklarují, že se po uvolnění situace budou chovat podobně, jako do vyhlášení nouzového stavu – 8 z 10 lidí tvrdí, že budou podniky navštěvovat stejně jako před karanténou, zároveň 9 z 10 si bude objednávat stejně jako v minulosti a 9 z 10 plánuje tedy i stejnou útratu. Jaká bude realita pod všeobecným ekonomickým tlakem, rostoucí nezaměstnaností a očekávanými celkovými změnami ve společnosti, ukáží až následující měsíce.