
Většina lidí avizuje, že po tom, co skončí omezení pohybu, bude chodit do hospod a konzumovat pivo jako dosud. Ilustrační foto: Plzeňský Prazdroj
Výzkumná agentura Data Servis, která se dlouhodobě věnuje mapování situace na gastro trhu (jde o takzvaný on-trade), vydala k aktuální situaci prognózu letošního vývoje restauračního byznysu. Ta pracuje se třemi scénáři zohledňujícími okamžik znovuotevření hospod a restaurací. Panel Data Servisu zahrnuje 10.000 restaurací, hospod a dalších zařízení z oboru.
Optimistický scénář počítal s otevřením prodeje už k 1. květnu a v takovém případě by hospodští přišli „jen“ o třetinu tržeb (přesněji o 32 %). V případě, že by restaurace otvíraly až o měsíc později (1. června), činil by letošní propad tržeb 37 %. Nejhorší scénář byl uvolnit prodej až na počátku prázdnin (tedy 1. července) - v takový moment by už provozovatelé hospod a restaurací tratili skoro polovinu (44 %) očekávaných příjmů.
Průzkum probíhal v prvním dubnovém týdnu. Vláda den po Velikonocích oznámila, že restaurace, hospody, bufety, kavárny, vinotéky a pivotéky otevře ve dvou vlnách. Od 25. května mohou mít otevřeny provozovny s prodejem přes výdejní okénko a s letními zahrádkami, od pondělí 8. června se pak budou moci otevřít i vnitřní prostory.
V důsledku negativních ekonomických dopadů se nejen sníží počet podniků, ale dojde zároveň ke změně jejich struktury. Globální ekonomická krize let 2008 až 2010 uzavřela 10 % podniků, prohibice v roce 2012 další 4 %. Počet provozoven, které už neotevřou, poroste s délkou zákazu a může se jednat až o čtvrtinu trhu, to v případě, že zákaz bude trvat několik měsíců.
Zákazníci se snaží hospody podpořit
Data Servis rovněž kvantifikoval, kolik lidí si dnes do nějakého podniku chodí pivo aspoň vyzvednout, k okénku – podle výzkumu agentury je to 6 % tradičních návštěvníků hospod. Ve velkém pak lidi pijí pivo doma, nicméně 7 z 10 „hospodských“ konzumentů piva potvrzuje, že nyní vypijí míň moku, než když chodili do restaurací a hospod.
Líp než s pivem jsou na tom podniky v případě prodeje jídla s sebou. Z výzkumu totiž vyplývá, že zhruba třetina lidí dál chodí do práce a zhruba další třetina využívá home office. Obě skupiny si přitom nechávají vozit jídlo z konkrétního podniku, vyzvedávají si jej osobně nebo k tomu všemu využívají nějakou speciální aplikaci. V součtu si tak aktuálně až čtvrtina lidí někdy objednává jídlo s sebou.
Znalost a využití rozvozu z restaurací
zná | využilo | |
jídlo | 69 % | 25 % |
čepované pivo | 21 % | 4 % |
káva | 12 % | 3 % |
zákusky / dezerty | 17 % | 3 % |
míchané drinky | 6 % | 1 % |
Zdroj: Data Servis – informace, průzkum Customer On-trade, online reprezentativní průzkum, kde cílový respondent je návštěvník on-trade podniků, n = 500 respondentů, 3. až 6. dubna 2020
V každém případě i v okamžiku uvolnění prodejů bude celé odvětví pod tlakem jiných spotřebitelských návyků než dosud. S ohledem na obavy o své zdraví a ekonomickou nestabilitu budou návštěvníci přicházet do podniků míň a míň i utrácet. Zatím jsou čeští návštěvníci hospod optimističtí a ve velkém deklarují, že se po uvolnění situace budou chovat podobně, jako do vyhlášení nouzového stavu – 8 z 10 lidí tvrdí, že budou podniky navštěvovat stejně jako před karanténou, zároveň 9 z 10 si bude objednávat stejně jako v minulosti a 9 z 10 plánuje tedy i stejnou útratu. Jaká bude realita pod všeobecným ekonomickým tlakem, rostoucí nezaměstnaností a očekávanými celkovými změnami ve společnosti, ukáží až následující měsíce.

Moderátor Michael Rozsypal uvedl vlastní online pořad

Komentátor David Klimeš odchází z Aktuálně.cz

Novým šéfredaktorem Aktuálně.cz bude Pavel Švec

Hušek a Zima z vedení Seznamu: Koupě Borgisu stále čeká, co řekne úřad. Deník Právo zachováme
